Podcast podcasteista banneri

Podcast podcasteista: Kuinka ostaa podcast?

Tässä sarjassa Bonfiren podcast-tuotannoista vastaava Laura Trémouille käsittelee podcastin tekemisen eri vaiheita kuten konseptointia, vieraiden valintaa ja markkinointia. Tällä kertaa Laura kertoo, mitä kannattaa ottaa huomioon tuotantokumppania valittaessa.

Podcast podcasteista -sarjan ensimmäisen kauden viimeisen jakson kunniaksi on hyvä aloittaa vesittämällä kaikki, mitä sarjassa on tähän asti sanottu. Podcasteissa parasta on se, että niitä voi tehdä kuka vaan, koska alkuun pääsemiseksi ei välttämättä vaadita huipputason laitteita tai isoa rahallista panostusta. Aikaa ja pitkäjänteisyyttä podcast vaatii sitäkin enemmän, mutta  nauhoituslaitteen ja internetyhteyden lisäksi siinä se. Vaikka tässä sarjassa on jaettu monia vinkkejä siitä, mitä kannattaa tehdä tai mitä voi tehdä, niin jos jokin asia ei tunnu omalta, älä tee niin. Yhtä oikeaa tapaa tehdä podcastia ei ole.

Sitten taas jos tuntuu, että podin tekeminen olisi juuri nyt ajankohtaista ja siihen halutaan panostaa, mutta aikaa ei välttämättä ole tarpeeksi käytettävissä, kaikkiin eri vaiheisiin on saatavilla apua eri toimijoilta. Siksi tässä jaksossa puhutaan lyhyesti siitä, kuinka ostaa podcast ja mitä kumppanin valinnassa kannattaa ottaa huomioon.

Mistä lähteä liikkeelle kumppanin valinnassa?

Kumppania valittaessa suosittelemme ensimmäisenä miettimään, mitä osia haluat tehdä itse ja missä koet tarvitsevasi apua. Podcast-palveluja tarjoaa nykyään useat erityyppiset tuotantoyhtiöt, markkinointitoimistot ja monet muut, ja näillä kaikilla on tässä kentässä oma paikkansa ja tilauksensa. Mutta kaikkien tarjooma ei ole sama. Siksi kannattaakin ensisijaisesti miettiä, mihin ongelmaan tai tuotannon osaan kaipaat tukea.

Kuten tämän podcast-sarjan jaksoissa on käyty läpi, podcastin tekninen tuotanto on hyvin pieni osa työtä. Se, että podcast on teknisesti laadukas ei vielä tarkoita, että se olisi hyvä. Sisällöllisesti laadukkaan podcastin tekeminen vaatii isompaa ammattitaitoa. Kannattaakin siis miettiä, oletko valmis panostamaan aikaa konseptointiin, käsikirjoittamiseen ja podcastin jakeluun sekä markkinointiin vai ostatko mielummin apua kumppanilta? Ja vaikka haluaisitkin tehdä itse, löytyykö tähän osaamista?

Jos kaipaat apua puhtaasti tekniseen tuotantoon, tuotantoyhtiö voi olla paras ratkaisu. Jos taas konseptointi, käsikirjoittaminen tai markkinointi mietityttää, voi myös tuotantoa tarjoava markkinointitoimisto olla parempi kumppani. Kannattaa myös miettiä oman toimialan mukaan valittavaa kumppania – esimerkiksi me Bonfirella olemme erikoistuneet B2B-markkinointiin ja ymmärryksemme B2B-markkinoinnista ja -myynnistä on kerännyt asiakkailta kiitosta. Me myös käytämme paljon aikaa kiinnostavien podcast-vieraiden ideointiin ja bookkaamiseen ja tämä säästää asiakkaalta valtavasti aikaa. Toiset toimijat taas eivät tarjoa tällaista palvelua ja siksi ne pystyvät tarjoamaan alhaisempaa hintaa.

Lisäksi on hyvä selvittää, onko kumppanilla hyvä ja laadukas studio keskeisellä sijainnilla ja sisältyykö studiovuokra tarjouksen hintaan. Sisältyykö hintaan podcast-jaksojen julkaisu eri alustoilla? Entä visupaketti julkaisua varten? Eri elementeistä johtuen podcast-tarjouksia ei ole välttämättä aina ihan helppo vertailla keskenään.

Kuten kumppania valittaessa aina, yksi erittäin tärkeä asia on sujuva yhteistyö ja molemminpuolinen luottamus. Lue siis referenssejä ja asiakastarinoita ja pyydä suosituksia. Ja ihan viimeisenä suosituksena – kysy muilta podcastaajilta apua. Facebookista löytyy todella aktiivinen Podcast Suomi -ryhmä, jossa on melkein 2,5 tuhatta jäsentä, ja sieltä saa poikkeuksetta vastauksen mieltä askarruttaviin podcasteihin liittyviin kysymyksiin. Podcastaajat ovat siitä ihanaa kansaa, että toisia mielummin autetaan eteenpäin kuin dumataan.

Mitä välttää tuotantokumppania valittaessa?

Jos pitäisi vinkata muutama juttu, joita tuotantokumppania valitessa kannattaa välttää, tulee ensimmäisenä mieleen se, että ostetaan pelkkä tekninen toteutus ja ajatellaan, että sitten päästään itse helpolla. Tämän podcast-sarjan jakson nimien perusteella saat jo aika hyvän muistilistan siitä, mitä kaikkea podcast-sarjan tuotannossa kannattaa ottaa huomioon. Mieti siis tarkkaan, mihin kaikkeen tarvitset oikeasti apua.

Toiseksi, kerro selkeästi mitä haluat. Jos sisällön, tyylin tai äänimaailman osalta on selkeät linjat mitä halutaan ja mitä ei, kerro se heti kättelyssä. Tai jos tuotanto- tai julkaisuaikataulun osalta on toiveita, kerro näistä hyvissä ajoin. Osaava kumppani osaa tietysti näistä myös tiedustella jo heti kättelyssä.

Kolmantena muistutuksena sanoisin vielä, että älä osta sikaa säkissä. Tutustu referensseihin ja asiakastarinoihin ja selvitä käyttääkö kumppani tuotannon vaiheisiin alihankkijoita ja jos käyttää, pyydä referenssejä myös näiltä.

 

Tämä jakso on Podcast podcasteista -podcastin ensimmäisen tuotantokauden viimeinen. Toinen tuotantokausi on kuitenkin jo suunnittelussa kovaa kyytiä, eli lisää on luvassa pienen tauon jälkeen. Mikäli sinulla herää toiveita jaksojen teemoista tai kysymyksiä ihan mihin tahansa podcastaamiseen liittyvästä, Lauralle voi laittaa viestiä esimerkiksi LinkedInissä.

Jos kiinnostuit yrityspodcastin tekemisestä, lataa itsellesi Timanttisen yrityspodcastin ABC -opas, josta löytyy kattavasti infoa alkuun pääsemiseksi.

 

Ota yhteyttä

Laura Trémouille

Laura Trémouille

Projektipäällikkö | +358 40 848 5641 | laura.tremouille(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin