YRITYSPODCASTIN TUOTANTOPAKETTI

Roihu

1. SUUNNITTELU / KONSEPTOINTI

  • Kantava teema
  • Jaksojen aiheet
  • Podcast-hostin valinta ja sitouttaminen
  • Podcast-teemojen kovimpien asiantuntijoiden buukkaaminen vieraiksi
  • Ennakkomarkkinointi
  • Podcast-hostin sparraus ja ohjeistaminen

2. PODCAST-TUOTANTO

  • Äänitykset studiossa, mahdollisuus myös Skypen kautta tehtäviin äänityksiin
  • Editointi
  • Intro ja jinglet
  • Podcast-haastatteluiden pääkohtien kirjoittaminen artikkelimuotoon
  • Laskeutumissivun ohjeistaminen
  • Vieraiden ohjeistaminen omien podcast-jaksojensa jakeluun omissa some-kanavissaan

3. MARKKINOINTI

  • Jakelu eri alustoille (yritystilien avaaminen, saatesanat/jakso)
  • Jaksojen jakelu valituissa some-kanavissa
  • Maksettu mainonta
  • Analytiikka
  • Raportointi asiakkaalle tuloksista

Autamme sinut mielellämme alkuun,
ota yhteyttä ja katsotaan millainen podcast-konsepti toimisi teille!

MIKSI YRITYSPODCASTIN
TUOTTAMINEN KANNATTAA?

1.

BRÄNDIN PARISSA KERRALLA VIETETTY AIKA JOPA 20-30 MINUUTTIA

  • 80% kuuntelijoista kuuntelee jakson alusta loppuun asti
2.

EROTTAUTUMISTEKIJÄ MUISTA KILPAILIJOISTA

  • rakentaa asiantuntijamielikuvaa, vahvistaa brändin tunnettuutta ja brändimielikuvaa, kasvattaa luottamussuhdetta yleisöön, saavuttaa uusia yleisöjä, rakentaa työnantajamielikuvaa sekä vaikuttaa toimialalla esiin nouseviin teemoihin
3.

OLEMASSA OLEVIEN ASIAKKAIDEN SITOUTTAMINEN

  • Mahdollisuus tuoda yritystä esiin uusien, jopa yllättävien näkökulmien kautta
  • Inhimillisyys

*Lähde: Radiomedian tutkimus 2018. Ikäryhmässä 15-64-vuotiaat 29% on kuunnellut podcasteja viimeisen kuukauden aikana

Hyvällä podcastilla on mahdollisuus todella erottua ja saada huomiota

Podcastien suosio Suomessa on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Radiomedian tutkimuksen mukaan yli kolmannes suomalaisista kuuntelee podcasteja. Podcastin suurin hyöty muihin sisältöformaatteihin verrattuna kuluttajan näkökulmasta on sen helppous. Podcastin kuuntelu ei vaadi keskittymistä ja huomiota tekstin ja videon tavoin, vaan sitä voi kuunnella muun tekemisen ohella, kuten autoa ajaessa, lenkkipolulla tai kotitöitä tehdessä. Podcasteja kuunnellaankin useimmiten jonkun yksinkertaisen tekemisen ohessa pääasiassa mobiililaitteilla.

Podcastin iso ero formaattina esimerkiksi blogiartikkeleihin, on sen henkilökohtaisuus. Podcastissa keskustelun ollessa luontevaa kanssakäymistä, juontajat ja vieraat tulevat lähelle kuuntelijaa. Audiosisällössä sisällöntuottajan persoona pääsee myös paremmin esiin, mikä edesauttaa henkilökohtaisemman siteen luomista ja sitouttamista.

 

Podcast-aalloilla ei vielä toistaiseksi ole ruuhkaa, eli hyvällä podcastilla on mahdollisuus todella erottua ja saada huomiota. Siinä, missä blogia pitää lähes joka toinen, laadukkaita podcasteja ei vielä ole runsaasti saatavilla, vaikka näiden määrä koko ajan kasvaakin.

Asiakkaan ja muiden sidosryhmien sitouttaminen yritykseen podcastien avulla voi edistää brändimielikuvan muodostumista merkittävästi. Podcast myös mahdollistaa yrityksen henkilöstön esiin tuomisen aidommin ja persoonallisemmin puheen kautta, kuin esimerkiksi tekstimuodoissa, ja näin yrityksestä luodaan helpommin lähestyttävää ja samaistuttavaa mielikuvaa.

Millaista sisältöä podcastiin?

Podcasteissa kaikki lähtee sisällöstä; sen pitää tuottaa kuulijalle arvoa. Podcast sisällön tulee olla suunniteltua, systemaattista ja oikealle kuulijalle kohdennettua. Samalla tavalla osa viestintästrategiaa, kuin mikä tahansa muukin sisällöntuotanto.

 

Mitä rajatumpi kohderyhmä, sen syvemmälle aiheeseen voidaan mennä. Kun kohderyhmä tunnetaan hyvin, ei sisällön tarvitse olla välttämättä rajatusti yrityksen toimialaan liittyvää, vaan kriteerinä tulisi pitää kohderyhmän mielenkiintoa aiheesta.

Kuinka aloittaa podcast-tuotanto?

Jos podcastin aloitus kiinnostaa, kannattaa ensimmäisenä lähteä liikkeelle kohderyhmän määrittelystä ja tavoitteiden asettamisesta. Miksi podcastia tehdään ja mitä sillä halutaan saada aikaan? Konkreettisten tavoitteiden asettaminen auttaa suunnittelussa.

Seuraavana tehdään yhdessä sisältösuunnitelma. Mistä halutaan puhua, miksi, mistä näkökulmasta ja ketkä puhuvat? Kuka voisi olla riittävän karismaattinen ja asiantunteva podcast-host valitulle teemalle?

Avustamme ja tuemme podcast-hostia koko prosessissa, joten ei haittaa, vaikka aiempaa kokemusta podcasteista ja vieraiden haastattelemisesta ei vielä löytyisikään.

Jaksoja suunnitellessa kannattaa miettiä valmiiksi jakson alku – kuinka herätetään kuulijan kiinnostus ja vangitaan huomio? On hyvä miettiä myös kuinka pitkiä jaksoja halutaan tehdä, jotta osaa suunnitella sisällön tarpeeksi kattavasti. Halutaanko jaksoihin vierailevia asiantuntijoita? Miten vaikuttajamarkkinointia ja oman alasi vaikuttajia voidaan hyödyntää podcastin sisällössä ja markkinoinnissa?

Sisältökalenterin tekeminen kannattaa myös. Tiheä ja ennalta tiedossa oleva julkaisuväli on hyväksi niin kuulijoiden sitouttamisen, kuin algoritmienkin kannalta. Haluatko siis julkaista jaksoja kerran viikossa vai ehkä kaksi kertaa kuukaudessa? Aikataulun suunnittelussa tulee ottaa huomioon podcastille asetetut tavoitteet. Podcastin julkaisu kannattaa aloittaa vasta, kun jaksoja on jo tuotettu reilusti etukäteen valmiiksi.

 

Tutustu podcast-asiakastarinoihimme!

Katso “Timanttisen yrityspodcastin ABC” -webinaaritallenne!

Miksi podcastia tehdään ja mitä sillä halutaan saada aikaan?

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous yrityspodcastin tuotannosta ja konseptoinnista!