Viestinnän asiantuntija Elina Olander

Yrityspodcastin vaikuttavuuden ylin taso on tunnereaktio! Lue Yrityspodcast-aamiaisen opit ja oivallukset

Bonfire Agencyn tiimi järjesti syyskuussa Yrityspodcast-aamiaisen. Aamun aikana kuulimme innostavan keynote -puheenvuoron Frontlinersin Business Director ja Myyntiradion host Jussi Rissaselta. Tapahtuma huipentui Bonfiren Oona Ikosen emännöimään paneelikeskusteluun, jossa lavalle astuivat Rissasen lisäksi CGI:n innovaatiokeskuksen teknologiajohtaja, Pilvipodin host Matti Koljonen sekä Bonfire Agencyn markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö Johanna Keppo. Lue alta aamiaistapahtuman kuumimmat kannanotot ja tärkeimmät oivallukset!

Yrityspodcast on erottuva ja henkilökohtainen sisältöformaatti monipuolisen asiantuntijapuheen tuottamiseen. Se mahdollistaa aidot keskustelut ja sen kautta on luonteva rakentaa esimerkiksi yrityksen työnantajamielikuvaa. Yrityspodcast toimii erinomaisesti myös ajatusjohtajuuden rakentamisen keinona! Kuulija viettää yrityspodcastin kautta brändisi parissa hyvän tovin: keskimäärin podcastia kuunnellaan 30 minuuttia. Vastaavaa tulosta on lähes mahdoton saavuttaa mulla markkinoinnin muodoilla.

Millainen on hyvä yrityspodcast?

Suurin työ yrityspodcastin tuotantovaiheessa tehdään jo paljon ennen studioon astumista. Konsepti on mietittävä tarkkaan: kuka podcastia hostaa, kenelle podcastia tehdään, mistä jaksoissa keskustellaan? Jaksojen huolellinen käsikirjoitus takaa sen, että äänitystilanteessa voidaan keskittyä varsinaiseen keskusteluun. Käsikirjoituksessa on hyvä huomioida tarinallistamisen merkitys. Myös yrityspodcastissa sisältö voi olla rohkeaa ja rikasta, jotta kuulijan mielenkiinto säilyy.

”Yrityspodcastin ei tarvitse olla kuiva tai jäykkä. Rosoa saa olla”, Johanna Keppo tiivistää.

Jotta konseptista ja käsikirjoituksesta saadaan toivottu, yrityksen on varattava podcastilleen riittävästi aikaa ja resursseja. Rissanen muistutti puheenvuorossaan, että yksi työläimmistä vaiheista tuotannon aikana on vieraiden kontaktointi ja bookkaaminen studioon. Toisaalta mitä pidempään podcastia tekee, sitä sujuvammaksi vieraiden saaminen studioon muuttuu.

”Kovia puhujia voi olla vaikea saada aloittelevaan podcastiin. Myyntiradiosta on nyt käynnissä viides tuotantokausi ja huomaan asian kääntyneen niin, että nyt vieraat haluavat itse kutsua itsensä mukaan”, Rissanen huomauttaa.

Aamun aikana keskusteltiin myös kuulijamääristä. Kaikki panelistit muistuttivat, että yrityspodcastissa kuuntelijoiden laatu korvaa määrän. Tuloksia ei siis pitäisi tulkita pelkästään näiden lukujen valossa. CGI:n Matti Koljonen kertoi muita konkreettisia tuloksia, joita Pilvipodi saavutti jo ensimmäisen tuotantokauden aikana:

”Käytimme Pilvipodin jaksoa rekrykampanjan yhteydessä. Emme tehneet jakson lisäksi mitään muuta markkinointia, vaan lähetimme jakson eri opiskelijajärjestöille. Saimme kahdessa viikossa 133 hakijaa, joista lopulta rekryttiin 27. Myös Helsingin Sanomat on tarttunut yhden jaksomme aiheeseen, ja podcast on poikinut myös asiakastapaamisia.”

Kuuntelumääristä on tietenkin mukava kertoa, jos ne nousevat korkeiksi. Koljosen mukaan kuitenkin jo yksi hyvä podcastin kautta saatu myyntitapaaminen voi oikeuttaa uuden tuotantokauden tekoon. Jotta tällaisia tuloksia saavutetaan, kuulija on pidettävä koko ajan mielessä. Jokaisen jakson kohdalla tulisi pohtia erikseen, millaisessa tilanteessa olevalle ihmiselle tämä tehdään ja miksi.

Rissanen taas uskoo, että podcastin vaikuttavuuden ylin taso on tunnereaktion aiheuttaminen kuulijassa. Parhaimmillaan yrityspodcast on tunteensiirtoa ja hostin kannattaa laittaa itsestään rohkeasti kaikki likoon. Myös Koljonen on samoilla linjoilla ja lisää, että ainoa keino saada tunnetta mukaan on vilpittömyys.

”Minuun vetoaa, jos yrityspodcastissa kerrotaan koettu haaste tai moka. Arvostan kuulijana tällaista aitoutta ja rehellisyyttä. Se antaa myös yrityksestä inhimillisemmän kuvan”, Keppo pohtii.

Askelmerkit ilmiöksi

Aamun aikana kuulimme Jussi Rissaselta, miten Myyntiradiosta tuli ilmiö. Podcast syntyi alun perin uteliaisuudesta ja liekistä. Taustalla oli myös tarve saada tällaiselle puheelle oma alusta.

”Tärkeää on, että sydän ja persoona ovat mukana. Aitouden kuulee lopputuloksesta”, Rissanen sanoo.

Sisältö on tietenkin podcastin ykkönen. Kuulijoita kannattaa osallistaa myös jaksojen aiheiden valintaan ja siksi Rissanen kannustaa aktiiviseen dialogiin kuulijoiden kanssa. Jos kuulijat toivovat vaikkapa tiettyä vierasta mukaan podcastiin tai ovat hyvin kiinnostuneita kuulemaan jostain spesifistä teemasta, yrityspodcastin olisi hyvä tarttua niihin. Rissanen nosti esille myös toistot – jaksoja kannattaa julkaista säännöllisesti tietyllä aikataululla niin, että siitä syntyy kuulijalle rutiini ja uuden jakson pariin muistetaan hakeutua.

”Korostan myös ammattilaisen avun merkitystä. Myyntiradion on äänittänyt ja editoinut alan ammattilainen, jotta pystyn itse keskittymään keskusteluun ja sisällön valmisteluun”, Rissanen huomauttaa.

Yrityspodcastista ei tule ilmiötä ilman markkinointia, mutta sen kanssa kannattaa olla kärsivällinen. Luvassa on pitkäjänteistä työtä, joka vastaavasti palkitsee myös vuosiakin myöhemmin. Keppo sanoo, että podcastin jaksot eivät vanhene vaan ne keräävät kuulijoita vielä vuodenkin päästä julkaisusta. Hän muistuttaa, että uudet jaksot nostavat myös aiemmin julkaistujen jaksojen kuulijamääriä.

Bonfire Agency auttaa asiakkaitaan podcast-projektin kaikissa vaiheissa aina konseptoinnista käsikirjoittamiseen ja teknisestä toteutuksesta julkaisuun ja markkinointiin. Lataa tästä maksuttomat oppaamme yrityspodcastin tuotantoon sekä käsikirjoittamiseen!

Ota yhteyttä

Elina Olander

Elina Olander

Viestinnän suunnittelija | +358 40 707 4137 | elina.olander(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa