Onnistunut viestintä vaatii vuorovaikutusta ja vastakohtien leikkiä – Ajatusjohtaja Nilla Hietamäki

Ajatusjohtajat-podcastin ensimmäisessä jaksossa pureudutaan viestintään ja rohkeuteen, kun Bonfire Agencyn Oona Ikonen saa vieraakseen viestinnän moniottelija Nilla Hietamäen. Nilla Hietamäki on Metsäkeskuksen viestintä- ja asiakkuusjohtaja, joka tunnetaan myös Verohallinnon viestinnän uudistamisesta. Hänen käsialaansa ovat esimerkiksi veromeditaatiot sekä Epic Tax Guy. Huhtikuussa Hietamäki siirtyi ns. veroista metsiin aloittaessaan nykyisessä tehtävässään. Työroolinsa lisäksi Hietamäki toimii Julkisen alan viestijät ry:n puheenjohtajana. Jos haluat tietää, miten koko organisaatio innostetaan mukaan viestintätalkoisiin, olet juuri oikean tiedonlähteen äärellä!

Saammeko esitellä: viestinnän ajatusjohtaja Nilla Hietamäki

Nilla Hietamäki kertoo jo uransa alkupuolella olleensa samanlainen kuin nyt, mutta ikä, kokemukset ja erilaiset kokeilut ovat tuoneet hänelle kokemuspääomaa sekä uskallusta. Hietamäki muistuttaa, että rohkeuteen liittyy pelon voittamista ja epävarmuuden sietämistä.

”Tein nuorena työuraa toimittajana, jolloin tein tosi paljon henkilöhaastatteluja. Halusin tehdä ihmisten näköisiä juttuja, joita luetaan. Lähden aina ihmisten kautta liikkeelle ja ihmisläheisyys on ollut itselleni luontainen asia jo uran alkuvaiheista”, Hietamäki muistelee.

Hietamäki kertoo miettivänsä aina sitä, kenelle hän tekee viestintää ja kuinka siitä tehdään vielä vastaanottajalle mahdollisimman kiinnostavaa. Tätä kautta hänen kiinnostuksensa on alkanut ulottua myös yhä enemmän asiakkuuksiin.

”Ihan looginen tarina”, hän hymyilee.

”Kaiken takana on vastakohtien leikki”

Koska Nilla Hietamäki tunnetaan erityisesti yhtenä Verohallinnon viestinnän rakentajana, on todellakin pakko kysyä: miten tylsästä veroaiheesta luodaan viestintää, joka puhuttaa ihmisiä yhä edelleen?

”Kaiken taustalla oli liiketoiminnalliset tavoitteet eli OmaVeron lanseeraus asiakasryhmä kerrallaan. Se oli valtava muutos, jonka uskottiin herättävän runsaasti kysymyksiä. Me sometekijät ryhmityimme yhteen ja avasimme ovet vuorovaikutukselle. Sanoimme somekanavissa, että kysykää meiltä mitä vaan ja niinhän ihmiset kysyivät!” Hietamäki kertoo.

Hietamäki kertoo aluksi jännittäneensä, millaista palautetta ja kysymyksiä on tulossa. Ihmisten reaktio olikin, että wau – minulle vastattiin Verohallinnolta ystävällisesti ja ymmärrettävästi! Hietamäki uskoo, että kaiken takana on toimiva vastakohtien leikki.

”Verot ovat vaikea aihe, johon huumori tuo vastakohtaa. Toinen linjamme oli mielenrauhaa veroasioihin, ei sekään aivan looginen pari. Jotenkin vain vastakohtien välinen dynamiikka toimii, ehkä etenkin suomalaisessa yhteiskunnassa”, Hietamäki pohdiskelee.

Sosiaalisessa mediassa on syytä olla valmis vuorovaikutukseen ja kannustaa siihen. Se on edelleen 2020-luvulla asia, joka erottaa Verohallinnon muista toimijoista. Tällä hetkellä Hietamäki toimii Metsäkeskuksen viestintä- ja asiakkuusjohtajana, vastuualueenaan viestintä, tietopalvelu sekä asiakaskokemus ja sen kehittäminen.
”Olen joskus vitsaillut, että vain tunteita herättäviä aiheita minulle! Veroissa ja metsissä on tähän potentiaalia, molemmista herää kaikenlaisia tunteita. Se on aivan loistava lähtökohta kaikelle tekemiselle”, Hietamäki toteaa.

Seuraavaksi taidemmekin puhua kahvipöydissä Epic Tax Guyn sijaan Epic Forest Ladysta.

Viestinnän mahdollisuudet ajatusjohtajuuden rakentamisessa

Kun Hietamäki alkaa rakentaa viestintää yrityksessä, palataan jälleen ihmislähtöisyyteen. Hän juttelee, kyselee, kuuntelee, havainnoi ja yrittää saada ihmiset itse oivaltamaan asioita. Mitkään mahtikäskyt eivät toimi.

”Olen ollut iloisesti hämmästynyt, että vajaasta 600:sta Metsäkeskuksen työntekijästä 100 on Twitterissä. Metsä on niin luova elementti, että alalla on luovaa porukkaa, jolla on kykyä sanoittaa metsään liittyviä asioita. Se on hyvä lähtökohta, koska asiantuntijoiden ja organisaation tileiltä voidaan tehdä toisiaan täydentävää sisältöä”, Hietamäki iloitsee.

Hietamäki korostaa silti viestinnän ammattilaisten merkitystä. Viestinnän ammattilaisen perusteltu näkemys on eri asia kuin yksittäinen mielipide. Viestintä ei ole minkään huutoäänestyksen tulos, vaan aina on mietittävä asiakaslähtöisesti, kenelle viestintää tehdään, miten kiinnostusta herätetään ja ylläpidetään.

Miten sitten koko organisaation henkilökunta innostetaan mukaan viestintään? Lyhyesti ja ytimekkäästi: esimerkillä.

”Haluan olla muille viestinnän innostava edustaja. Viestintää ei tehdä vain viestintätiimin voimin, vaan koko henkilöstöä tarvitaan mukaan”, Hietamäki kiteyttää.

Hietamäki elää ja hengittää viestintää ja hänen tekemänsä ravisuttavat viestintäteot ovat vaatineet myös rohkeutta. Hän on halunnut osoittaa, että viestintä on hyvin strategista tekemistä organisaation ytimessä, ei pelkkä tukitoiminto. Urallaan Hietamäellä on ollut mukana hyviä työkavereita, isoja tavoitteita ja myös vaikeita paikkoja. Hietamäki tietää, että rohkeutta voi levittää koko tiimiin.

”Kun olen ollut esihenkilörooleissa, niin totta kai taustatuen merkitys on tärkeää. Olen sanonut, että antaa palaa vaan ja minä sitten varmistan tarvittaessa selustan. Sparrailen myös johdon kanssa ja pystyn kytkemään viestinnän tulokulmia liiketoiminnan näkökulmiin”, Hietamäki kertoo.

Rohkeus voi kuitenkin mennä myös liian pitkälle:

”Olen tehnyt paljon viranomaisviestintää, ja jos siellä lähdettäisiin vahvasti vaikka ottamaan poliittisesti kantaa, niin kyllä siinä voi mennä liian pitkälle. Sanoisin, että ei tyhmänrohkeutta vaan enemmän uskallusta ja oivallusta. Kannatan aina kokeilemista ja suurimpia voittoja saa poistumalla epämukavuusalueelta maailmalle. Pieniä yllätyksiä tutun ja turvallisen sekaan”, Hietamäki summaa.

Milloin teit viimeksi jotain rohkeaa, Nilla Hietamäki?

”Se, että mä lähdin tuolta suuresta ja mahtavasta Verohallinnosta ihan toiselle alalle on rohkea veto tässä vaiheessa uraa. Tiesin, että metsä on täynnä tunteita ja ulottuvuuksia ja jotenkin tuntui, että nyt on hyvä sauma mennä meikäläisen tekemään asioita suomalaisten metsien hyväksi.”

10 erilaista ajatusjohtajaa, 10 erilaista rohkeutta! Suomen ensimmäisen ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agencyn liiketoimintajohtaja Oona Ikosen sydän sykkii ihmisille ja keskusteluille ja nyt hän kutsuu Sinut mukaasi tutustumaan kymmeneen erilaiseen ajatusjohtajaan. Ajatusjohtajat-podcast kertoo kymmenen erilaisen rohkean edelläkävijän tarinan ja luvassa on myös keskustelua ajatusjohtajuuden vaikutuksesta liike-elämään. Joko olet liekeissä? Uusi jakso julkaistaan joka tiistai!

Ota yhteyttä

Oona Ikonen

Oona Ikonen

Liiketoimintajohtaja, ajatusjohtajuuspalvelut | +358 40 555 5543 | oona.ikonen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa