podipodi vaaka banneri elina

”Vaatiiko yrityspodcastin tekeminen yritykseltä aikaa ja resursseja, Elina Olander?”

Bonfiren podcastin 2. kauden seitsemännessä jaksossa Johanna saa vieraakseen kollegansa, viestinnän suunnittelija Elina Olanderin. Jaksossa kumotaan tai vahvistetaan viisi yleistä podcastmyyttiä sekä vastataan Bonfiren seuraajien sosiaalisessa mediassa esittämiin kysymyksiin yrityspodcasteihin liittyen.

PODCASTIN TEKEMINEN VAATII YRITYKSELTÄ AIKAA JA RESURSSEJA: OIKEIN

Vaikka podcastin toteutukselle onkin mahdollista saada ulkopuolista apua, on yritykseltä silti löydyttävä aikaa ja resursseja podcastin tuotantoprosessille. Podcastin aloittaminen ja erityisesti päätös yrityspodcastin tekemisestä vie ehdottomasti eniten aikaa. Ideoita on yleensä yrityksen sisällä paljon, mutta niitä ei viedä loppuun ja käytäntöön asti. Takana voi olla vuoden tai jopa kahden suunnitteluprosessi, eikä podcastin työstämisessä välttämättä päästä sitä ensimmäistä ideaa pidemmälle.

Podcastin konseptointi ja käsikirjoitus vaativat eniten ponnisteluja yritykseltä. Ydinosaaminen ja substanssi on jo olemassa, mutta konseptointi ja käsikirjoitus eivät välttämättä osaamisesta huolimatta rakennukaan helposti. Osaamista pitääkin osata palastella, rajata sekä miettiä, miten se taipuu yrityspodcastin muotoon. On mietittävä, mistä teemasta halutaan puhua ja mikä viesti podcastin kuuntelijoille halutaan välittää. Vai löytyykö tällaista viestiä edes? Kaikille yrityksille podcast ei välttämättä ole se oikea sisältömuoto. Jos kuitenkin yritykselle tärkeä teema löytyy ja sen ympärille halutaan rakentaa keskustelua, on podcast yksi parhaista sisältömuodoista näiden keskustelujen esiin tuomiseen.

TEKNINEN TOTEUTUS ON PODCAST-PROJEKTIN TÄRKEIN VAIHE: VÄÄRIN

Itse tuotantovaihe eli podcast-jakson äänitys ja editointi ovat vain pintaraapaisu siitä, että saadaan yksi podcastjakso esim. Spotifyhin kuunneltavaksi. Podcastin onnistumisen kannalta ennen teknistä toteutusta tapahtuva työ kuten konseptointi ja käsikirjoitus muodostavat jopa 70 prosenttia podcast-projektista, ja kun nämä on mietitty tarkkaan, tulee itse äänitystilanteestakin huomattavasti helpompi. Äänityksen ja editoinnin jälkeen jakso julkaistaan eri kuuntelualustoilla ja lisäksi on myös panostettava podcastin markkinointiin.

Äänenlaatu on toki tärkeä, eikä keskustelun taustalla saisi mielellään olla kaikua eikä häiritsevää ääntä. Podcastien yleistyessä tänä päivänä hyvä äänenlaatu on jopa oletus. Editoinnilla pystytään vaikuttamaan paljon siihen, millaiseksi jakso muodostuu. Jingle eli tunnusmusiikki lisätään podcastiin sen editointivaiheessa. Jinglet ovat konseptoinnin ja käsikirjoituksen kannalta tärkeitä ja ne tauottavat keskustelua tuoden siihen tiettyä fiilistä. Yrityksen onkin hyvä valita podcastilleen tietyllä tavalla yrityksen imagoon ja podcastin teemaan sopiva musiikki, eikä mitä tahansa geneeristä “renkutusta”.

Uuden sisällön taikominen editointivaiheessa ei kuitenkaan enää onnistu. Jos nauhalle ei olla äänitystilanteessa saatu laadukasta, podcastin punaisen langan ympärille nivoutuvaa keskustelua, niin jälkeenpäin sisältöä on vaikea lähteä enää lisäämään. Editoinnilla saadaan kuitenkin aina poistettua materiaalia keskustelusta. Hostin miettiessä haastattelutilanteessa, kannattaako kysyä jotakin kysymystä käsikirjoituksen ulkopuolelta, niin ehdottomasti kannattaa, sillä sen voi aina editoida myöhemmin pois.

HOSTILTA VAADITAAN MOTIVAATIOTA JA OMISTAUTUMISTA PODCAST-PROJEKTILLE: OIKEIN

Host tuo podcastille kasvot hänen johdattaessaan keskustelua ja tullessaan tutuksi kuulijalle. Hostin ja kuuntelijoiden välille kehittyy parhaimmillaan vahva suhde silloin, kun sama tuttu host on äänessä joka jaksossa. Hostilta vaaditaan aitoa paloa ja halua tehdä podcastia, jotta motivaatio jaksojen käsikirjoittamiseen ja itse äänitykseen säilyy. Hostin on myös koettava podcastin teema itselleen merkitykselliseksi. Lisäksi on löydyttävä aikaa podcastin markkinointiin, jotta podcastille saadaan kerättyä uskollinen kuuntelijajoukko.

Hostin on myös hyvä tutustua ajan kanssa vieraan taustoihin, koska se on vieraan kunnioittamista. Keskustelusta saa huomattavasti enemmän irti, kun tietää kenen kanssa keskustelee, mitä kyseinen vieras on tehnyt, mistä aiheista hän on kiinnostunut, mistä hän puhuu mielellään ja mitä aiheita hän puolestaan haluaa välttää. Hostin tehtävänä on myös saada keskustelun punainen lanka säilymään. Jos jaksossa on mukana useampi vieras, on hostin tärkeää pitää tasapainoa yllä sekä jakaa puheenvuoroja tasaisesti niin, että vieraat pääsevät tasapuolisesti ääneen.

PODCAST ON AINA ÄÄNITETTÄVÄ STUDIOSSA: VÄÄRIN

Podcast tuo keskustelun lähelle kuulijaa ja sen vuoksi onkin tärkeää, että äänenlaatu on hyvä. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että podcast olisi pakko äänittää studiossa. Podcasteja voi äänittää jopa infrapunasaunassa tai vaatekaapissa. Nykyään podcasteja äänitetään paljon myös livenä erilaisissa tapahtumissa. Harri-Pekka Pietikäisen hostaama Bonfiren WalkCast on podcast, jonka jaksot äänitetään aina kävellen, jolloin ajatus usein virtaa helpommin. Kävelyssä keskustelun rytmi soljuu eri tavalla. Keskustelut taltioidaan kätevien nappimikkien avulla.

WalkCastissa keskustelujen taustalta kuuluu liikenteen melua, mutta se tuo tietyllä tapaa jopa kotoisaa oloa. Pikkuhälinä ei haittaa, mutta esimerkiksi kahvikuppien kilinä tai muu korviin pistävä ääni taustalla häiritsee kuuntelukokemusta ja jakso voi jäädä helposti kesken. Podcast on niin henkilökohtainen formaatti, että taustahälinän voi myös liittää osaksi podcastin konseptia. Audioformaatissa ei voida näyttää mitään, mutta taustaäänien kautta voidaan viestiä paremmin, missä jaksoa äänitetään.

Vaikka podcastia ei äänitettäisikään studiossa, niin kaikuisia tiloja kannattaa kuitenkin välttää. Kaikua voidaan poistaa tekstiilien, kuten mattojen ja verhojen sekä tietysti myös akustiikkalevyjen avulla.

PODCASTIA EI TARVITSE MARKKINOIDA: VÄÄRIN

Podcastin markkinointi kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin ennen ensimmäisen jakson julkaisua. Kaikenlaiset behind the scenes -materiaalit äänitystilanteesta herättävät mielenkiintoa ja rakentavat kuulijakuntaa. Näin podcastille on mahdollisuus kerätä fanikuntaa jo ennen ensimmäisen jakson julkaisua. Ennakkomarkkinoinnissa toimivat hyvin esimerkiksi rennot videoteaserit, joissa hostit kertovat podcastin punaisesta langasta sekä jaksojen aiheista ja vieraista. Visuaalinen ilme ja musiikki ovat tärkeitä ja rakentavat podcastista tietynlaisen kuvan.

Orgaanista somemainontaa voidaan pitää jopa maksettua mainontaa tärkeämpänä. Tehokkain keino markkinoida podcastia sosiaalisessa mediassa on podcastin hostin ja vieraiden jakamat postaukset podcast-jaksoista. Heidän verkostojensa kautta podcastille saadaan helpoiten lisää kuuntelijoita. Kanavina kannattaa käyttää juuri omalle yritykselle tärkeimpiä kanavia sekä miettiä, miten kyseisellä kanavalla juuri podcastille toivottu kohderyhmä tavoitetaan. Maksullisella mainonnalla saadaan kohdennettua postaukset tehokkaasti.

Markkinointimateriaaleina toimivat hyvin esimerkiksi waveformit eli mp4-muotoiset videotiedostot, joissa still-kuvan päälle on lisätty ääniraita. Sosiaalisessa mediassa feedissä tai storyssä pääsee kuuntelemaan noin 30 sekuntia kyseisen jakson keskustelusta ja waveformista voidaan ohjata henkilöt suoraan yrityksen kotisivujen alla sijaitsevalle podcastin laskeutumissivulle. Podcast-keskustelun pohjalta voidaan kirjoittaa myös artikkeli. Kaikki eivät voi välttämättä kuunnella podcastia, minkä vuoksi jaksot on hyvä tehdä myös luettavaan muotoon. Artikkeleihin ei koosteta suoraa litterointia jaksosta, vaan hakukoneoptimoitu ja eheä kokonaisuus keskustelusta.

Podcastin markkinoinnissa on hyvä huomioida, että vaikka kyseessä on audioformaatti, markkinointi tapahtuu suurimmaksi osaksi kaikilla muilla keinoilla kuin audiona. Audiomainokset esimerkiksi Spotifyssa eivät toimi tehokkaasti, koska suurimmalla osalla on Premium-versio käytössä, jolloin mainokset eivät kuulu.

Bonfire Agency auttaa asiakkaitaan podcast-projektin kaikissa vaiheissa aina konseptoinnista käsikirjoittamiseen ja podcastien teknisestä toteutuksesta julkaisuun ja markkinointiin. Jos yrityspodcastien tekeminen on ajankohtaista yrityksellesi, ota rohkeasti yhteyttä! Osallistu myös webinaariimme, jossa keskustelemme timanttisen yrityspodcastin tuottamisesta B2B-kohderyhmälle. Ilmoittaudu mukaan tästä.

Ota yhteyttä

Johanna Keppo

Johanna Keppo

Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö | +358 40 489 0070 | johanna.keppo@bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa