podipodi antti vaaka

TARVIIKO YRITYSPODCASTIEN OLLA AINA SISÄLLÖLTÄÄN JÄYKKIÄ, ANTTI KIUKAS?

Bonfiren podcastin 2. tuotantokauden kahdeksannen jakson aiheena on podcastien mahdollisuudet sisältömuotona ja jaksossa keskustellaan muun muassa hyvän yrityspodcastin reseptiikasta, mitä podcastit parhaimmillaan kuuntelijoilleen tarjoavat ja miten yritykset voivat niiden tekemisestä hyötyä. Johannan vieraaksi aiheesta keskustelemaan saapuu Siilin entinen markkinointi- ja viestintäjohtaja ja juuri kesäkuun alussa Hasan & Partnersilla aloittanut kaupallinen johtaja Antti Kiukas.

PODCASTISSA SOPII TANSSIA ASIAN YMPÄRILLÄ

Yritysten edustajilla on usein vaikeuksia puhua omasta positiostaan ja omista ajatuksistaan, eikä ajatuksia olla harjoiteltu puhumaan ääneen saati viestimään yrityksen ulkopuolelle. “Yksi podcastin hyödyistä sisältömuotona on se, että se pakottaa sinut ajattelemaan, mitä mieltä olet jostakin tietystä asiasta ja tuomaan tämän myös julki. Se on todella tärkeä supertaito yrityksille ja sitä pitäisi harjoitella enemmän”, Kiukas pohtii.

Kiukkaan mukaan yrityksille olisi jopa arvokasta, jos tehtäisiin podcasteja ilman että painetaan REC-nappula pohjaan: puhuttaisiin ja yritettäisiin olla asioista mieltä, jotka koskettavat yrityksen omaa toimialaa. “Vielä arvokkaampaa on se, että uskalletaan laittaa jakso purkkiin, antaa jonkun editoida se, ja sen jälkeen vielä tarjoilla jakso kohdeyleisölle. Näin yritys alkaa oppia äänensä ja ajatuksensa”, Kiukas kiteyttää.

Podcast on anteeksiantava sisältömuoto. Monessa muussa formaatissa asian on oltava kiteytynyttä ja paketoitua. “Podcastissa sopii myös tanssia asian ympärillä ja se on silti kuulijalleen mielenkiintoista. Podcast on armollisempi media kuin moni muu, vaikkakin vaikea”, Kiukas pohtii.

MIKSI YRITYSTEN KANNATTAISI HYÖDYNTÄÄ PODCASTIA SISÄLTÖMUOTONA?

Kiukas hostaa yhdessä Milja Köpsin kanssa Kiukas & Köpsi -podcastia, joka on molemmille heille täysin puhdas harrastus. He ajattelivat aluksi, että jos kymmenen ystävää kuuntelisi heidän podcastiaan, niin se olisi jo hieno saavutus. Kuuntelijoita on kuitenkin saavutettu huomattavasti enemmän ja ihmiset viihtyvän podcastin äärellä. “Parasta podcastin tekemisessä on tietynlainen jännitys siitä, ettei koskaan tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu”, Kiukas toteaa.

Vaikka Kiukas ja Köpsi -podcastia tehdäänkin spontaanisti ilman käsikirjoitusta, kannustaa Kiukas kuitenkin käsikirjoittamiseen, jos podcastilla on tavoitteita, jotka halutaan saavuttaa.

Podcastit ovat hyvä tapa jäsentää omia ajatuksiaan. Asiantuntijan ääni on vaikea saattaa aina oikeaan hetkeen, että saataisiin parhaat ihmiset omasta yrityksestä tai omista sidosryhmistä puhumaan. Podcast on siinä mielessä fantastinen ja mielenkiintoinen sisältömuoto, että sen voi jaella jälkikäteen ja täsmäiskuina.

Esimerkkinä Kiukas mainitsee 500 000 euron yrityskaupan, johon liittyy iso riskintunne ostamisessa. Asiakas alkaa olla 98,5 prosenttisen vakuuttunut siitä, että kyseisen yrityksen ihmiset osaavat sen, minkä lupaavat. Hän tarvitsee kuitenkin vielä sen viimeisen sysäyksen kohti ostopäätöstä. Jos yrityksellä sattuu olemaan yksi podcast-jakso, jossa puhutaan tästä kyseisestä asiasta yksin tai vieraan kanssa, voi yrityksen edustaja laittaa asiakkaalle linkin kyseiseen podcast-jaksoon ja kehottaa kuuntelemaan vaikka iltalenkillä, jotta asiakkaan ostopäätöksen tekeminen helpottuisi. Tämän kaltainen taltioitu media tässä formaatissa on yritykselle ehdoton voimavara.

Yrityksen keulakuvan puhuessa podcastissa joko hostin roolissa tai vieraana yritykselle ja toimialalle tärkeistä aiheista ja teemoista, antaa hän yritykselle kasvot ja lisää yrityksen luotettavuutta. Tällaista yritystä asiakkaan on helpompi lähestyä.

TARINOIDEN AVULLA YRITYSPODCASTIEN LAATU JA KUUNNELTAVUUS PARANEVAT

Yritysten ja kenen tahansa aloittaessa omaa podcastiaan, on alkuun mietittävä kenelle podcast kohdennetaan eli kenen jaksoja halutaan kuuntelevan. Ihan samalla tavalla kuin mitä tahansa muutakin sisältöä tuotettaessa määritellään podcastin tavoitteet ja kohderyhmä. Lisäksi olisi hyvä miettiä, mitä lisäarvoa juuri tämä podcast kyseiselle kohderyhmälle tuottaa.

Kiukas kuuntelee podcasteja paljon erityisesti lenkillä. Auta Antti -podcast ja Antti Holma auttoivat Kiukasta ymmärtämään podcastien idean ja tykästymään podcastiin sisältömuotona. Kiukas pysähtyi jopa kerran lenkillä ”kyykkynauramaan” kuunnellessaan yhtä kyseisen podcastin jaksoista. Myös Jari Sarasvuon monologit olivat yksi podcastien kuunteluun kannustavista tekijöistä. Molemmat heistä ovat pitäneet monologi-tyyppisiä podcasteja. Nämä vaativat hostilta todella paljon, jotta sisällöstä saadaan kiinnostavaa ja kuulija pysymään mukana.

“Suunnitelma on yhdentekevä, mutta suunnittelu on elintärkeä. Hyvä käsikirjoittaminen ja siinä pysyminen sekä sen spontaanisti tarjoilu ovat kaikki hyvän podcastin reseptiikassa”, Kiukas kiteyttää.

Yrityspodcasteja moititaan välillä liian jäykiksi ja asiapitoisiksi. Mukaan toivottaisiin lisää viihteellisyyttä ja tunteita herättävää sisältöä. Kiukkaan mukaan yrityspodcastien ei kuitenkaan tarvitse olla jäykkiä. Hän viittaa Sarasvuohon, joka on sanonut, että strategia on parhaimmillaan viihdettä. Viihdettä ei saisi yrityspodcasteissakaan unohtaa, sillä eihän televisiotakaan avata sen vuoksi, että joku valistaisi meitä. On välttämätöntä, että yrityspodcasteihin saadaan mukaan myös tunnetta.

Kiukas antaa helpon reseptin yrityspodcastin tekemiseen: “Unohda, että olet tekemässä yrityspodcastia. Silloin tunteet saadaan paremmin keskusteluun mukaan.”

”Yrityspodcastien sisällön ei ole pakko olla asiapitoista sisältöä, joka kuulostaa tylsältä. Tähän ajatukseen on vain totuttu liikaa. Yrityspodcastien ongelma on se, että kun 33 prosenttia ajasta pitäisi puhua ihminen, 33 prosenttia järki ja 33 prosenttia tarinat, niin usein nämä tarinat  unohdetaan kokonaan ja kerrotaan ainoastaan niitä faktoja ja järkiperäisiä asioita, jolloin tuotetaan pelkkää asiasisältöä. Tällaiseen sisältöön aivot väsyvät helposti. “Tarinat tuovat podcastiin mukaan keveyttä, kepeyttä, rauhoittavat aivoja ja antavat niille hengitystilaa. Tarinoiden avulla yrityspodcastien laatu ja kuunneltavuus paranevat”, Kiukas kiteyttää.

Avaimet yrityspodcastin menestykseen:

1. Idea

2. Käsikirjoitus

3. Erottuvuus

4. Uskallus

5. Tarinankerronta

Bonfire Agency auttaa asiakkaitaan podcast-projektin kaikissa vaiheissa aina konseptoinnista käsikirjoittamiseen ja podcastien teknisestä toteutuksesta julkaisuun ja markkinointiin. Me Bonfirella RAKASTAMME yrityspodcasteja. Jos yrityspodcastien tekeminen on ajankohtaista yrityksellesi, ota rohkeasti yhteyttä!

Ota yhteyttä

Johanna Keppo

Johanna Keppo

Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö | +358 40 489 0070 | johanna.keppo@bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa