Strateginen ennakointi ja someosaaminen ovat tulevaisuuden johtamistaitoja – Ajatusjohtaja Kai Kaasalainen

Ajatusjohtajat-podcastin neljännessä jaksossa syvennytään ennakointiin, johtamiseen ja rohkeuteen. Bonfire Agencyn Oonan vieraana on Tamron toimitusjohtaja sekä väitöskirjatutkija Kai Kaasalainen, joka on palkittu vuoden 2018 ajatusjohtajana. Kaasalainen kokeilee ennakkoluulottomasti uusia asioita: hän liittyi mukaan Bonfiren vaikuttajaverkostoon aikana, jolloin B2B-vaikuttaminen ei vielä ollut trendikästä. Lisäsi hän on tehnyt oman 12 aamupuuroa -videopodcastin, tämäkin ennen podcastien saamaa suurta tunnettuutta. Kaasalainen on rohkea edelläkävijä, joka uskaltaa tehdä asiat toisin.

Vuoden 2018 ajatusjohtaja: Kai Kaasalainen

 ”Oma ajatusjohtajuuteni on tietynlaisen kehityksen tulosta. Tamrossa olemme terveys- ja hyvinvointialalla ja halusin luoda johtavia ja oivaltavia ajatuksia siitä, miten alaamme ja kehitykseen pitäisi vaikuttaa. Joskus huomasin, että muutosta on tulossa paljon, mutta oli aika vähän voimakkaita ääniä kommentoimassa tulevaa”, Kai Kaasalainen kertoo.

Kaasalainen päätti siis rohkeasti ottaa itse kantaa asioihin. Hän huomauttaa, ettei ajatusjohtajuutta voikaan rakentaa pelkästään yrityksen markkinointitarinan päälle – se alkaa nimittäin haiskahtaa nimenomaan markkinoinnille, joka ei kiinnosta. Kaasalainen määrittelee ajatusjohtajan tuottaman sisällön kantaaottavaksi, tunteita herättäväksi ja eteenpäin vieväksi.

”Olennaista on myös kanavien käyttö, tänä päivänä some on ehdoton ja se on yritysjohtajalle yhtä tärkeä taito kuin lukutaito. Jos et ole Linkkarissa laisinkaan, se on kuin et johtajana osaisi lukea!” Kaasalainen havainnollistaa.

Ajatusjohtajuus on vuorovaikutteista ja reflektioita hakevaa. Tähänkin tarkoitukseen sosiaalinen media on kätevä, koska siellä on helppo saada palautetta. Toki vuorovaikutuksessa voi myös epäonnistua:

”Asiat voi ilmaista turhan epäselvästi tai joku ymmärtää vain väärin. Epäonnistumiselle pitää olla toleranssia, kuten joka päivä elämässä muutenkin.”

Tamrolla ajatusjohtajuuden rakentaminen lähti siitä, että pohjalle haettiin hyvää substanssiosaamista ja tietoa siitä, mihin maailma on menossa. Tamrolla valittiin seitsemän eri kiinnostuksen kohdetta, esimerkkinä alan lainsäädännön ja terveysteknologian kehitys, josta koottiin tietoa. Lopulta Tamron rakentama prosessi nivoutui johtoryhmätyöskentelyyn asti.

”Me emme rakenna ajatusjohtajuutta pelkästään tuuttaamalla omia mielipiteitämme. Kuuntelemme toimintaympäristöä ja mietimme mihin se on menossa. Ainoa asia, johon voimme vaikuttaa on tulevaisuus. Yritysjohdoissa katsotaankin yllättävän paljon taaksepäin tai ollaan vain tässä hetkessä”, tuumaa Kaasalainen

Ajatusjohtajuuden hyödyt näkyvät Tamrolla selkeästä: esimerkiksi viranomaiset ja media pyytävät henkilöstöä puhujiksi eri tilaisuuksiin.

”Asiakkailta on tullut myös kutsuja tulla heidän johtoryhmiinsä juttelemaan tulevaisuuden asioista. Tämähän on ihan myyntimiehen unelma”, Kaasalainen hymyilee.

Tulevaisuuteen voi vaikuttaa!

Ajatusjohtajat ovat muita edellä, kutsutaanhan heitä myös edelläkävijöiksi. Kaasalaisen väitöskirjatutkimuksen aihe käsittelee ennakointia ja on siten osaltaan hyvin lähellä ajatusjohtajuutta. Väitöskirjassa käsitellään sitä, miten tulevaisuuden ennakointia tehdään lyhyellä ja keskipitkällä aikajänteellä niin, että se on yhdistetty yrityksen arjen johtamiseen. Kaasalaisen mukaan strateginen ennakointi parhaimmillaan auttaa ymmärtämään tulevaa ja vaihtoehtoisia kehityskulkuja.

”Meillä on useita vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja ne eivät tule annettuna. Tulevaisuuteen voi toden totta vaikuttaa! Strateginen ennakointi auttaa ymmärtämään, mikä eri kehityssuunta olisi yhteiskunnalle paras ja mikä taas huono. Samalla kasvaa ymmärrys siitä, mitä bisneksessä kannattaa ottaa tavoitteeksi”, Kaasalainen sanoo.

Usein tulevaisuuden ennakointi liitetään megatrendeihin ja Kaasalainen kyseenalaistaakin pilke silmä kulmassa, miten moni on tyytyväinen ”megatrendihömppään” – vaikka niitäkin on toki hyvä ymmärtää. Kaasalainen kuitenkin huomauttaa, kuinka monelle yritykselle megatrendien ymmärrys tuo arvoa verrattuna ymmärrykseen siitä, mitä omassa toimintaympäristössä voi tapahtua seuraavien kuukausien tai vuosien aikana.

Rohkeuden ytimessä on aitous

Kaasalaisesta tuntuu, että yritysjohtajia pyritään kovin helposti laittamaan tiettyihin muotteihin. Moni taipuukin muottiin ja puhuu lopulta vain virallisia totuuksia ja yrityksen tarinaa. Kaasalainen kannustaa kuitenkin heittämään omaa persoonaa peliin, hyvine ja huonoine puolineen.

”Se on paljon antoisampaa ja herättää vastakaikua – enemmän kuuntelevia korvia ja vastaanottavia sydämiä.”

Kaasalaisella on muitakin tärkeitä viestintäperiaatteita. Hän on mukana monessa verkostossa ja on tietoisesti halunnut ympärilleen erilaisista näkökulmista elämää katsovia ihmisiä. Tämä on johtanut syvään oivallukseen siitä, ettei maailmassa ole kovinkaan paljoa yksiselitteisiä totuuksia. Kaasalaisen viestintä on eri näkökulmia kunnioittavaa, vaikka se voi sisältää voimakkaitakin ajatuksia.

”Kyllä se lähtee siitä, etten minä tai kukaan muukaan ymmärrä koko maailmaa. Jos on nöyrällä asenteella liikenteessä, se on otollinen tapa saada aikaan aidosti hyödyllisiä keskusteluja ja kontakteja”, Kaasalainen sanoo.

Toimitusjohtajana Kaasalainen haluaa kannustaa omalla esimerkillään myös organisaatiota olemaan viestinnällisesti vahva. Tamro työskentelee useita alansa huippuosaajia, joilla on Kaasalaisen mukaan mahdollisuus jakaa näkemyksellisyyttään ja tähän hän pyrkiikin omalta osaltaan kannustamaan. Esimerkin voima ja mahdollistaminen on kaiken takana, jotta ihmiset uskaltavat käyttää omaa ääntänsä.

Milloin teit viimeksi jotain rohkeaa, Kai Kaasalainen?

”Joka päivä pyrin tekemään jotain rohkeaa, pienissä ja isoissa valinnoissa. Yksi esimerkki rohkeudesta on vuoden takainen päätös lähteä töiden ohella opiskelemaan. Kun tekee asioita, jotka innostavat ja antavat energiaa, saa jaksamista tehdä monia asioita rinnakkain.”

10 erilaista ajatusjohtajaa, 10 erilaista rohkeutta! Suomen ensimmäisen ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agencyn liiketoimintajohtaja Oona Ikosen sydän sykkii ihmisille ja keskusteluille ja nyt hän kutsuu Sinut mukaasi tutustumaan kymmeneen erilaiseen ajatusjohtajaan. Ajatusjohtajat-podcast kertoo kymmenen erilaisen rohkean edelläkävijän tarinan ja luvassa on myös keskustelua ajatusjohtajuuden vaikutuksesta liike-elämään. Joko olet liekeissä? Uusi jakso julkaistaan joka tiistai!

Ota yhteyttä

Oona Ikonen

Oona Ikonen

Liiketoimintajohtaja, ajatusjohtajuuspalvelut | +358 40 555 5543 | oona.ikonen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa