PODCAST PODCASTEISTA – TUOTANTOKAUDEN VERRAN VINKKEJÄ PODCASTIN TOTEUTUKSEEN

Bonfiren podcast podcasteista -podcastin toinen tuotantokausi tuotettiin kevään 2022 aikana. Podcastin host, Bonfiren markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö Johanna Keppo sai kunnian haastatella upeita oman alansa ammattilaisia, joilla kaikilla on omakohtaista kokemusta podcastaamisesta. Podcastin tuotantokaudesta toteutettiin koostejakso, johon editoitiin parhaita paloja kauden aikana käydyistä keskusteluista.

“Parasta podcastin hostaamisessa oli ehdottomasti se palo podcasteja kohtaan, mikä kuului kaikkien vieraiden kanssa käydyistä keskusteluista”, Johanna tiivistää. Jaksoissa keskusteltiin muun muassa podcastien hyödyistä sisältömuotona, miksi yritysten kannattaisi hyödyntää podcastia sisältömuotona ja lisäksi pureuduttiin syvällisemmin podcastin tekemisen eri vaiheisiin ja niiden merkitykseen.

Podcastien hyödyt sisältömuotona ovat moninaiset. Ne ovat yritykselle erinomainen keino rakentaa omaa ajatusjohtajuuttaan, parantaa työnantajabrändimielikuvaansa sekä lisätä yrityksen tunnettuutta. Podcast on yrityksille tehokas väylä vaikuttaa. Keskusteluissa päästään yleensä hyvin syvälliselle tasolle, mikä mahdollistaa yritykselle tärkeiden arvojen ja teemojen esiintuomisen tehokkaalla tavalla. Podcastien parissa vietetään usein jopa puoli tuntia kerrallaan, mikä on todella pitkä aika brändin parissa. Lisäksi sisältö ei vanhene, vaan podcastit jäävät elämään ja keräävät kuuntelijoita vielä vuosienkin päästä jakson julkaisun jälkeen.

SISÄLLÖN ON LUOTAVA KUULIJOILLEEN ARVOA SEKÄ TARJOTTAVA TARINOITA JA ELÄVIÄ ESIMERKKEJÄ

Yrityspodcastia tehdessä kannattaa muistaa, että ei puhuta ainoastaan yrityksestä ja sen tarjoamista tuotteista ja palveluista, vaan rehellisesti siitä kentästä, jossa yritys vaikuttaa. Podcast-jaksosta ei kannata tehdä puolen tunnin pituista yrityksen mainospuhetta. Sisällön on luotava kuulijoilleen arvoa sekä tarjottava tarinoita ja eläviä esimerkkejä – aitoa ja rehellistä keskustelua ja tunteetkin saavat kuulua. Keskustelun ei myöskään tarvitse olla jäykkää, vaan virheitä mahtuu mukaan ja nauruakin saa kuulua.

Podcastin tekeminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja päätös sen tekemiseen on lähdettävä yrityksen johtoryhmästä. Jos siellä nähdään podcastin potentiaali, niin silloin ollaan jo pitkällä. Podcastin tuomien konkreettisten tulosten näkymiseen voi mennä useampi vuosi – tuloksia ei siis kannata odotella heti muutaman ensimmäisen jakson julkaisun jälkeen. Podcast on pitkän aikavälin panostus, mutta kun siihen panostetaan useamman jakson verran, alkavat tulokset näkyä. Yrityspodcastien tekemisessä on hyvä huomioida, että kuuntelijoiden määrää tärkeämpää on ehdottomasti kuuntelijoiden laatu. Kourallinenkin toivottua kohderyhmää edustavia henkilöitä riittää. Ei siis tarvitse tavoitella tuhansia kuulijoita ja suurta massaa.

IDEASTA TOTEUTUKSEEN

Podcast-projekti kokonaisuudessaan on monivaiheinen. Suurin työ tehdään konseptointi- ja käsikirjoitusvaiheessa. Itse äänitys studiossa on vain pieni osa koko projektia. Kaikki lähtee konseptoinnista, jolloin podcastille mietitään kattoteema ja punainen lanka, joka kulkee läpi kaikkien jaksojen. Ydinosaaminen tulee yritykseltä, mutta konseptointi ei ole aina helppoa. Osaamista pitää osata palastella ja rajata ja miettiä, miten se taipuu yrityspodcastin muotoon. Alkuun pääseminen on aina se hankalin vaihe ja usein luovutetaan liian aikaisin. Kun konseptointi on tehty huolella, kantaa se todella pitkälle ja näkyy podcastin tuloksissa.

Huolellinen käsikirjoitus auttaa puolestaan rakentamaan toimivaa ja hyvää sisältöä sekä helpottaa myös itse äänitystilannetta. Host voi rentoutua ja nauttia keskustelusta, eikä tarvitse koko ajan olla miettimässä seuraavaa puheenvuoroa. Toimiva käsikirjoitus koostuu terävästä aloituksesta, itse keskusteluosuudesta sekä tiiviistä loppuhuipennuksesta.

Tekninen toteutus jaetaan karkeasti äänittämiseen ja editointiin. Teknisellä tuotannolla voidaan vaikuttaa äänenlaatuun ja sitä kautta kuuntelukokemukseen. Äänitystilanteessa on hyvä huomioida akustiikka – vältetään liian kaikuvia tiloja sekä ylimääräistä taustahälyä. Äänityksen, editoinnin ja julkaisun jälkeen – ja myös ennen julkaisua – podcast tarvitsee paukkuja markkinointiin, eikä tämän merkitystä voida korostaa liikaa. Uudesta podcastista olisi tärkeä saada aina heti nousujohteinen trendi. Lanseeraus on tärkeää ja siihen kannattaa panostaa. Podcastista voidaan julkaista 2-3 jaksoa kerralla, niin saadaan heti ajettua liikennettä jaksojen pariin. Tämä auttaa myös sijoittumista podcast-listoilla, esimerkiksi Applen lista perustuu uusiin kuuntelijoihin ja kun uusi podcast ilmestyy listalle muutaman jakson voimin, kerää se usein hyvin kuuntelijoita heti alussa ja antaa hyvän orgaanisen sysäyksen podcastille heti sen matkan alkuvaiheessa.

PODCASTILLE TEHTY SOMESTRATEGIA TUKEE PODCASTIN MENESTYSTÄ

Paras tapa markkinoida podcastia on tehdä uusia jaksoja eli uutta sisältöä koko ajan ja tärkeintä on kerryttää jatkuvasti kuulijamääriä. Sosiaaliseen mediaan voi luoda paljon sisältöä jo ennen ensimmäisen jakson julkaisua. Sisällön on hyvä liittyä podcastiin, mutta sen ei välttämättä tarvitse paljastaa vielä jaksojen sisältöä. Videoteaserit toimivat tässä tarkoituksessa hyvin. Kun somesisältöihin panostetaan ennakkomarkkinoinnin keinoin, saadaan podcastille seuraajia somessa jo ennen kuin ensimmäinen jakso edes julkaistaan. Podcastille olisi hyvä tehdä oma somestrategia ja miettiä, miten sisältö somessa voisi tukea podcastia.

Podcast on ylivoimainen sisältömuoto tuomaan yritykselle tärkeitä asioita toivotun kohderyhmän korviin. Podcast-jakson aloittaneista henkilöistä jopa 80 prosenttia viihtyy jakson parissa sen loppuun asti. Voit kuunnella kaikki tuotantokauden parhaat vinkit täältä. Toivottavasti saat koontijaksosta ja koko podcastista paljon hyödyllisiä vinkkejä oman podcastisi tekemiseen.

Jos haluat lisätietoja podcastin konseptoinnista, käsikirjoittamisesta, teknisestä toteutuksesta, julkaisusta tai markkinoinnista, niin ota rohkeasti yhteyttä. Voit laittaa viestiä myös LinkedInissä.

Lataa tästä maksuttomat yrityspodcast-oppaamme!

Ota yhteyttä

Johanna Keppo

Johanna Keppo

Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö | +358 40 489 0070 | johanna.keppo@bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa