Timo_Lappi

Yrityksen ajatusjohtajuus pohjautuu rohkeuteen ja ihmisiin – Ajatusjohtaja Timo Lappi

Ajatusjohtajat-podcastin seitsemännessä jaksossa otetaan uusi kulma ajatusjohtajuuteen, kun Bonfire Agencyn Oona saa vieraakseen Heltin toimitusjohtaja Timo Lapin. Timo Lappi on juristi ja kauppatieteilijä, jonka intohimona on kasvuyrittäjyys. Heltti on rakentanut toimialallaan vahvaa ajatusjohtajuutta ja ennen Helttiä Lappi laittoi alulleen ansioituneen, moderneja lakipalveluita tarjoavan Fondian. Yritys ei voi olla ajatusjohtaja ilman ihmistä, mutta miten yrityksen ajatusjohtajuutta oikein rakennetaan?

Ajatusjohtaja Timo Lappi edistää intohimoisesti kasvuyrittäjyyttä

Timo Lappi ei ole tuntenut termiä ajatusjohtaja kovin pitkään, mutta oman ajatusjohtajuuden eteen hän on tehnyt töitä jo kauan ennen koko termin ja konseptin syntymistä. Lapilla on asiantuntijatausta juristina ja alun perin hän on neuvonut omia päämiehiään. Hän halusi omalle työskentelylleen suurempaa vaikuttavuutta kuin vain kahden ihmisen välisen yhteyden ja toisen neuvomisen: voisiko osaamista jakaa samaan aikaan useammalle? Sen kautta Lappi lähti etsimään kanavia, jossa kohdata ihmisiä.

”Ajatusjohtajuuden henkilökohtainen hyöty on, että rohkea asenne ja kannanotot johtavat vääjäämättä ihmisten kohtaamiseen. On palkitsevaa päästä keskustelemaan ja oppimaan lisää”, Lappi sanoo.

Ajatusjohtajuus hyödyttää myös yrityksen kannalta. Lappi uskoo, että ihmiset kiinnostavat enemmän kuin yritys ja jos yritys haluaa viestiä asioista, se on tehokasta tehdä kiinnostavien ihmisten avulla. Lappi kertookin miettineensä paljon sitä, mistä hän haluaisi olla tunnettu ja millaisissa asioissa hän haluaisi rakentaa ajatusjohtajuuttaan:

”Haluaisin olla tunnettu kasvuyrittäjyydestä. Kasvu voi tarkoittaa tiimin, liikevaihdon ja vaikutuksen kasvua, eikä sen tarvitse aina olla euroissa mitattavaa. Minulle kasvu on aina muutosta parempaan.”

Yrittäjyyttä Lappi taas ajattelee laajemmin kuin pelkkänä tilana, jossa ihminen omistaa yritystä. Lappi kääntää kaiken yrittäjähenkisyydeksi – jos ihmisellä on asenne ja halu tehdä asioita yrittäjämäisellä tavalla, se onnistuu myös kolmannella sektorilla, vapaaehtoistyössä tai isossa firmassa.

”Tämä draivaa minua eteenpäin! Heltin taas toivon olevan tunnettu tahona, joka miettii terveyspalveluiden tuottamista eri tavalla kuin aiemmin on totuttu”, Lappi pohtii.

Kasvuyritys tarvitsee rohkeita ihmisiä

Heltti on suomalainen kasvuyritys, joka auttaa ihmisiä ja ajatustyöyrityksiä voimaan paremmin. Lappi kertoo jo asianajotoimistoaikoinaan havainneensa, että perinteisesti ajatustyöläisiä ei ole tuettu erityisellä tavalla – Heltin visiolle on siis tarvetta.

”Työterveydestä tultiin käymään ja he tarkistivat vain ergonomiaan liittyviä asioita. Ketään ei kiinnostanut, millaisia työpäiväni ovat. Heltillä emme ole kiinnostuneita vain pään ulkopuolella olevista asioista vaan haluamme myös pään sisälle”, Lappi kuvailee.

Heltti on valittu Suomen yhdeksi parhaista työpaikoista ja Lappi painottaakin, että Heltti on ensisijaisesti hyvä työpaikka kaikille helttiläisille. Yksikään työpaikka ei nimittäin voi olla hyvä kaikille, ja Lappi muistuttaa, ettei mennyt menestys ole tae tulevasta.

”Yksi plakaatti ei riitä, vaan tätä pitää elää joka päivä todeksi ja kehittää. Millään työpaikalla kukaan ei voi tarjota hyvää työpaikkaa palveluna, jokaisen on osallistuttava sen rakentamiseen. Heltissä olemme murtaneet hierarkioita eri ammattien välillä ja ihmiset ovat ihan kokonaisina ihmisinä töissä”, Lappi kuvailee Heltin työyhteisöä.

Hyvinvoiva työyhteisö syntyy Lapin mielestä hyvinvoivista työntekijöistä. Hyvinvoivalle työpaikalle tarvitaan myös riittäviä rakenteita, jotta jokainen tietää oman roolinsa. Samalla Lappi painottaa hyviä lähijohtamisen palveluita. Hyvinvoivalla ihmisellä on usein enemmän energiaa olla rohkea. Sitä tarvitaan ajatusjohtajuuden rakentamisessa, sillä ajatusjohtajan on oltava valmis kohtaamaan eriäviäkin mielipiteitä.

”Kasvuyritys tarvitsee työntekijöiltään rohkeutta, varsinkin jos halutaan toimia eri tavalla kuin toimialalla yleensä. Minua kiehtoo se, että rohkea uskalletaan tehdä asioita omalla tavalla. Samalla on hyvä olla nöyrä ja korvat auki erilaisille palautteille ja signaaleille”, Lappi pohtii.

Miten ajatusjohtajuutta on rakennettu Heltillä?

”Samana päivänä, kun Heltti perustettiin, kävin rekkaroimassa sivut Linkkariin ja Twitteriin. Ajatusjohtajuuden rakentaminen lähti pienin askelin liikkeelle, jaoimme eteenpäin esimerkiksi alaan liittyviä ajankohtaisia uutisia”, Lappi muistelee.

Jo yrityksen ensimmäisillä askelilla oli siis voimassa ajatus siitä, että Heltti ja helttiläiset haluavat näkyä ja kuulua. Kaiken ajatusjohtajuusviestinnän taustalla onkin yrityksen arvot: lempi, tarmo, pokka ja hehku.

”Pokka tarkoittaa sitä, että uskaltaa ottaa kantaa! Hehku taas merkitsee iloa ja positiivisuutta. Työntekijämme kohtaavat työssään raskaitakin asioita, mutta yhtiönä voimme olla iloinen ja leikkisä”, Lappi perustelee.

Timo Lappi uskoo esimerkillä johtamiseen. Yrityksen johtoon tarvitaan ihmisiä, jotka ovat aktiivisia ajatusjohtajuuden rakentamisessa, se kannustaa muitakin toimimaan samoin. Heltilläkään ajatusjohtajuutta ei rakenna ainoastaan toimitusjohtaja, vaan yrityksen terveydenhuollon ammattilaiset ovat siinä mukana. Kaikkien ei ole pakko olla mukana, mutta ajatusjohtajuuden rakentamiseen kannustetaan kaikkia halukkaita.

Heltissä ajatusjohtajuutta paitsi rakennetaan, myös mitataan aktiivisesti. Heltti on saanut osakseen mediahuomiota, joka osaltaan kertoo ajatusjohtajuuden rakentamisen onnistumisesta. Lisäksi Heltillä seurataan esimerkiksi viestien tavoittavuutta ja nettisivujen kävijämääriä. Tämän avulla pyritään oppimaan sitä, millaisia avauksia kannattaa tehdä ja mistä ihmiset kiinnostuisivat.

”Sitähän ei suinkaan ole helppo etukäteen tietää, mikä lopulta kolahtaa ja mikä jää muun kohinan jalkoihin”, Lappi huomauttaa.

Mistä sitten lähteä rakentamaan yrityksen ajatusjohtajuutta? Ensin kannattaa laittaa tutka päälle ja tarkastella aktiivisesti, millaisia ilmiöitä on olemassa ja mitä niistä haluaa viestiä. Kynnys ajatusten kertomiselle ja viestinnälle on hyvä pitää matalana.

”Kun tutka on päällä ja kynnys viestiä on matala, niin pitää vain sinnikkäästi jatkaa ja rohkaista muita mukaan. LinkedIn on työvälineenä hyvä ja tehokas, mielestäni myös asiallisen positiivinen”, Lappi kannustaa.

Milloin teit viimeksi jotain rohkeaa, Timo Lappi?

”Yhtenä perjantaina ilmoitin, että seuraavana päivänä ystäväni juhlissa tulen pitämään musiikkiesityksen. Päätin sanoittaa erään biisin uudelleen ja laulaa sen hänelle. En ole mikään julkinen laulaja, mutta kun tiukka määräaika oli selvillä, sain sanat tehtyä ja laulettua. Tunsin ylittäneeni itseni!”

10 erilaista ajatusjohtajaa, 10 erilaista rohkeutta! Suomen ensimmäisen ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agencyn liiketoimintajohtaja Oona Ikosen sydän sykkii ihmisille ja keskusteluille ja nyt hän kutsuu Sinut mukaasi tutustumaan kymmeneen erilaiseen ajatusjohtajaan. Ajatusjohtajat-podcast kertoo kymmenen erilaisen rohkean edelläkävijän tarinan ja luvassa on myös keskustelua ajatusjohtajuuden vaikutuksesta liike-elämään. Joko olet liekeissä? Uusi jakso julkaistaan joka tiistai!

Ota yhteyttä

Oona Ikonen

Oona Ikonen

Liiketoimintajohtaja, ajatusjohtajuuspalvelut | +358 40 555 5543 | oona.ikonen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa