Podcast podcasteista banneri

Podcast podcasteista: Kuinka podcast-äänityksiin valmistaudutaan?

Tässä sarjassa Bonfiren podcast-tuotannoista vastaava Laura Trémouille käsittelee podcastin tekemisen eri vaiheita kuten konseptointia, vieraiden valintaa ja markkinointia. Tällä kertaa Laura kertoo, miten podcast-äänityksiin olisi hyvä valmistautua ja millaista tekniikkaa äänityksiin tarvitaan. 

Podcastin äänittämiseen valmistautuminen näkyy myös podin lopputuloksessa. Jakson äänittämiseen valmistaudutaan kirkastamalla mieleen jakson tavoite sekä käsikirjoittamalla jakso aiheelle sekä vieraalle sopivaksi. (Lue / kuuntele podcastin käsikirjoittamisesta edellisestä jaksosta)

Podcastin hostin on tärkeä tuntea vieraansa sekä miettiä kysymyksensä vieraan osaamisalueen mukaisesti. Näin vältetään tilanne, että tullaan kysyneeksi aiheesta, johon vieraalla ei ole annettavaa:

“Tutustu vieraan taustoihin huolellisesti. Jos hän on kirjoittanut kirjan aiheesta, tutustu tai selaile se. Näin tiedät jo etukäteen, mitä tämä tyyppi on podcastin aiheista karkeasti mieltä”, Trémouille sanoo.

Kun taustatyö on tehty hyvin, keskustelussa päästään huomattavasti syvemmälle tasolle. Aikaa ei tarvitse hukata kysymyksiin, joilla host selvittää kuka vieras on ja mitä hän tekee.

Haastattelija vai keskustelija?  – Päätä roolisi hostina ennakkoon

Äänityksiin valmistaudutaan myös miettimällä hostin omaa suhdetta käsiteltävään aiheeseen. Se, kuinka paljon host osallistuu keskusteluun ja jakaa omaa näkemyksiään, voi vaihdella podcast-kauden aikana.

Jos oma osaaminen ja ammattitaito liittyy oleellisesti jakson aiheeseen, voi host osallistua keskusteluun enemmänkin. Mikäli taas vieraalla on aiheesta enemmän annettavaa, voi host ottaa haastattelijan roolin ja antaa näin enemmän tilaa aihepiirin asiantuntijalle. Kun host tietää ennakkoon roolinsa, on omaa osallistumista helpompi seurata ja antaa tarpeen vaatiessa vieraalle enemmän tilaa.

Keskusteluilmapiiriä rakennetaan jo ennen studioon menoa

Hyvä keskusteluilmapiiri on erittäin tärkeässä roolissa onnistuneen podcastin tekemisessä, ja ilmapiirin rakentaminen alkaa jo vierasta mukaan pyydettäessä. Kannattaakin kiinnittää huomiota siihen, miten vierasta lähestytään ja kuinka kutsussa perustellaan se, että juuri hänet halutaan mukaan podcastiin.

“Luottamusta rakennetaan jo siinä, miten vieras briiffataan ennen äänitystä. Me esimerkiksi lähetämme jokaisen nauhoituksen yhteydessä – oli ne sitten studio- tai etä-äänitykset – ohjeistuksen, jossa vieraalle kerrotaan missä hänen tulee äänitysajankohtana olla. Lisäksi vieras saa keskusteluaihion ennakkoon luettavaksi”, Trémouille kertoo.

Vieraan luottamuksen tunne kasvaa, kun hänelle on selvää se, mistä äänityksissä on kyse ja mitä studiossa tulee tapahtumaan. Varsinkin etä-äänitykset saattavat epäilyttää tai jopa jännittää. Studiossa vieraan ja hostin ei tarvitse tulla kuin paikalle, sillä tekniikasta huolehtii podcastin tuottaja. Etä-äänityksissä keskusteluun osallistujilta vaaditaan erilaista teknistä panostusta.

“Me esimerkiksi testaamme tekniikan ennen etä-äänitystä jokaisen osallistujan kanssa erikseen. Käymällä läpi äänitysohjelma sekä testaamalla, että kuulokkeet ja muu toimii, tehdään osallistujille mahdollisimman hyvä fiilis tulevista äänityksistä”, Trémouille sanoo.

Äänitykselle kannattaa myös varata hyvin aikaa, jotta hyvää keskusteluilmapiiriä ehtii rakentaa myös juuri ennen nauhoitusta. Jos studioon esimerkiksi tullaan kesken kiireisen työpäivän, voi hoppu kuulua myös hostin ja vieraiden äänessä.

“Ennen nauhoitusta ja nauhoituksen jälkeen on hyvä varata vartti aikaa, jossa ehtii ottaa vieraan kanssa vaikka kupposen kahvia”, Trémouille sanoo ja kertoo tämän rakentavan kiireettömyyden tunnetta sekä auttavan keskittymään äänitystilanteeseen.

Ammattilainen hoitaa äänityksen laadukkaasti ja varmasti

Podcastin äänittäminen onnistuu pienelläkin teknisellä panostuksella, sillä periaatteessa ainoa välttämätön ostos tietokoneen lisäksi on mikrofoni. Laadun takaamiseksi äänitystekniikkaan kannattaa kuitenkin panostaa.

“Jos podcast on huonolaatuinen, valitettavasti kuuntelijat jättävät sen usein kesken”, Trémouille kertoo. Sisältöön ja podcastin suunnitteluun käytetyn ajan jälkeen kannattaa siis panostaa myös podcastin tekniseen toteutukseen. Tämän vuoksi on suositeltavaa palkata ammattilainen äänittämisen avuksi sekä vuokrata studiotila.

“Ensinnäkin studiotila on suunniteltu niin, ettei siellä kuulu kaikuja. Lisäksi käytössä on laadukas tekniikka”, Trémouille kertoo.

Jos äänityksen haluaa tehdä itse, tila kannattaa valita tarkkaan. Äänitystilan kannattaa olla pieni, eikä iso ja kaikuisa. Lisäksi kovat pinnat, kuten pöytä, seinät ja lattia, kannattaa vaimentaa pöytäliinalla, akustiikkalevyillä tai paksuilla verhoilla, sekä matolla. Tuolien olisi hyvä olla sellaiset, ettei niistä lähde ääntä istujan liikkuessa – esimerkiksi nahkapenkit natisevat helposti.

Vältät mokat valmistautumalla äänityksiin huolella

Podcast-äänityksissä onnistuu siis silloin, kun jakson aiheeseen sekä vieraaseen on tutustuttu kunnolla, vieras on opastettu ja informoitu äänityksistä hyvin ja äänitystekniikka on kunnossa.

Jos podcast-äänityksiin ei ole valmistauduttu, voi host käyttää ajan huomaamattaan turhiin ja typeriin kysymyksiin eikä vieraalle tule tervetullut olo. Tämä moka on vältettävissä pienellä vaivalla, joten vieraan työhön ja näkemyksiin kannattaa tutustua ennakkoon.

Studioon ei kannata rynnätä kiireellä, vaan äänityksiin kannattaa varata aikaa. On hyvä huolehtia itselleen pieni tauko ennen äänityksiä sekä syödä hyvin. Näin studioon ei saavuta stressaantuneena ja nälkäisenä.

Valmistautunut podcast-host on selvittänyt myös onko vieras kokenut tai kokematon puhuja. Hyvä host aloittaa haastattelun helpoimmilla kysymyksillä, jos haastateltavana on henkilö, jolle haastateltavana oleminen ei ole tuttua. Jos taas vieras on kokenut puhuja ja tiukan keskustelun ystävä, saa host aikaan mielenkiintoisen jakson haastamalla ja kysymällä kiinnostavimmat kysymykset jo heti alkuun. Tämä vaatii kuitenkin hostilta harjaantuneisuutta ja pelisilmää.

 

Jos kiinnostuit yrityspodcastin tekemisestä, lataa itsellesi Timanttisen yrityspodcastin ABC -opas, josta löytyy kattavasti infoa alkuun pääsemiseksi.

Mikäli sinulla herää toiveita jaksojen teemoista tai kysymyksiä ihan mihin tahansa podcastaamiseen liittyvästä, Lauralle voi laittaa viestiä esimerkiksi LinkedInissä. Laura vastailee kysymyksiin suoraan, mutta nostaa niitä myös mukaan tuleviin jaksoihin.

Ota yhteyttä

Laura Trémouille

Laura Trémouille

Projektipäällikkö | +358 40 848 5641 | laura.tremouille(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa