Onko tunteiden näyttäminen sallittua yrityspodcasteissa, Harri-Pekka Pietikäinen?

Bonfiren podcastin 2. kauden kuudennessa jaksossa Bonfire.fi-bisnesmedian päätoimittaja Harri-Pekka Pietikäinen hyppää hostin rooliin ja Johannan kanssa he tuovat yhteen molempien hostaamat Bonfiren podcastit eli WalkCastin ja Podcastin podcasteista. Jaksossa keskustellaan yrityspodcastien hyödyistä, mahdollisuuksista ja erilaisista toteutustavoista sekä muun muassa siitä, että aitous, inhimillisyys ja pienet säröt kiinnostavat kuuntelijaa ja saavat kuulua keskusteluissa.

Lähtökohtaisesti podcast sisältömuotona sopii kaikille yrityksille yrityksen koosta ja toimialasta riippumatta. Ennen kuin lähdetään tekemään podcastia, olisi kuitenkin tärkeää miettiä, onko yrityksellä joku viesti, jonka se haluaa välittää ja sopiiko podcast sisältömuotona juuri tämän viestin välittämiseen. Lisäksi olisi hyvä miettiä podcastin tavoitteet, eli miksi podcastia tehdään. Tavallisimpia tavoitteita ovat yrityksen tunnettuuden lisääminen, brändi- tai työnantajamielikuvan parantaminen ja ajatusjohtajuuden rakentaminen. Tavoitteiden kirkastamisen jälkeen olisi hyvä pohtia, pystyykö yritys sitouttamaan tietyn määrän henkilöitä ja heidän aikaansa podcastin tekemiseen, sillä se vaatii aikaa.

LAADUKAS SISÄLTÖ VAATII PALJON VALMISTELUJA

Podcastin tekeminen ei ole niin yksinkertaista kuin usein ajatellaan. Laadukkaan sisällön tuottaminen vaatii yllättävän paljon työtä. Podcastin konseptointi, jaksojen käsikirjoitus, äänitys, editointi, markkinointi ja podcastin visuaalisen ilmeen suunnittelu vie paljon aikaa. Jos yritys haluaa laadukkaasti toteutetun podcastin ilman harmaita hiuksia, on ammattilaisen apu suositeltua. Silloin monet mutkat saadaan oiottua ja turhaa vaivaa säästettyä. Usein kuulee, että yritys on pitkään miettinyt podcastin toteutusta, mutta ei ole varma, mistä lähteä liikkeelle. Silloin kannattaa ehdottomasti keskustella ammattilaisten kanssa, niin ajatus kirkastuu ja projektiin lähteminen helpottuu.

Laadukas sisältö ja huolellisesti tehty käsikirjoitus tuo kuuntelijalle lisäarvoa ja se myös välittyy keskustelusta. Vieraan taustoihin tutustuminen on vieraan kunnioittamista ja helpottaa myös hostin roolia. Harri-Pekan hostaama WalkCast perustuu siihen, että jaksoissa ei ole käsikirjoitusta vaan keskustelut käydään kävellen ja annetaan tilanteen viedä. Yleensä podcasteissa kuitenkin painotetaan käsikirjoituksen merkitystä ja tunnistettavaa rakennetta, mutta on hyvä muistaa, että podcastin pitäisi olla juuri kyseisen yrityksen ja podcastin hostin näköinen.

Ennen podcastin aloittamista on hyvä muistaa, että podcast sisältömuotona ei tuo nopeita tuloksia, vaan se on pitkäjänteinen prosessi. Usein tulokset nähdään vasta vuosien päästä ensimmäisen jakson julkaisusta. Yrityspodcasteilla halutaan tavallisesti päästä liiketoimintapäättäjien top of mindiin. Yritysjohtajan kuunnellessa jotakin yrityspodcastia ja kokiessaan keskustelun mielenkiintoiseksi, jää yritys hänen mieleensä. Näin on suurempi todennäköisyys sille, että hän muistaa kyseisen podcastin ja yrityksen sen takana ostotarpeen syntyessä. Podcastin paras markkinointikeino on uusi jakso!

AJATUSJOHTAJA LUO AVOIMUUDELLAAN YRITYKSESTÄÄN LUOTETTAVAMPAA KUVAA

Podcast on aito ja haavoittuvainen sisältömuoto. Keskusteluissa on vaikea esittää mitään, koska aihetta päästään käsittelemään todella syvällisesti. Sekä hostilla että vieraalla on oltava tietty substanssi, jotta heillä olisi keskusteluun jotakin annettavaa. Host voi myös haastaa vieraita ja keskusteluissa saa olla eri mieltä asioista. Tunteet saa näyttää, ja se on jopa toivottavaa, sillä ne vetoavat kuulijoihin. Podcast on myös hyvin henkilökohtainen sisältömuoto, koska keskusteluilla päästään lähelle kuulijaa, ja onnistuessaan podcastin kuuntelijalle tulee tunne, että olisi samassa huoneessa seuraamassa keskustelua.

WalkCastissa vastikään vieraillut Mikko Kuustonen muun muassa mainitsi, että taiteilijana häntä kiinnostaa eniten särö. Hyvä yrityspodcastikin saattaa olla tosi puuduttava, jos siinä ei ole mitään säröä tai tarttumapintaa, joka tulee usein ihan muusta kuin substanssista. Yrityspodcastit ovat usein hyvin asiapitoisia, mutta niihin voi yrittää tuoda mukaan viihteellisiä elementtejä, jos se on luontevaa. Podcasteissa voi nauraa eikä keskusteluissa tarvitse pelätä mokaamista.

Keskustelun ei tarvitse olla täydellistä ja on hyvä ymmärtää, että pienet säröt tuovat keskustelijan lähemmäs kuulijaa. Aitous ja inhimillisyys tekevät puhujasta mielenkiintoisen ja lisäävät luottamusta yritystä kohtaan. Jos olet itse avoin yrityksen keulakuvana eli ajatusjohtajana, luot yrityksestäsi luotettavampaa kuvaa. Kuuntelijan ja mahdollisen tulevan asiakkaan on silloin helpompi luottaa juuri sinun yritykseesi, kun he kuulevat millainen henkilö yritystä edustaa. Ihmiset yrityksessä ovat merkittävämpiä kuin yrityksen brändi, logo tai nimi.

PODCASTEILLA ON MONIA ERI TOTEUTUSTAPOJA

Yritysten miettiessä podcastia sisältömuotona, on hyvä muistaa että toteutustapoja on monia. Podcastin tekemisellä ei välttämättä tarkoiteta sitä, että mennään studioon, äänitetään jakso, editoidaan ja julkaistaan se. Podcastien teossa on viime aikoina alettu hyödyntää paljon myös videoformaattia. Esimerkiksi Martin Paasin vieraillessa Bonfiren podipodissa, mainitsi hän osan Rahapodin kuulijoista tulevan YouTuben kautta, jossa jaksoja katsotaan ja kuunnellaan samanaikaisesti. Myös tapahtumien yhteydessä äänitettävät livepodcastit ovat yleistyneet. Yrityksen järjestämä mielenkiintoinen paneelikeskustelu voidaan videoida ja keskustelusta voidaan irroittaa audioraita, joka julkaistaan osana podcastia.

Podcast-jaksoja voi äänittää myös esimerkiksi kävellen, josta Bonfiren WalkCast on hyvä esimerkki. Sen perusidea pohjautuu siihen, että ihmisen kävellessä myös ajatus kulkee paremmin. Podcastia voi äänittää missä vain, vaikka infrapunasaunassa tai vaatekomerossa. Äänenlaatuun kannattaa kuitenkin panostaa, eikä podcastin kuuntelu saa olla hankalaa. Astioiden kilinä tai muu voimakas ääni taustalla häiritsee kuuntelua ja vie keskustelulta terävimmän kärjen. Silloin jakso saatetaan jättää helposti kesken.

PODCASTIN AIHE YHDISTYY PODCASTIN TEKIJÄÄN

Podcastien tarjonta on lisääntynyt ja kilpailu koventunut. Uusia podcasteja etsiessään ihmiset hakevat niitä usein teeman mukaan siihen sopivilla hakusanoilla. Huomiota kiinnitetään myös podcastin visuaaliseen ilmeeseen ja siinä esiintyviin henkilöihin eli hostiin ja vieraisiin. Jos esimerkiksi host tai vieraat tunnistetaan ja kyseiset henkilöt herättävät mielenkiintoa, on suurempi todannäköisyys sille, että juuri tämä podcast valitaan kuunteluun ja kynnys kuuntelulle madaltuu.

Yrityksen lähtiessä tekemään podcastia, on hyvä miettiä löytyisikö yrityksen sisältä sopivaa henkilöä podcastin hostiksi. Host luo luottamusta haastattelemiinsa vieraisiin ja häneltä vaaditaan vahvaa substanssia aiheesta sekä halu olla esillä. Puhumisen on oltava luontevaa, sillä muuten voi olla vaikeaa motivoitua podcastin tekemiseen.

Joskus yritykset haluavat ulkopuolisen hostin, esimerkiksi jonkin tunnetun bisnesvaikuttajan. Ulkopuolinen voi myös lähestyä aihetta eri näkökulmasta ja esiin voi tulla asioita, joita yritys ei ole ottanutkaan huomioon. Ulkopuolisen hostin rooli korostuu myös podcastin markkinoinnin näkökulmasta. Tietyn alan asiantuntijalla ja ajatusjohtajalla sekä hänen verkostoillaan on todella iso merkitys. Hänen jakaessaan podcastia omissa sosiaalisen median kanavissaan, kynnys kuunnella podcastia madaltuu ja podcast tavoittaa myös laajemman joukon ihmisiä. Sama pätee myös vieraisiin.

Podcast-jaksoihin suositellaan usein myös artikkeleita tukemaan podcastin markkinointia. Aukikirjoitettu, hakukoneoptimoidusti kirjoitettu artikkeli auttaa podcastia nousemaan hakukoneissa ja tällöin todennäköisyys saada lisää kuuntelijoita podcastille lisääntyy. Kaikki eivät myöskään pysty kuuntelemaan podcastia juuri sillä hetkellä, kun sen löytävät, jolloin artikkelin lukemalla saadaan jakson tärkein sisältö selville.

Podcast-projektia aloitettaessa me Bonfirellä kuuntelemme aina asiakkaan toiveet ja kannustamme kertomaan ne rehellisesti. Toivomme ja kannustamme myös aina mahdollisimman avoimeen viestintään. Mitä enemmän tietoa projektin alussa saamme, sitä helpompi meidän on täyttää asiakkaan toiveet. Ihan projektin alussa toiveita voi olla vaikea esittää, ja on myös meidän tehtävä osata esittää asiakkaalle juuri ne oikeat kysymykset.

Jos podcast sisältömuotona ei ole vielä tuttu, kannattaa ehdottomasti valita yksi podcast testiksi kuunteluun. Sisältömuotona podcast antaa ja opettaa todella paljon, ja kaikille löytyy varmasti oma kiinnostava teemansa, josta haluaa kuulla lisää. Johanna rakastaa erityisesti yrityspodcasteja ja inspiroituu niissä käydyistä keskusteluista, sillä ne herättävät paljon ajatuksia ja tuovat vinkkejä omaan tekemiseen. Johanna kuuntelee podcasteja erityisesti lenkillä.

 

Me Bonfirella autamme asiakkaitamme podcast-projektin kaikissa vaiheissa aina suunnittelusta projektin läpivientiin ja tulosten raportointiin. Podcastille nimetään oma projektitiimi, jossa on mukana projektin kaikkia vaiheita hallinnoiva projektipäällikkö sekä jaksojen äänittämisestä, editoinnista ja asiakkaan niin toivoessa myös podcastin julkaisusta vastaava tuotantotiimi. Autamme myös podcastin markkinoinnissa, jotta podcastilla tavoitettaisiin mahdollisimman paljon kuulijoita.

Meillä Bonfirella on vahva B2B-puolen osaaminen, ja olemmekin erikoistuneet yrityspodcastien tuotantoon. Meillä on kokemusta useista mielenkiintoisista podcast-projekteista, joita olemme toteuttaneet monien eri toimialojen yrityksille.

Onko podcast sisältömuotona sinulle ajankohtainen? Ota yhteyttä niin kerromme mielellämme lisää!

Ota yhteyttä

Johanna Keppo

Johanna Keppo

Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö | +358 40 489 0070 | johanna.keppo@bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa