Viestinnän asiantuntija Elina Olander

Podcastien julkaisualustat – missä tavoitan yleisöni?

Kun podcast on ideoitu, äänitetty ja editoitu, on viimeistään aika pohtia, missä kanavissa sen haluaa jakaa. Erilaisia alustoja on jo useita ja on tärkeä varmistaa, että oma podcast löytää oikean alustansa. Tällä tavalla podcast tavoittaa parhaiten potentiaaliset kuulijansa. Julkaisimme maaliskuussa blogitekstin, jossa kerromme miten oman podcastin saa esimerkiksi Spotifyyn. Tämä blogiteksti käsittelee eri alustojen eroja.

Kuuntelu- vai julkaisualusta?

Julkaisualustalla tarkoitetaan podcastin kotia – siis sitä paikkaa, johon podcast ensimmäisenä ladataan ja josta se on mahdollista jakaa yhä eteenpäin! Kuuntelualustat taas ovat esimerkiksi sovelluksia tai nettisivuja, joissa pääsee kuuntelemaan eri podcasteja. Moni kuuntelualusta vain kerää yhteen eri podcasteja, mutta niihin ei ole mahdollista ladata suoraan omaa podcastiaan. Tähän tarvitsemme julkaisualustaa, kuten Anchor. Kun podcastille on valittu julkaisualusta, muodostuu RSS-syöte, jonka avulla podcast on mahdollista jakaa eteenpäin useampaan kuuntelualustaan.

Elintärkeä Spotify

Kenties tutuin alusta podcastien kuunteluun on Spotify. Spotifyn etu alustana on ehdottomasti sen tunnettuus; todella monella on käytössään nimenomaan Spotify, sillä se kokoaa yhden sovelluksen taakse niin musiikkia kuin podcasteja. Lisäksi Spotifya on mahdollista käyttää täysin ilmaiseksi tai parantaa kokemustaan maksamalla Premium-versiosta.

Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että podcastin tulisi löytyä ainakin Spotifysta. Jos oma podcast löytyy vain pienemmiltä julkaisualustoilta, se voi karsia useita kohderyhmän kuulijoita pois. Kuten kaikessa; avainsana on helppous! Kynnys kokeilla uutta podcastia on huomattavasti matalampi, kun se löytyy tutusta ja turvallisesta sovelluksesta. Vaikka kuuntelun näkökulmasta Spotify on ylivoimainen, sinne ei voi ladata suoraan omaa podcastia. Spotify siis tarvitsee kaverikseen julkaisualustan, jonka kautta podcast löytää tiensä myös Spotifyyn.

Pienempiä julkaisualustoja ei kannata sivuuttaa

Pienempiä alustoja ovat esimerkiksi Anchor ja SoundCloud, jossa kuulijamäärät jäävät auttamatta pienemmäksi kuin esimerkiksi Spotifyssä. Kuitenkin Anchorin sekä SoundCloudin etuja on se, että niiden kautta oma podcast on mahdollista saada Spotifyyn. SoundCloudiin voi ladata maksutta kolmen tunnin edestä materiaalia, jonka jälkeen uuden sisällön lisääminen maksaa. Spotifyn omistama Anchor taas on kokonaan maksuton ja jakelu Anchorista Spotifyyn tapahtuu helposti ja nopeasti. SoundCloudin etu taas on se, että siellä podcasteja voi julkaista näppärästi sekä julkiseen että yksityiseen levitykseen. Yksityinen julkaisu on hyvä vaihtoehto, kun tuotetaan esimerkiksi yrityksen sisäistä podcastia ja kuulijakunta halutaan rajata vain yrityksen työntekijöihin. Molemmat julkaisualustat ovat helppokäyttöisiä, joten rohkeasti kokeilemaan!

Podcast kannattaa lisätä myös Apple Podcastiin, sillä etenkin iPhonen käyttäjät etsivät sieltä uutta sisältöä kuunneltavaksi. Kuulijalla ei kuitenkaan tarvitse olla Apple ID:tä, vaan kuuntelu onnistuu ilmankin! Apple ID tarvitaan vasta silloin, kun haluat julkaista oman sisältösi myös Apple Podcastiin. Sen luominen on kuitenkin yksinkertaista ja hoituu nopeasti.

Vaikka pienemmät julkaisualustat saavat prosentuaalisesti pienen määrän kuulijoita, voi olla, että sitä kautta tavoitetaan hyvinkin sitoutunut kuulija, joka suosittelee podia eteenpäin muillekin.

Muutoksia alustoissa

Suomessa on syksyn 2021 aikana puhaltanut muutosten tuulet, sillä podcasteja on siirtynyt maksumuurien taakse. Näillä alustoilla jaksojen kuuntelu on kuulijalle maksullista. Siksi ainakaan uuden podcastin, jolla ei ole vakiintunutta kuulijakuntaa, ei kannata suosia ensisijaisesti maksumuurillisia alustoja. Toisaalta podcastaajalle etu on siinä, että jaksojen kuuntelu maksumuurin kautta tuottaa myös tekijälleen rahallista palkkiota.

Toinen tärkeä uudistus podcastaajille on se, että nykyään oma podcast on mahdollista saada Suplaan – aiemmin tämä on ollut mahdollista vain niille podeille, jotka tehdään yhteistyössä Suplan kanssa. Podcast siirtyy Suplaan RSS-syötteen avulla, joten tässäkin tapauksessa tarvitaan erillinen julkaisualusta.

Jos kiinnostuit yrityspodcastin tekemisestä, lataa itsellesi Timanttisen yrityspodcastin ABC -opas ja ota yhteyttä!

Ota yhteyttä

Elina Olander

Elina Olander

Viestinnän suunnittelija | +358 40 707 4137 | elina.olander(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa