Nimetön suunn.malli

Podcast osana audiobrändiä

Kirjoittaja Laura Trémouille vastaa Bonfire Agencylla podcast-tuotannoista ja audiosisältöjen kehittämisestä.

Oletko koskaan miettinyt, miltä brändisi kuulostaa? Jos et, ei paniikkia – et ole yksin. Lähestulkoon kaikilta vähänkään isommilta yrityksiltä löytyy tarkasti laaditut, monen sivun mittaiset visuaaliset ohjeistukset, mutta audio-ohjeistukset ovat harvemmassa. Mutta mitä audiobrändäyksellä tarkoitetaan?

Lauri Domnickin mukaan audiobrändäyksen tarkoitus on äänielementtien avulla pystyä yksilöimään yrityksiä, tuotteita ja palveluita. Domnick korostaa audiobrändäyksen suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta, jossa äänimaailman tulisi kattaa kaikki kanavat, joissa yritys kohtaa asiakkaan. Lähtien siis siitä, miltä brändi kuulostaa, kun yritys avaa suunsa: millä äänensävyllä puhutaan, kuuluuko äänessä murteita, puhutaanko hitaasti vai nopeasti. Audiobrändäyksen tarkoitus on välittää sama tunnelma kaikkialla, missä yritys kuuluu; niin asiakaspalvelussa, liiketiloissa, kuin mainoksissakin. Ja lähtökohtana audiobrändäyksessä, kuten kaikessa muussakin yrityksen toiminnassa, tulisi olla yrityksen arvot.

 

Mitä hyötyä audiobrändäyksestä voi olla?

 

Ensinnäkin, ääni vaikuttaa tunteisiin ja sitä kautta brändistä syntyviin mielikuviin. Luonnonäänillä esimerkiksi tiedetään olevan rauhoittava vaikutus. Sulje hetkeksi silmäsi ja mieti lintujen laulua tai aaltojen kohinaa. Tee sitten sama uudelleen ja kuvittele kaupungin hälinää ja liikenteen ääniä. Sytyttää aika erilaisen tunteen, eikö totta? Millaisen tunteen sinä haluat asiakkaissasi herättää?

Toiseksi, erottuva ääni jättää muistijäljen. Me leikittiin lapsena sisarusteni kanssa aina tv-ohjelmien mainostauoilla ”mainoskisaa”, jossa mainostettavan yrityksen nimen ensimmäisenä huutava sai pisteen. Mainostauon päättyessä voittaja oli se, jolla oli eniten pisteitä. Muistan jo silloin miettineeni, että vaikka yritysten mainokset vaihtuivat, tietyt mainokset pystyi tunnistamaan aina heti niiden alkaessa musiikista ja muusta äänimaailmasta. Silja Line, Paulig ja Fazer menivät ainakin tähän kategoriaan. Veikkaisin myös, että ainakin omasta sukupolvestani suurin osa miettii Für Elisen kuullessaan Beethovenin sijaan Buranaa.

Kolmanneksi, ääni vaikuttaa käyttäytymiseen. Mieti jälleen yllä olevaa esimerkkiä meren kohinan ja liikenteen äänien herättämistä tunteista. Lisää liikenteen äänien sekaan vielä äänekäs rakennustyömaa. Kumpaan äänimaisemaan haluaisit jäädä? Domnick kertoo Markkinointiradio -podcastissa, että tutkimusten mukaan ihmisillä on luontainen taipumus hakeutua pois epämiellyttävien äänien luota. Miellyttävien äänien parissa taas halutaan viettää enemmän aikaa. Äänellä voi siis olla ihan konkreettinen vaikutus siihen, kuinka kauan liiketilassa, asiakaspalvelun puhelujonossa tai vaikkapa verkkosivuillasi halutaan viettää aikaa.

 

Podcast osana brändin ääntä

 

Kun mietitään äänen hyödyntämisen keinovalikoimaa yrityksen brändin näkökulmasta, voi podcast tarjota monelle hyvän vaihtoehdon. Podcastissa voidaan aidosti keskustelun kautta tuoda esiin ihmisten ääniä yrityksen sisältä. Sen lisäksi podcastiin voidaan tuoda mukaan sellaista äänimaailmaa, joka yrityksen brändiin halutaan yhdistää. On se sitten luonnon (ekologisuus), tehtaan (teollisuus) tai robottien (tulevaisuus) ääniä, tai mitä tahansa muuta. Äänielementtejä voidaan käyttää esimerkiksi hiljaisena taustaäänenä tai välijinglenä rytmittämään keskustelua, kun siirrytään osiosta tai aiheesta toiseen. Metsäyhtiön podcastissa taustaääniksi voitaisiin ottaa vaikkapa havupuiden huminaa ja risujen räsähdyksiä podcast-hostin askelten alla.

Yrityspodcastia suunniteltaessa kehottaisinkin miettimään aiheiden ja sisältöjen lisäksi konseptia kokonaisvaltaisemmin audiobrändäyksen lähtökohdista käsin – miltä me haluamme kuulostaa, mitä tunteita haluamme kuulijassa herättää ja millaisilla äänielementeillä haluttua tunnetta voidaan jaksoissa tuoda esiin? Podcastien määrän ollessa kasvussa, kokonaisvaltaisemman äänimaiseman suunnittelulla lisätään oman podcastin erottautumistekijöitä ja samalla vahvistetaan brändiä herättämällä tunteita asiantuntijakeskustelujen ohella.

Mikäli haluat tutustua tarkemmin yrityspodcastin saloihin, lataa minun ja kollegani Julia Rautiaisen koostama Podcast-opas.

Otathan yhteyttä, mikäli voin olla avuksi yrityksenne audiobrändin tai podcastin suunnittelussa ja toteutuksessa!

Laura Trémouille
Projektipäällikkö
0408485641

Jaa kirjoitus somessa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin