Podcast podcasteista banneri

Podcast podcasteista: Miten podcast julkaistaan?

 

Tässä sarjassa Bonfiren podcast-tuotannoista vastaava Laura Trémouille käsittelee podcastin tekemisen eri vaiheita kuten konseptointia, vieraiden valintaa ja markkinointia. Tällä kertaa Laura kertoo, mitä podcastin julkaisemisessa kannattaa ottaa huomioon. 

Mihin kaikkialle podcast tulisi ladata kuunneltavaksi ja miten tämä käytännössä tapahtuu? Moni tuntuu ajattelevan, että oman podcastin saaminen esimerkiksi Spotifyhin olisi hankalaa, mutta tosiasiassa näin ei ole. Kuka tahansa voi lisätä oman podcastinsa niin Apple Podcastiin, Google Podcasteihin kuin muihinkin kuuntelukanaviin.

Julkaisualustaa valitessa kannattaa kiinnittää huomiota alustan ominaisuuksiin

Käytännössä podcastin julkaisemisen ensimmäinen vaihe on valita hosting-palvelu eli julkaisualusta. Tämä on se paikka, jossa podcast asuu ja josta se on mahdollista jakaa eri kuuntelualustoille.

Osa julkaisualustoista on ilmaisia ja toiset taas maksullisia. Viime aikoina yhdeksi suosituimmista palveluista myös Suomessa on noussut Spotifyn omistama Anchor.

“Suosittelen Anchoria ensisijaisesti sen helppokäyttöisyyden vuoksi”, Trémouille sanoo.

Muita julkaisualustoja ovat esimerkiksi SoundCloud, RedCircle ja Blubrry. Julkaisualustaa valittaessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota hinnan lisäksi siihen, mitä palvelu mahdollistaa – kuten esimerkiksi podcastin jakelun helppouden.

Julkaisualustan tiliä luodessa vaaditaan ääniraidan lisäksi kuvat sekä kuvaustekstit

Kun julkaisualusta on valittu, päästään luomaan podcastille tili. Valmiin ääniraidan lisäksi tiliä luodessa tarvitaan kuvat, jotka tulevat näkymään eri kuuntelualustoilla, sekä esittelytekstit koko podcastille sekä yksittäiselle jaksolle.

Tarvittavien kuvien tyyppi riippuu julkaisualustasta. Yleisesti vaaditaan ainakin podcastin kansikuva, toiset alustoista mahdollistavat myös yksittäisten jaksokuvien käyttämisen. Nämä kuvat tarvitaan neliönmuotoisina. Lisäksi esimerkiksi SoundCloudissa käytetään myös header imagea eli vaakakuvaa sivun ylälaidassa.

Jaksojen esittelytekstejä kirjoittaessa kannattaa miettiä, millä hakusanoilla potentiaaliset kuulijasi hakevat podcastisi aihepiiriin liittyvää sisältöä kuuntelualustoilta. Jos podcastisi käsittelee esimerkiksi markkinointia, kannattaa “markkinointi”-sanaa käyttää esittelytekstissä ja jaksojen nimissä.

“Sana voi olla mahdollisesti jo sarjan nimessäkin. Silloin kun kuulijaa etsii jotakin markkinointiaiheista podcastia ja kirjoittaa hakuun sanan “markkinointi”, nousee sinun podcastisi siellä esiin ensimmäisenä”, Trémouille kertoo.

Bonfire Agency teki yhdessä Taloustutkimuksen kanssa alkuvuodesta 2021 tutkimuksen yrityspodcastien kuuntelemisesta Suomessa. Vastanneista yli 63% kertoi löytävänsä uusia podeja podcast-alustojen kautta, esimerkiksi Spotifysta. Tämän vuoksi on tärkeä miettiä, miten oma podcast nousee hakutuloksissa hyvin esille.

Jakeluyhteyden viive kannattaa ottaa huomioon julkaisuaikataulussa

Kun tili on valmis, lisätään sinne seuraavaksi sisältö. Jakson julkaisun yhteydessä suurimmalla osalla julkaisualustoista on mahdollista lisätä jokaiselle jaksolle oma jaksokuva.

“Tässä monet tykkäävät käyttää kuvaa jakson vieraasta. Tai sitten kuva voi jollain tavalla kuvastaa jakson aihetta”, Trémouille sanoo.

Ensimmäisen jakson lisäämisen jälkeen voidaan aloittaa jakson jakelu kuuntelualustoille. Huom! Jakelu tarvitsee tehdä vain kerran, sillä yhteys jakelu- ja kuuntelualustan välillä on tämän jälkeen luotu ja seuraavia jaksoja julkaistaessa jakelu tapahtuu automaattisesti.

Se, miten helppoa ja nopeaa jakelu on, riippuu julkaisualustasta. Esimerkiksi Anchorissa jakelu tapahtuu muutamalla klikkauksella automaattisesti, mutta toisilla alustoilla jakelu tulee tehdä manuaalisesti. Näin on esimerkiksi SoundCloudissa. Manuaalinen jakaminen tapahtuu RSS-feedin avulla, joka löytyy usein julkaisualustan asetuksista. Esimerkiksi Spotifyhin sisällön lisääminen RSS-feedin avulla tapahtuu kirjautumalla osoitteeseen podcasters.spotify.com.

Jakeluyhteyden luominen jakelualustalta kuuntelualustoille vie alustasta riippuen 1-7 päivää. Tämä viive kannattaa ottaa huomioon ensimmäistä jaksoa julkaistaessa. Jos podcastille on suunniteltu esimerkiksi tiettynä päivänä alkava julkaisukampanja, tulee tili julkaisualustalle sekä yhteydet kuuntelualustoille olla luotuna hyvissä ajoin, jotta podcast on varmasti kuunneltavissa haluttuna päivänä.

Yksi hyvä keino tämän varmistamiseen on julkaista teaser-jakso ennen varsinaisten jaksojen julkaisua. Näin yhteydet voidaan luoda teaserin avulla, ja sitten jaksoja julkaistaessa ne ilmestyvät kuuntelualustoille heti.

Pidä suunnitellusta julkaisuaikataulusta kiinni – tämä palvelee kuuntelijoita

Kun yhteydet on luotu, kannattaa käydä läpi vielä kuuntelualustat ja tarkastaa, että podcast on kaikissa saatavilla ja kaikki näyttää hyvältä. “Jos jotakin pitää muuttaa –  esimerkiksi kuvausteksistä löytynyt kirjoitusvirhe – tulee se tehdä julkaisualustalla. Näin muutos päivittyy myös kaikkialle muuallekin”, Trémouille kertoo.

Julkaisuaikataulua tehdessä on hyvä miettiä, halutaanko ensimmäisen jakson julkaisun yhteydessä jaksoja julkaista kerralla useampi. Kuuntelijalle voi olla hyvä tarjota enemmän kuunneltavaa kerralla ja näin koukuttaa kuuntelija sarjan pariin.

“Lisäksi suosittelen aloittamaan jaksojen julkaisun vasta sitten, kun sinulla on jo muutama jakso tehtynä. Vaikka äänityksissä tulisi jossain vaiheessa odottamaton tauko, tämä ei silloin kuitenkaan näy julkaisussa”, Trémouille vinkkaa.

Podcastia sekä sen jaksoja nimetessä kannattaa välttää tilannetta, jossa nimet eivät kuvasta sisältöä tarpeeksi hyvin.

“Ei kannata esimerkiksi valita podcastin nimeksi yrityksen nimeä vaan valita nimi, joka kuvaa sisältöä hyvin. Ja kuten sanottua: millä hakusanalla kuulijat hakevat sen aihepiirin sisältöä”, Trémouille sanoo.

Lisäksi julkaisu on hyvä tehdä suunnitelmallisesti. Jos jaksoja ilmestyy kuuntelualustoille silloin tällöin ilman selkeää rytmiä, kuuntelijat eivät osaa odottaa uutta sisältöä. Jos kuulija taas tietää, että uusi jakso tulee aina tiistaiaamuisin, syntyy kuunteluun rutiini.

Lisäksi kannattaa pitää huoli siitä, että podcast löytyy kaikilta niiltä alustoilta, joilta sitä haluttaisiin kuunnella. Podcastin jakaminen eri alustoille on helppoa, ja siksi podcast kannattaakin jakaa mahdollisimman monelle eri alustalle ja tehdä näin sen kuunteleminen mahdollisimman helpoksi.

Jos kiinnostuit yrityspodcastin tekemisestä, lataa itsellesi Timanttisen yrityspodcastin ABC -opas, josta löytyy kattavasti infoa alkuun pääsemiseksi.

Mikäli sinulla herää toiveita jaksojen teemoista tai kysymyksiä ihan mihin tahansa podcastaamiseen liittyvästä, Lauralle voi laittaa viestiä esimerkiksi LinkedInissä. Laura vastailee kysymyksiin suoraan, mutta nostaa niitä myös mukaan tuleviin jaksoihin.

Ota yhteyttä

Laura Trémouille

Laura Trémouille

Projektipäällikkö | +358 40 848 5641 | laura.tremouille(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa