Elisa Kitunen

B2B-puolella pirisee vaikuttajamarkkinoinnin herätyskello

Kaupallinen yhteistyö. Väitän, että tuo sanapari tulee lisääntymään nopeasti B2B-yritysten viestinnässä muutamien seuraavien vuosien aikana. Myös B2B-yritysten markkinointipäättäjät ovat heräämässä tehokeinoon nimeltä vaikuttajamarkkinointi.

Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys hyödyntää viestinnässään suurta kiinnostusta herättäviä henkilöitä, kuten bisnesvaikuttajia, bloggaajia, tubettajia tai julkisuuden henkilöitä. Käytännössä kaksi brändiä – vaikuttaja ja yritys – yhdistävät voimansa.

B2B-vaikuttajamarkkinoinnin kohderyhmänä toimivat ensisijaisesti B2B-yritysten päätöksentekijät. B2B-kentässä erityispiirre piilee siinä, että yritykset myyvät toisilleen usein hyvin massiivista luottamusta. Ripsimascaraa kokeillaan helposti kerran, mutta tilitoimiston valinta vaatii ostajalta pidempää sitoutumista, merkittävämpää rahallista panostusta sekä myös arvojen yhteensopivuutta. Juuri arvojen viestimisessä vaikuttajalla voi olla merkittävä rooli.

Hjallis ja Joel Harkimo

Hjallis ja Joel Harkimo tuottivat oheisen videon Yrittäjänpäivänä yhteistyössä asiakkaamme Talenomin kanssa. Videolla isä ja poika keskustelevat lempeästi yrittäjyydestä, arjesta ja näiden kahden yhdistämisestä. Kyseessä on erinomainen esimerkki vaikuttajayhteistyöstä, joka on aitoa, koskettavaa ja brändiä inhimillistävää.

Talenom tavoitti yritttäjäkohderyhmän tunteisiin vetoavalla tarinalla. Yksittäinenkin yhteistyö voi kasvattaa hetkessä brändin tietoisuutta valitussa kohderyhmässä. Kun merkintä on tehty oikein ja sääntöjen mukaan, ymmärtää katsoja heti, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö, josta vaikuttaja ja yritysbrändi viestivät avoimesti.

Kaupallinen yhteistyö on parhaimmillaan kaikkea muuta kuin yksisuuntaista. Vaikuttajakampanjoiden teossa korostuu usein yhteistyö; sisältöjä ja näkökulmia pohditaan saman pöydän äärellä. Useimmat kohtaamistani vaikuttajista eivät tee kampanjoita dollarin kuvat silmissä. Tilannetta kuvaa hyvin se, että emme useinkaan Bonfire Agencylla ehdi vielä edes puhua hinnoista, kun vaikuttaja jo innostuu viestistä, jota hän voi B2B-yrityksen kanssa viedä eteenpäin. On selvää, että molempien brändi vahvistuu, kun vaikuttaja-matchmaking tehdään onnistuneesti.

Kuluttajayritysten rohkeus tuoda arvojaan esiin kasvojen kautta on mahtavaa katsottavaa. Nike kasvatti huimasti myyntiään rotujen tasa-arvon puolesta kampanjoivan jalkapalloilijan Colin Kaepernickin kanssa tehdyn kampanjan jälkeen. B2B-yrityksillä on hieman takamatkaa, mutta oikein rakennettu kampanja voi lyödä läpi yrityksen viestin yhdessä yössä. Ihmiset kaipaavat kasvoja, aitoja mielipiteitä ja tunnetta siitä, että he ovat osa jotakin yhteisöä – niin kuluttajat kuin myös B2B-päättäjät.

Kuka voisi olla sinun yrityksesi paras sanansaattaja? Jos se voisi olla suomalainen bisnesvaikuttaja, meillä voisi olla juteltavaa.
Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

No Comments

Post A Comment