Webinaarit ajatusjohtajuuden rakentamisen keinona

Webinaarit ovat mainio keino ajatusjohtajuuden rakentamisessa! Koska ajatusjohtaja on oman toimialansa suunnannäyttäjä, hänen on tärkeä avata keskusteluja ja viedä niitä aktiivisesti eteenpäin. Tähän webinaari tarjoaa loistavan mahdollisuuden; sekä host että vieras saavat väylän osallistua sellaisten aihepiirien keskusteluihin, joissa he haluavat kasvattaa omaa ajatusjohtajuuttaan. Webinaarien kautta saa lisäksi näkyvyyttä ja keinon lisätä omaa uskottavuuttaan keskustelijana. Myös yhtiön näkökulmasta toimii sama periaate; yksilön tapaan myös yritys voi avata webinaarien avulla sellaisia teemoja, joiden ympärille haluaa rakentaa ajatusjohtajuuttaan. Keskustelu webinaarissa on lisäksi katsojia osallistavaa!

Mistä ainesosista sitten muodostuu onnistuneen webinaarin resepti? Muista nämä viisi pointtia:

1) Aiheen valinta
2) Hostin ja vieraan valinta
3) Ennakkomarkkinointi
4) Toimiva tekniikka
5) Jälkimarkkinointi

Kaikki alkaa aiheesta!

Webinaarin suunnittelu alkaa luonnollisesti aiheen ja teeman valinnasta. Pohdi ensin, minkä teemojen ympärillä sinä tai yrityksesi haluaa olla ajatusjohtaja. Mikä on näiden teemojen kohdalla ajankohtaista ja kiinnostavaa? Mihin kysymyksiin haluat tuoda vastauksia webinaarissa, entä kenelle haluat puhua? Kun vastaukset näihin kysymyksiin alkavat rakentua, kannattaa vielä rajata aihe juuri omaa kohdeyleisöäsi kiinnostavaksi.

Koska jo aiheen valinnassa ja kärjen rajaamisessa tehdään suuri työ, kannattaa panostaa vähintään samalla tarmolla hostiin ja vieraisiin! Hostin rooliin solahtaa luontevasti yrityksesi edustaja, jolla löytyy paitsi substanssiosaamista, myös supliikkitaitoja. Webinaarivieraiksi voit valita yrityksesi sisäisiä asiantuntijoita tai ulkoisia vaikuttajia, jotka ovat valitun webinaariteeman substanssiosaajia. Yksi hyvä vinkki on kutsua webinaariin puhujaksi henkilö, jolla on näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa kohderyhmänne keskuudessa. Hostin ja vieraiden huolellinen valmistautuminen on elintärkeää onnistuneen webinaarin kannalta! Sparrailu siis kannattaa.

Kun kaksi ensimmäistä kohtaa on kunnossa, webinaarin suunnittelu on jo varsin hyvässä vauhdissa. On kuitenkin syytä muistaa, ettei mikään tuote myy itse itseään – kuten ei myöskään erilaiset sisällöt. Webinaarin markkinointi kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin ja laatia asiasta suunnitelma. Hyödynnä ennakkomarkkinoinnissa kaikkia kohdeyleisösi kannalta relevantteja kanavia ja punnitse, kannattaisiko markkinointiin budjetoida rahaa. Kohdennettu mainonta auttaa saavuttamaan suuremman yleisön. Lisäksi yksi hyvä tapa tehdä ennakkomarkkinointia on webinaariin osallistuvien henkilöiden omat kanavat.

Tekniikka ei saa pettää

Toimiva tekniikka on merkittävässä roolissa onnistuneen ja mieleenpainuvan asiakaskokemuksen luomisessa. Siksi siihen on suositeltavaa panostaa. Hyväkin keskustelu menee hukkaan, jos webinaarin katselija joutuu katsomaan pätkivää lähetystä, jossa ääni ja kuva katoavat. Toimivan tekniikan tärkeimmät kulmakivet ovat hyvä kuvan- ja äänenlaatu sekä sujuvasti kulkeva lähetys. Osaava tekninen tiimi osaa toimia erilaisten tilanteiden vaatimalla tavalla ja reagoida nopeasti myös mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Visuaalisesti kaunis ja teknisesti toimiva kokonaisuus jää katsojille mieleen. Webinaarin voi toteuttaa myös etäyhteyksillä erilaisten videokokouspalveluiden avulla tai ammattimaisemmin videokameroilla ja livetuotantoon tarkoitetulla tekniikalla.

Kun teknisesti eheä livelähetys on ohi, alkaa jälkimarkkinointi! Webinaarista kannattaa ottaa tallenne, jota voi hyödyntää sellaisenaan markkinoinnissa. Lisäksi siitä voi rajata pienempiä kokonaisuuksia, joihin nostetaan webinaarin kohokohdat. Host ja vieraat voivat omissa kanavissaan jakaa tallennetta ja tallenteen voi lähettää myös yrityksen uutiskirjeen kyljessä. Muista ottaa kaikki hyöty irti!

Voisiko webinaari olla hyvä tapa rakentaa ajatusjohtajuuttasi? Ota yhteyttä!
Lataa tästä Ajatusjohtajuuden rakentamisen ABC -opas!

Ota yhteyttä

Jani Utriainen

Jani Utriainen

Tuotantopäällikkö | +358 40 7181 820 | jani.utriainen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa