Yrityspodcast-webinaari

Yrityspodcast-tutkimus 2021: Yrityspodcasteilta toivotaan rohkeutta ja riskinottoa

Podcast-kenttä voi tällä hetkellä erittäin hyvin ja valikoimaa löytyy. Kuuntelija voi halutessaan syventyä pitkään asiantuntijakeskusteluun, keveämpään viihteeseen, tiukasti käsikirjoitettuun tai taidokkaasti johdettuun, mutta iloisesti rönsyilevään keskusteluun.

Tilaa ääniaalloilla kuitenkin vielä on. Erityisesti tarkasteltaessa yrityspodcastien tarjontaa.

Teimme yhdessä Taloustutkimuksen kanssa vuoden 2021 alussa tutkimuksen yrityspäättäjien podcast-kuuntelutottumuksista. Tutkimuksessa selvisi, että yrityspodcastit herättävät kaupallista mielenkiintoa yrityksiä kohtaan sekä vaikuttavat positiivisesti mielikuvaan yrityksestä. Kuulijat kuitenkin kaipaavat yrityspodcasteilta rohkeutta ja riskinottoa, sekä vahvempaa haastamista.

Yritykselle podcastin kaltainen sisältö on tehokas väylä vaikuttaa. Puolituntisessa podcastissakin päästään keskusteluissa usein syvälliselle tasolle, mikä mahdollistaa yritykselle tärkeiden arvojen ja asiantuntemuksen esiintuomisen potentiaalisille asiakkaille tai sidosryhmille.

Lisäksi podcast-kuulijat ovat hyvin sitoutuneita – jos jakso on aloitettu, se kuunnellaan usein loppuun. Tämä tarkoittaa noin 20-40 minuuttia kerrallaan brändin parissa, joka on pitkä aika. Podcast-kuuntelu kasvaa myös koko ajan – vastaajista 62 prosenttia kertoi podcast-kuuntelunsa kasvaneen viimeisen vuoden aikana, 33 prosenttia arvioi sen pysyneen samana.

 

Mitä tulevaisuuden podcasteilta toivotaan?

Tutkimuksen vastauksista voidaan päätellä, että vaikka podcastit herättävät kaupallisen kiinnostuksen yritystä kohtaan, podcastien ei toivota olevan mainosmaista sisältöä. Yritysten toivotaan ottavan riskejä ja podcastien avulla herättävän rohkeasti keskustelua. Onnistuneiksi podcasteiksi nostettiinkin usein sellaista sisältöä, joka yllätti iloisesti host- tai vierasvalinnoillaan, tai tarjosi aidosti uutta tietoa.

Podcastien kuuntelumotiiveja kysyttäessä suurin osa vastaajista (64%) kertoi hakevansa podcasteilta viihtymistä. Tämä on hyvä pitää mielessä myös yrityspodcasteja tehtäessä, jotka ovat sisällöltään usein hyvin asiapitoisia. Vaikka keskustelu itsessään pyörisi tiukasti asiantuntijasisällön ympärillä, on kuitenkin hyvä miettiä, kuinka se tehdään viihdyttävällä tavalla.

Yrityspodcastien kuuntelijat arvioivat oman kuuntelunsa lisääntyvän tulevaisuudessa, sekä odottivat tarjonnan olevan tulevaisuudessa rohkeaa, viihdyttävää sekä sisällöltään rikasta. Kuuntelijat siis näkevät yrityspodcastien tulevaisuuden hyvin valoisana.

Kiinnostuitko kuulemaan lisää tästä yrityspäättäjien podcast-kuuntelusta tehdystä tutkimuksesta? Järjestämme webinaarin “Miltä yrityspodcastien tulevaisuus näyttää?” keskiviikkona 31.1. klo 9 – 10, jossa käymme läpi tutkimusta sekä keskustelemme yhdessä Nordean Market Insights -podcastin hostin Juho Kostiaisen kanssa yrityspodcast-kentän tulevaisuudesta. Lisäksi Taloustutkimuksen Senior Insight Manager Miika Parpo kertoo, miten tutkimus yrityspodcasteista toteutettiin, ja jakaa ajatuksiaan yrityspodcast-kentän kehityksestä.

Jaa kirjoitus somessa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin