Viestinnän asiantuntija Elina Olander

Yrityspodcast sisäisen viestinnän keinona – näillä vinkeillä pääset alkuun

Yritysten tekemät podcastit kasvattavat suosiotaan. Kun pohditaan yrityksen markkinointitoimenpiteitä, yhä useammin esille nousee ajatus podcastista. Ja miksi ei? Podcastit ovat loistava tapa markkinoida ja viestiä. Podcasteja kannattaa hyödyntää ulkoisen viestinnän lisäksi sisäisen viestinnän keinona.

Podcast kulkee kuulijan matkassa

Koska podcastit ovat lähes kaikille vähintään ajatuksen tasolla tuttuja, kannattaa podia kokeilla matalalla kynnyksellä. Jos yrityksesi on tehnyt onnistuneesti julkista podcastia, on luontevaa jatkaa kokeilua myös sisäisesti. Toisaalta jos ajatus podcastista on tuntunut vielä toistaiseksi kaukaiselta, sisäinen podi on hyvä tapa testata podcastaamista käytännössä ja sparrailla asiasta ensin työntekijöiden kesken. Sisäinen podcast ei vaadi samalla tavalla budjetointia esimerkiksi markkinointikampanjoiden muodossa.

Podcastin etu on se, että se kulkee kuulijan matkassa mukana eikä ole sidottu aikaan tai paikkaan. Podcastin kuuntelu onnistuu työnteon lomassa tai esimerkiksi työmatkoilla. Jos aiemmin asioista on viestitty pitkien meilien muodossa tai jopa yhteisellä palaverilla, podi vapauttaa tämän ajan muuhun. Työnantaja voi näin kannustaa tiimiään lähtemään päivää tauottavalle happihyppelylle, jonka aikana lyhyen jakson ehtii kuunnella mainiosti. Etenkin hybridityössä tämä on hyvä tapa katkaista aikaa, jonka vietämme ruutujen ääressä. Myös tiimin tehdessä vuorotyötä tai aikatauluja on muusta syystä hankala sovittaa yhteen, voi olla hyvä idea antaa info niin, että jokainen kuuntelee sen silloin, kun se itselle parhaiten sopii.

Panosta tekniseen toteutukseen myös sisäisessä podissa

Kuten mikä tahansa podcast, myös sisäinen podi tarvitsee ainakin yhden hostin sekä teknisen toteutuksen, johon kuuluu äänittäminen, editointi ja jakson julkaisu. Jos podcastin teosta haluaa entistä helpompaa, teknisen toteutuksen voi ulkoistaa ammattilaiselle. Sisäinen podcast ei kuitenkaan vaadi äänitysstudion olosuhteita onnistuakseen vaan podin voi hyvin äänittää etänä, suosittelemme tähän Zencastr-alustaa. Tällöin on myös helpompi saada eri kaupungeissa tai jopa eri maissa työskenteleviä ihmisiä samaan jaksoon. Vaikka sisäinen podcast ei menisikään julkiseen jakeluun, kuuntelukokemukseen on silti syytä panostaa. Kukaan ei halua kuunnella audiota, joka kohisee ja jossa äänenvoimakkuus vaihtelee häiritsevästi. Sisäisessäkin podcastissa keskustelua on hyvä tauottaa jingleillä ja muutenkin tuoda pieniä pätkiä musiikkia elävöittämään jaksoa. Host voi myös rohkeasti laittaa oman persoonansa peliin, mihinkään kankeaan muottiin ei tarvitse mahtua. Kun podia tehdään työyhteisön sisällä, on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että ihmiset kuulostavat podcastissa omalta itseltään ja äänessä tuntuu olevan tuttu tyyppi!

Teknisen tuotannon lisäksi myös aiheen valinta ja rajaaminen on tärkeää. Koska sisäistä podcastia oletettavasti kuunnellaan työajalla, jaksojen on oltava lyhyitä. Esimerkiksi jo varttiin saa hyvällä käsikirjoituksella ja napakalla leikkauksella paljon asiaa – muista tämä, kun suunnittelet jakson sisältöä. Valitse jo ennen äänityksiä vaikkapa kolme tärkeintä kysymystä, joihin ehdottomasti on saatava vastaus. Kun tällainen kärki on hiottu jo etukäteen, sisällöstä on helpompi karsia löysät pois ediointipöydällä. Koska sisällön on oltava tiivis, äänessä kannattaa olla esimerkiksi vain kaksi ihmistä. Näin molemmat saavat varmasti äänensä kuuluviin ilman, että keskustelun mitta venyy kohtuuttomasti. Toinen vaihtoehto on jakaa pidempi kokonaisuus kahteen osaan. Sisäiseen podcastiin sopivia aiheita ovat muun muassa kaikki tiedotettavat asiat, kokemusten jakaminen ja yleisesti ajatusten herättäminen. Sisäinen podcast ei korvaa kahdenkeskisiä kehityskeskusteluita, mutta se on hyvä tapa rohkaista ihmisiä jakamaan ajatuksiaan esille nostetuista teemoista.

Kiinnostaako ajatus sisäisestä yrityspodcastista? Ota yhteyttä Bonfiren asiakkuuspäällikkö Henna Lahtiseen (+358 40 508 0314) tai lataa maksuton Timanttisen yrityspodcastin ABC -opas!

Ota yhteyttä

Elina Olander

Elina Olander

Viestinnän suunnittelija | +358 40 707 4137 | elina.olander(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa