Maria Sillanpää

Miksi jokaisen markkinointipäättäjän tulisi kiinnostua vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksista viimeistään vuonna 2019?

Kirjoittaja Maria Sillanpää on B2B-vaikuttajamarkkinointitoimisto Bonfiren Agencyn markkinointijohtaja ja perustajaosakas. Kuvan otti valokuvaaja Johanna Kinnari.

Erilaisia vaikuttajia seurataan ja heidän suosituksiinsa luotetaan kasvavalla innokkuudella. Oli kyse sitten lifestyle- tai asiantuntijaloggaajasta, teini- tai aikuistubettajasta, vaikuttajat ovat tänä päivänä hyvin tärkeitä medioita ja mielipidevaikuttajia meille kaikille. Viimevuotisesta Ping Metrics -tutkimuksesta selviää, että vaikuttajien tekemän suosittelun pohjalta suomalaisista joka toinen on joko harkinnut tai ostanut tuotteen viimeksi kuluneen kuukauden aikana. Vaikuttajamarkkinointi nähdäänkin yhä useammassa yrityksessä kaikista tehokkaimpana tapana markkinoida yrityksen tuotteita ja palveluita.

Mainostajien Liiton viime vuonna jäsenilleen tekemästä kyselystä selviää, että 72% vastaajista on käyttänyt vaikuttajamarkkinointia omassa viestinnässään. Mainostajista 68 % koki vaikuttajamarkkinoinnin tulokselliseksi. Iso osa markkinointipäättäjistä aikookin kasvattaa vaikuttajamarkkinoinnin panostuksia vuoden 2019 aikana.

 

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2019

 

1. Siinä missä viime vuodet ovat olleet monelle mainostajalle kokeilun aikaa vaikuttajamarkkinoinnin osalta, tullaan tämän vuoden aikana näkemään yhä strategisempaa ja suunnitelmallisempaa tekemistä. Tutkimusten mukaan pitkäjänteiset brändilähettilyydet ovat kaikista toimivimpia vaikuttajamarkkinoinnin muotoja. Vaikuttajia ei kosiskella enää yksittäisiin postauksiin tai kampanjoihin, vaan heidät valjastetaan monipuolisesti mukaan markkinoinnin suunnitteluun, joskus jopa tuotekehitykseen saakka.

2. Tuloksellista somemarkkinointia leimaa tällä hetkellä yksi keskeinen trendi – aitous – ja tästä syystä vaikuttajien tuottamaa kuvamateriaalia ja muita vaikuttajasisältöjä otetaan yhä enemmän mukaan brändien omiin kanaviin, jopa verkkokauppaan ja tuotekatalogeihin. Oletko koskaan tehnyt vertailua siitä, miten yrityksen sometilillä sitoudutaan postauksiin, joissa käytät vaikuttajien kuvia vs ”geneerisiä mainos- tai kuvapankkikuvia”? Kokeile, niin saatat yllättyä!

3. Kolmantena isona trendinä tänä vuonna nähdään Instagramin voima johtavana vaikuttajamarkkinoinnin kanavana. Instagramiin uskoo jo yli miljardi aktiivista käyttäjää, siinä missä Facebook ja YouTube kohtasivat viime vuonna muun muassa yksityisyydensuojaan liittyviä haasteita. Monet B2C-puolen markkinointipäättäjät tekevätkin nyt vaikuttajakampanjoita nimenomaan Instagram edellä hyödyntäen myös Instagram Storyn, IGTV:n ja livelähetysten mahdollisuuksia. Samaan aikaan B2B-puolella toimivimmat toteutukset syntyvät ”ammatillisina kanavina” pidetyissä LinkedInissä ja Twitterissä.

4. Podcastin suosio vaikuttajamarkkinoinnin välineenä on nyt räjähdysmäisessä kasvussa sekä B2C- että B2B-kohderyhmässä. Applen mukaan maailmalta löytyy jo yli puoli miljoonaa podcastia. Koska monilla vaikuttajilla on jo “yleisöt valmiina”, on vaikuttaja-podcasteille helppo löytää kuulijoita. Vaikka podcasteja kulutetaan vielä monessa kohderyhmässä esimerkiksi blogisisältöjä vähemmän, on intiimin audioformaatin luonne sitouttamisen välineenä ihan omaa luokkaansa. Tyypillisesti podcastin pituus on noin 30 minuuttia, joten jos potentiaalinen asiakkaasi viettää äänisisältösi parissa koko työmatkansa ajan, on hän todennäköisesti jakson kuultuaan ihan eri tavalla sitoutunut brändiisi kuin yhden blogikirjoituksen kuluttanut lukija. Ruotsalaistutkimuksen mukaan myös podcast-mainonnalla on hyvä vaikuttavuus, ja jopa 61 % kuuntelijoista reagoi podcastissa esitettyihin mainoksiin. (Lähde: Daytona podcast undersökning & Asennemedia)

5. Viidentenä trendina näkisin ns. mikro- ja nanovaikuttajien suosion kasvun. Enää yhteistyöhön valituilla somevaikuttajilla ei tarvitse olla satoja tuhansia seuraajia kanavissaan. Kampanjassa, jossa on hyvin tarkkaan rajattu kohderyhmä, riittää, että vaikuttajalla on joitakin tuhansia seuraajia somekanavissaan. Mikro- ja nanovaikuttajien pyytämät yhteistyöhinnat ovat maltillisempia ja brändi saattaakin valita yhteistyöhön isomman joukon ns. mikrovaikuttajia yhden tai kahden ”isomman nimen” sijaan.

6. Vaikuttajajoukon kasvaessa mikrovaikuttajien myötä, korostuu toki myös tarve löytää oikeat kumppanit ja työkalut vaikuttajakampanjoiden tehokkaaseen hallintaan, mittaamiseen ja oikeiden vaikuttajien jäljittämiseen. Esimerkiksi Meltwater on kehittänyt vaikuttajamarkkinointiin sopivia työkaluja viime aikoina, ja näistä on sekä meillä Bonfire Agencylla että B2C-vaikuttajamarkkinoinnin kumppanillamme PING Helsingillä on hyviä kokemuksia.

Trendien huomioimisen ohella on vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen kannalta ensisijaisen tärkeää, että sisältöyhteistyöhön valittu vaikuttaja jakaa yrityksen kanssa saman kohderyhmän sekä arvot. Tärkeää on myös, että vaikuttaja on brändistä ja sen tuotteesta tai palvelusta aidosti innostunut, eikä tee yhteistyötä ainoastaan rahan kiilto silmissä.

Mietityttääkö sinua kuinka voisitte omassa yrityksessäsi tehdä entistä tuloksellisempaa vaikuttajamarkkinointia, miten löytää oikeat vaikuttajat ja millaisia sopimuksia heidän kanssaan tulisi tehdä? Tule mukaan yhdessä PING Helsingin Inna-Pirjetta Lahden kanssa pitämäämme vaikuttajamarkkinointikoulutukseen Sofia Future Farmiin Helsinkiin ke 6.2. klo 9-12:30!
Inna-Pirjetan ceissit ja opit tulevat vahvemmin B2C-puolen vaikuttajamarkkinoinnista, kun taas itse olen Bonfire Agencylla sukeltanut kuluneen vuoden aikana entistä vahvemmin B2B-vaikuttajamarkkinoinnin maailmaan. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

No Comments

Post A Comment