Vähemmistöviestintä edellyttää rohkeutta – Ajatusjohtaja Hannu Medina

Ajatusjohtajat-podcastin toisessa jaksossa keskusteluun nousee työelämän moninaisuus ja psykologinen turvallisuus, kun Bonfire Agencyn Oona Ikosen vieraaksi saapuu sateenkaariviestinnän pioneeri Hannu Medina. Medina on We Speak Gay -yhteisön perustaja ja hän ravistelee yritysjohtoa siitä, miten sateenkaariviestintä tulisi ottaa huomioon. Medina haluaa, että sateenkaariliput liehuvat ympäri vuoden ja hänen unelmiensa yhteiskunnassa jokainen voi olla turvallisesti aito, rehellinen itsensä eli kokonainen ihminen.

We speak gay! Esittelyssä ajatusjohtaja Hannu Medina

Hannu Medinan elämä muuttui vuonna 2015, kun hän hyppäsi rytinällä ulos kaapista. Hän myös marssi ensimmäisten joukossa alttarille puolisonsa kanssa, kun tasa-arvoinen avioliittolaki astui voimaan vuonna 2017. Medina on esimerkki rohkeasta ajatusjohtajasta, joka uskaltaa laittaa itsensä likoon ja hän käyttääkin omaa tarinaansa esimerkkinä aitouden ja rehellisyyden merkityksestä. Medina uskoo, että hänen polkunsa ajatusjohtajuuteen alkoi jo 6-7 vuotta sitten:

”Kaapista tulo oli henkilökohtainen kasvutarina. Elämäni meni tuolloin ihan palasiksi; perhe hajosi, ystävät kaikkosivat, isäni kuoli ja jäin työttömäksi. Kun kaikki palikat hajoavat, joutuu eri tavalla miettimään kuka minä olen ja mitä haluan tehdä. Muutama vuosi meni sellaiseen henkilökohtaiseen ajatusjohtajuuteen ja minulla oli suuri tarve olla niin rehellinen kuin voin olla”, Medina muistelee.

Tasa-arvoisen avioliittolain yhteydessä lähti liikkeelle myös Medinan bisnes. Hän tajusi, että sateenkaarimatkailijat ovat iso kohderyhmä, jota ei ollut hyödynnetty mitenkään. Pikkuhiljaa hän löysikin oman äänensä ja kaiken takana on halu vaikuttaa maailman epäkohtiin.

”Olen kilpailuhenkinen ja kunnianhimoinen. Välillä tuntuu, että vain häröilen kaikkea, mutta kun katson taakseni huomaan tarinankaaren. Olen tietoisesti hakenut ajatusjohtajuutta ja matka jatkuu edelleen”, Medina sanoo.

Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus on näkymätöntä

”Sateenkaariviestintä on näkymättömyyden tekemistä näkyväksi! Silloin sateenkaari-ihmisiä tehdään näkyväksi kuvituksen, symbolien ja viestinnän avulla. Tätä pitää tehdä siksi, että seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus on näkymätöntä”, Medina kertoo.

Medinan mukaan moni valkoinen suomalainen ajattelee saavansa olla töissä oma itsensä. Tilanne on kuitenkin eri esimerkiksi maahanmuuttajille tai seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille ja juuri tästä moninaisuudessa on kyse. Sateenkaariviestintä luo viestintää, joka edesauttaa tälle kohderyhmälle turvallisen tilan tekemistä. Samalla se tuo esille epäkohtia.

”Minulle on tärkeää pitää esillä myös pinkkipesua eli sitä, että yritykset vain itseään korostaen osallistuvat Prideen. Seuraan tarkkaan sitä, laittavatko yritykset jalustalle itsensä vai sateenkaari-ihmiset. Joka vuosi asiat menevät eteenpäin ja siksi asiasta on tärkeää jatkaa keskustelua koko ajan”, Medina toteaa.

Myös yrityksen sisällä on syytä kiinnittää huomiota siihen, että jokainen voisi olla avoimesti oma itsensä. Medinan mukaan kolme askelta osallistavaan ja turvalliseen työkulttuuriin on tiedostaminen, ymmärtäminen ja moninaisuuden syleily.

”Vasta sitten kun on tiedostettu ja ymmärretty, että elämämme ovat hyvin erilaisia, voidaan lähteä syleilemään moninaisuutta. Kokemusten kautta syntyy oivalluksia omista etuoikeuksista. Tähän ei riitä mikään kertakoulutus, kyse on jatkuvasta tekemisestä myös Pride-viikon ulkopuolella”, Medina sanoo.

Omaa rohkeuttaan ei aina tajua itse

Sekä ajatusjohtajuus että massasta poikkeaminen vaatii rohkeutta. Medinalle itselleen tärkeintä on ollut läheisten tuki, kuten hänen oma äitinsä ja aviomiehensä. He ovat tukeneet Medinaa oman äänensä löytämisessä ja työelämässä.

”Kun puhutaan tunteellisista asioista ja ihmisoikeuksista, niin kodin tuki on tärkeää. Lisäksi tarvitaan sosiaalista signalointia ulkopuolelta. Jokainen kaipaa sitä, että ulkoapäin muistutetaan omasta rohkeudesta, koska sitä ei aina itse tajua”, Medina hymyilee.

Rohkeus ja turvallisuus linkittyy työelämäkokemuksiin. Sen vuoksi yrityksissäkin tulisi kannustaa ihmisiä rohkeuteen. Vähemmistön edustaja voi pelätä, että liialla rohkeudella ja äänekkyydellä on seurauksia: ylennys jää saamatta, minua ei valitakaan tiimiin. Pelko on Medinasta ymmärrettävä.

”Aina negatiivisen päätöksen kohdalla voi tulla mieleen, johtuuko tämä siitä, että edustan vähemmistöä. Näistä asioista pitää puhua ja sanoittaa yhdessä, että me tuemme tällaista keskustelukulttuuria. Palaamme jälleen viestintään”, pohtii Medina.

Usein osallistamisen ja monimuotoisuuden asiat ovat HR:n pöydällä, mutta vasta kun teemat ovat koko johdon agendalla ja strategiassa, ne menevät koko organisaation läpi. Monesti yksilölle tärkein asia onkin oma lähiesihenkilö.

”Vaikka asiat olisivat kuinka hienosti yrityksen strategioissa, silti jokaisessa työpaikan sisäisessä tiimissä ja yhteisössä asioihin pitäisi panostaa. Täydellistä ei ole ikinä, mutta jokainen askel sitä kohti on tärkeä ja tavoiteltava”, Medina sanoo.

Monimuotoisuus ja moninaisuus on myös yksi ratkaisu tulevaisuuden osaajapulaan ja sen kautta työnantajabrändäykseen. Siksi moninaisuutta tulisi lisätä ja varmistaa, että ihmiset viihtyvät ja voivat hyvin.

”Jos yrityksen kuvastossa on vain yhdenlaisia ihmisiä, helposti syntyy ajatus, ettei tuo yritys tai maa ole osallistava juuri minulle”, Medina huomauttaa representaation merkityksestä.

Medina haluaa nostaa myös muiden ääniä

Hannu Medina uskoo, että ajatusjohtajuudessa eniten rohkeutta vaatii oman yhteisön haastaminen. On helppoa rakentaa kupla, jossa kaikki ovat samaa mieltä, mutta Medina haluaa kyseenalaistaa myös oman kuplansa rakenteita eikä vain vahvistaa kuplautumista.

”Omalla ajatusjohtajuudellani haluan rakentaa siltoja ja rikkoa kuplia”, Medina summaa.

Jatkossa Medina haluaa valjastaa omaa ajatusjohtajuuttaan entistä enemmän muiden ihmisten äänen vahvistamiseen. Medina tuntee olevansa myös hyvin etuoikeutettu valkoisena cis-homomiehenä. Siksi asioista puhuessaan hän puhuu myös sellaisten ihmisten puolesta, jotka eivät eri syistä johtuen ole yhtä etuoikeutettuja. Oman äänensä lisäksi Medina pyrkii tuomaan esille näitä ääniä.

”Tietenkin omalla esimerkillä voi inspiroida! Ehkä sitten joku muukin ajattelee, että minäkin haluan vaikuttaa ja puhua omasta kokemuksestani tai tarinastani”, Medina toivoo.

Ajatusjohtajuuden rakentamisen Medina kiteyttää tietoiseksi tekemiseksi ja kontaktien hakemiseksi. Kyseessä on jatkuva oppimisprosessi ja ihmisten kohtaamisten kautta maailmankuva ja näkemykset laajenevat jatkuvasti. Se on Medinasta kaikista upeinta: aina syntyy oivalluksia ja oivallukset voimaannuttavat.

”Kaikista hienoimmat ajatukset ja oivallukset syntyvät hiljaisuudessa. Siksi tarvitaan hetkiä, jolloin ei ole koko ajan äänessä tai tavoitettavissa. Kun tilaa vapautuu, jotain uutta mahtuu mukaan”, Medina muistuttaa lempeästi levon tärkeydestä ajatusjohtajille.

Milloin teit viimeksi jotain rohkeaa, Hannu Medina?

”Kesällä järjestin ensimmäisen kansainvälisen keskustelun siitä, onko Helsinki sateenkaariystävällinen. Sain paikalle noin 400 ihmistä ympäri maailmaa. Se oli aika rohkea juttu!”

 

10 erilaista ajatusjohtajaa, 10 erilaista rohkeutta! Suomen ensimmäisen ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agencyn liiketoimintajohtaja Oona Ikosen sydän sykkii ihmisille ja keskusteluille ja nyt hän kutsuu Sinut mukaasi tutustumaan kymmeneen erilaiseen ajatusjohtajaan. Ajatusjohtajat-podcast kertoo kymmenen erilaisen rohkean edelläkävijän tarinan ja luvassa on myös keskustelua ajatusjohtajuuden vaikutuksesta liike-elämään. Joko olet liekeissä? Uusi jakso julkaistaan joka tiistai!

Ota yhteyttä

Oona Ikonen

Oona Ikonen

Liiketoimintajohtaja, ajatusjohtajuuspalvelut | +358 40 555 5543 | oona.ikonen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa