Podcast podcasteista banneri

Podcast podcasteista: Kuinka valita podcastin host ja vieraat?

Tässä sarjassa Bonfiren podcast-tuotannoista vastaava Laura Trémouille käsittelee podcastin tekemisen eri vaiheita, kuten konseptointia, käsikirjoittamista ja markkinointia. Kolmannessa jaksossa Laura kertoo vinkkinsä podcastin hostien sekä vieraiden valintaan.

Hostilla, eli podcastin juontajalla, isännällä tai emännällä on todella merkittävä rooli lopputuloksen kannalta. Hän antaa kasvot ja äänen podcast-sarjalle olemalla osa sarjaa, vaikka sen aiheet ja vieraat vaihtuisivatkin. Siksi hostin valintaan suositellaan käytettävän aikaa.

Mutta millä perusteilla host tai hostit sitten kannattaa valita?

“Mielestäni kaikkein tärkein juttu on se, että host on itse innostunut projektista ja haluaa alkaa sitä tekemään. Hostin oma innostus vaikuttaa merkittävästi siihen, että projektia saadaan eteenpäin, mutta kaikkein tärkeimpänä – hostin innostus kuuluu jaksoissa ja välittyy kuulijoille, jolloin jaksoja on myös miellyttävämpää kuunnella”, Trémouille sanoo.

Podcastin hostilta vaaditaan sitoutumista projektiin

Helposti voisi ajatella, että podcastin hostilta ei vaadita muuta kuin että tämä saapuu muutamaksi tunniksi studioon höpöttämään. Se ei kuitenkaan valitettavasti riitä.

Äänityksiin valmistaudutaan ennakkoon ja sillä on todella merkittävä vaikutus lopputulokseen. Tämän vuoksi podcastin hostilta vaaditaan aikaa ja panostusta jo ennen nauhoitusta sekä nauhoituksen jälkeen. Hostilla on nimittäin myös merkittävä rooli podcastin markkinoinnissa ja levityksessä.

Hyvältä hostilta vaaditaan sitoutuneisuuden lisäksi myös muunlaisia taitoja. “Mutta onneksi nämä ovat kaikki sellaisia, jotka on mahdollista opetella”, Trémouille kertoo.

Miellyttävä podcast-host johtaa ja antaa tilaa

RadioMedian tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin, millä perusteella he valitsevat kuunneltavan podcastin ja itseä kiinnostavan sisällön. Tärkeimpänä oli sisältö, mutta heti sen perässä korostui keskustelijoiden miellyttävyys.

Jaksaisitko itse kuunnella puolta tuntia tyyppiä, jonka ääni, puhetapa tai joku muu ärsyttää sinua? Henkilökohtaisesti en jaksa, vaan vaihdan muuhun kuunneltavaan”, Trémouille sanoo.

Podcastissa puhuessa korostuu selkeä artikulaatio, kun puhujia ei näe vaan sisältö on omaksuttava vain kuunnellen. Tätä voi harjoitella kiinnittämällä huomiota puheeseensa, sen tuottamiseen sekä sen nopeuteen.

Hostilla on hyvä olla kykyä keskustella podcastin teemasta, mutta hänen ei välttämättä tarvitse olla aiheen asiantuntija.

“Tätä voidaan lähestyä kahdella eri tavalla. Joko host voi olla aiheen kiven kova ammattilainen tai sitten toimia tulkkina kuuntelijoille, kun vieraana on aiheen substanssiosaajia. Jos host ei ole syvällä aiheessa, hän osaa kysyä kysymyksiä ulkopuolisen ja kuuntelijoiden näkökulmasta”, Trémouille kertoo.

Yksi näkökulma, jota kannattaa miettiä hostia valitessa, on hänen jo olemassa olevat verkostot. Trémouillen mukaan tämä ei ole valinnassa tärkeintä, mutta mikäli podcastin juontajaksi voidaan löytää alansa tunnettu osaaja, voi siitä olla hyötyä podcastia markkinoidessa.

“Jos kuitenkin muut jo mainitut kriteerit täyttyvät, en pitäisi sitä kovinkaan merkittävänä miten tunnettu host on”, Trémouille painottaa.

Hostilla on äänityksissä kolme tärkeää tehtävää

Podcastin hostin on tärkeää tulla studioon valmistautuneena, aiheen ja vieraansa tuntien.  Hostin tehtävä on ymmärtää, mikä on vieraiden lähtökohta keskusteluun ja tähän auttaa hyvin tehty taustatyö.

Toinen tärkeä tehtävä on rakentaa studiossa mukava tunnelma keskustelulle. “Yksi tärkeimmistä tehtävistä on läsnäolo. Keskustelulle tulee luoda turvallinen ilmapiiri ja hostilla on merkittävä rooli tämän turvallisuuden tunteen luomisessa”, Trémouille sanoo.

Lisäksi podcast-hostin tulee johtaa keskustelua. Host pitää keskustelun aiheessa ja huolehtii, että puheen eksyessä pois asiasta, palataan takaisin oleelliseen. Host pitää huolta myös siitä, että keskustelu siirtyy eteenpäin niin, että halutut aiheet ehditään käsitellä sovitussa studioajassa.

Innostunutta aiheen asiantuntijaa on ilo kuunnella

Podcastin vieraita miettiessä voidaan hyödyntää samoja kriteerejä kuin hostin valinnassa. Vieraan on hyvä tietää valitusta aiheesta ja olla innostunut puhumaan siitä. Myös vieraan verkostojen kokoon on hyvä kiinnittää huomiota. Mikäli vieras on tunnettu potentiaalisille kuuntelijoille, on kynnys jakson kuunteluun matalammalla.

Vieraat voidaan valita aiheen mukaan miettien, kuka voisi olla oikea henkilö keskustelemaan podcastiin valitusta aiheesta.

“Tai podcastiin voidaan valita kattoteeman mukaisesti mielenkiintoisia vieraita, jonka jälkeen valitaan jaksokohtaiset aiheet näiden vieraiden mukaan”, Trémouille vinkkaa.

Suurin moka on pakottaa ihmisiä studioon

Jos podcastin vieraiksi tai hostiksi valitaan ihmisiä huomioimatta heidän omaa innostustaan, suuri riski on, että se hidastaa podcastin tekemistä ja kuuluu lopputuloksesta kuulijoille saakka. Studioon ei kannata siis pakottaa ketään.

Toinen sudenkuoppa on olla huomioimatta podcastin puhujien persoonia. “Jos podcastin tyyliin ei kuulu kiroilu, ei kannata valita vieraaksi ihmistä, jonka tietää arkikielessä kiroilevan”, Trémouille sanoo.

Jos kiinnostuit yrityspodcastin tekemisestä, lataa itsellesi Timanttisen yrityspodcastin ABC -opas, josta löytyy kattavasti infoa alkuun pääsemiseksi.

Mikäli sinulla herää toiveita jaksojen teemoista tai kysymyksiä ihan mihin tahansa podcastaamiseen liittyvästä, Lauralle voi laittaa viestiä esimerkiksi LinkedInissä. Laura vastailee kysymyksiin suoraan, mutta nostaa niitä myös mukaan tuleviin jaksoihin.

Joko kuuntelit sarjan edellisen jakson “Kuinka konseptoidaan hyvä podcast?”

Ota yhteyttä

Laura Trémouille

Laura Trémouille

Projektipäällikkö | +358 40 848 5641 | laura.tremouille(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin