Raikkaat, voimakkaat ja innokkaat äänet bisneselämän ravistelijoina – Ajatusjohtaja Oona Ikonen

Ajatusjohtajat-podcastin ensimmäinen tuotantokausi huipentuu koontijaksoon, jossa muistellaan tuotantokauden parhaita keskusteluja ja oivalluksia. Jaksossa syvennytään myös podcastia juontavan Oona Ikosen omaan ajatusjohtajuuteen. Oona Ikonen on Suomen ensimmäisen ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agencyn liiketoimintajohtaja ja taustaltaan kauppatieteiden maisteri. Kollegat Bonfirellä kuvailevat Oonaa valovoimaiseksi ja valloittavaksi persoonaksi, joka ottaa työnsä tosissaan mutta rennolla asenteella. Jaksossa Oonan kanssa keskustelemassa on Bonfiren viestinnän asiantuntija Elina Olander.

Ajatusjohtaja Oona Ikonen tekee työtään täydellä sydämellä

Oona Ikonen on tehnyt kohta vuoden ajan täydellä sydämellä töitä ajatusjohtajuuden eteen ja edistää aktiivisesti sen merkitystä. Hän auttaa asiakkaitaan oman äänen löytämisessä ja rohkeuden kanavoinnissa oikeaan suuntaan. Silti Oonaa itseään jännitti tulla vieraaksi omaan Ajatusjohtajat-podcastiinsa:

”On häkellyttävää, kun muut tunnistavat ajatusjohtajuutesi! Jännitys kuitenkin kannattaa sysätä syrjään, sillä meillä kaikilla on jotain sanottavaa. Jos ajattelemme, että voimme olla tekemässä parempaa huomista, niin kyllä silloin kannattaa puhua”, Oona pohtii.

Ajatusjohtajuus auttaa Oonan mukaan oikeisiin pöytiin ja oikeiden keskustelujen ääreen. Oona vitsaileekin, että Suomessa voi sanoa olevansa ajatusjohtaja, kun sinut kutsutaan aamutelevisioon keskustelemaan omasta ydinteemastasi.

”Siksi onkin ihanaa, että viime aikoina olen bongannut tuttuja kasvoja maikkarin aamussa. Mikään ei saa valmentajan kasvoille suurempaa hymyä, sillä tiedän, kuin suuri työ sen eteen on tehty”, Oona kertoo.

Terminä ajatusjohtajuus on uusi, ja moni kuulee sen nyt ensimmäistä kertaa. Edelläkävijyydessä on pohjimmiltaan kyse siitä, että uskaltaa lähteä luomaan muutosta, vaikka muutos voi joskus herättää muissa vastareaktiota. Vaikka varsinaista vastustusta ei Oonan kohdalle ole osunut, uudenlainen tekeminen on silti herättänyt mielenkiintoa: jotkut pohtivat miksi ajatusjohtajuuteen pitäisi panostaa ja voiko sen oikeasti nähdä hyödyllisenä investointina.

”Tietenkin on ollut kasvumatka hypätä tällaisen termin ääreen. Kun vain muistamme kohdata ihmisen ihmisenä ja löydämme oman motivaation ja intohimon, niin kaikki kyllä loksahtaa kohdilleen”, Oona toteaa.

Kymmenen erilaista ajatusjohtajaa, kymmenen erilaista rohkeutta

Ajatusjohtajat-podcastin ensimmäisellä tuotantokaudella Oonan vieraana oli kymmenen erilaista ajatusjohtajaa, aina toimitusjohtajasta musikaaliohjaajaan ja tekkirekrytoijasta viestintäjohtajaan. Nämä erilaiset kohtaamiset eri ajatusjohtajien kanssa ovat olleet Oonalle koko podcastin suola.

”Suurinta osaa vieraistani en ollut tavannut kasvokkainen ennen äänityksiä. Kun hyppäsimme mikrofonien ääreen, niin kaikki muurit hävisivät ja vieraat kertoivat vilpittömästi ja haavoittuvasti omista teemoistaan. Keskustelimme avoimesti siitä, miksi joku asia on niin tärkeä, että sen eteen jaksaa tehdä päivittäin töitä”, Oona muistelee.

Kaksi ensimmäistä jaksoa sukelsivat viestinnän maailmaan, kun studiossa vierailivat Nilla Hietamäki ja Hannu Medina. Hietamäen jaksossa mieleenpainuvinta oli rohkeus ajatella aivan toisin kuin viestinnästä on totuttu ajattelemaan – bisnesmaailmassakin voi leikkiä ja herättää hilpeyttä!

”Hannu taas korosti sateenkaariviestintään liittyviä asioita: kuka enää uskoo pinkkipesuun? Nyt halutaan nähdä aitoa viestintää ja oikeita ihmisiä. Ei vain puhetta, vaan myös tekemistä”, Oona kiteyttää.

Ajatusjohtajuudessa korostuu rohkeuden merkitys, ja teemaa sivuttiin jokaisessa jaksossa. Erityisesti Oonan mieleen jäi Anni Marttisen kiteytys: mitä rohkeammin olen oma itseni, sitä enemmän se kiinnostaa muita. Rohkeutta, röyhkeyttä ja rajojen rikkomista mahtui myös Sointu Borgin jaksoon.

Kuudennessa jaksossa Oonan vieraaksi saapui kulttuurialan ajatusjohtaja, luovuuden ohjaaja Samuel Harjanne. Jaksossa keskusteltiin muun muassa siitä, kuinka omasta intohimosta tehdään ammatti. Harjanne kiteytti osuvasti ajatusjohtajuuden ydinsanoman.

”Jos minä en puske tätä alaa jollain tavalla eteenpäin, tekeekö sen joku muu? Ehkä, mutta miksi en minä? Minulla on intohimoa ja määrätietoisuutta ja silloin pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja puskea eteenpäin.”

Eteenpäin katsominen on olennaista ajatusjohtajalle. Kai Kaasalainen painotti tulevaisuuden ennakoinnin merkitystä, sillä et voi olla edelläkävijä, jos katseesi ei ole tulevassa. Tulevaisuudesta puhuu myös Lähtijät-podcastistakin tunnettu Liisa Holma, jolla on vahva visio paremmasta työelämästä. Tarvitsemme hyvinvoivia ihmisiä, jotta yritykset saavat tarvitsemaansa luovuutta. Tätä hyvinvoinnista kumpuavaa luovuutta tarvitaan, jotta Suomeen saadaan uudenlaista ja globaaleihin haasteisiin vastaavaa liiketoimintaa.

Timo Lappi ja Charlotta Harald kertoivat jaksoissaan siitä, kuinka yritykselle rakennetaan ajatusjohtajuutta. Ihmisiä kiinnostaa ihmiset eikä keskusteluja haluta käydä yrityksen logon kanssa – siksi yritys ei voi olla ajatusjohtaja ilman ihmisiä.

”Yrityksen ajatusjohtajuus tarvitsee koko yritysjohdon tuen. Aitous ja persoonallisuus korostuu myös yrityksen ajatusjohtajuudessa. Haluan kuulla, miksi ihmisten työ on merkityksellistä nimenomaan heille”, Oona summaa.

Ajatusjohtajuudessa olennaisinta on palo tiettyä teemaa kohtaan sekä halu edistää sitä. Taustalle ei vaadita vuosikymmenten uraa tai väitöskirjoja, sen todistaa nuori moniosaaja ja moninaisuuden nöyrä tienraivaaja Amin Hassan. Hassan avasi podcastin kahdeksannessa jaksossa aidosti tarinan oman ajatusjohtajuutensa taustalla:

”Olen kasvanut kahden kulttuurin välistä enkä ollut löytänyt omaa paikkaani tai itselleni sopivia esikuvia työelämässä. En ollut törmännyt esimerkiksi tummaihoiseen rekrytoijaan ja siksi haluan olla itse esillä yhteiskunnallisista asioista. Haluan seuraavien sukupolvien näkevän, että tuolla on henkilö, joka on kanssani samoista lähtökohdista ja pitää minun puoliani. Kaipasin sitä itse.”

Milloin teit viimeksi jotain rohkeaa, Oona Ikonen?

”Minulle suuri rohkeus on, että olen alkanut edistää ajatusjohtajuutta ja sen myötä tehnyt podcastia. Toinen viimeaikainen rohkeus on työkieleni vaihtaminen englanniksi. Kun hyppäät kansainvälisille lavoille puhumaan ajatusjohtajuudesta englanniksi, se tuntuu todella rohkealta ja tuo jälkikäteen voittajafiiliksen!”

10 erilaista ajatusjohtajaa, 10 erilaista rohkeutta! Suomen ensimmäisen ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agencyn liiketoimintajohtaja Oona Ikosen sydän sykkii ihmisille ja keskusteluille ja nyt hän kutsuu Sinut mukaasi tutustumaan kymmeneen erilaiseen ajatusjohtajaan. Ajatusjohtajat-podcast kertoo kymmenen erilaisen rohkean edelläkävijän tarinan ja luvassa on myös keskustelua ajatusjohtajuuden vaikutuksesta liike-elämään. Joko olet liekeissä? Kaikki ensimmäisen tuotantokauden jaksot ovat nyt kuunneltavissa!

 

 

Ota yhteyttä

Elina Olander

Elina Olander

Viestinnän suunnittelija | +358 40 707 4137 | elina.olander(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa