Bonfire artikkelikuva

Näin tehdään timanttinen yrityspodcast!

Ensimmäisellä työviikollani olen päässyt tutustumaan vahvasti podcastien maailmaan sekä niiden toteutukseen aina suunnittelusta äänitykseen. Haluatko tietää mitä kaikkea tapahtuu, kun lähdetään tuottamaan yrityspodcastia?

Suunnittelu on kaiken A ja O

Ennen kuin päästään itse studioon asti, on tehtävänä podcastin suunnittelu. Suunnittelun aikana Bonfiren projektitiimi auttaa asiakasyritystä kirkastamaan podcastin tavoitteet, kohderyhmän sekä valitsemaan podcastin teeman ja jaksojen aiheet. Podcast-tuotantokausi on yleensä vähintään kuuden jakson mittainen ja jokaisella jaksolla on oma aihealueensa sekä vieraansa. Podcastille valitaan myös juontaja, eli host, joka yleensä tulee asiakasyrityksen omasta henkilökunnasta. Nämä kaikki suunnitellaan ja aikataulutetaan yhteisessä aloituspalaverissa Bonfiren projektitiimin ja asiakkaan kanssa.

Jakson kulku on hyvä miettiä hostin kanssa etukäteen, mutta jättää tilaa myös vapaalle keskustelulle. Kysymysrunko kannattaa lähettää etukäteen tarkasteltavaksi vieraalle, jotta myös hän osaa valmistautua. Vieraaksi suosittelemme valitsemaan tunnetun vaikuttajan tai asiantuntijan, jotta yrityspodcast saa mahdollisimman laajan yleisön. Autamme myös asiakkaitamme vieraiden valitsemisessa sekä buukkaamisessa.

Äänityksissä pitää olla mukava olo!

Entä mitä tapahtuu itse äänitysten aikana studiossa? Asiakasyrityksen ei tarvitse huolehtia teknisestä toteutuksesta vaan tuottajamme huolehtii koko äänitystapahtumasta. Studiossa on hyvä huomata muutamia pieniä asioita, kuten että osallistujille on vettä tarjolla, mahdolliset verhot on vedetty pintojen päälle kaiun estämiseksi sekä etäisyydet mikkeihin ovat sopivat. Kaikki lähtee kuitenkin siitä, että hostilla ja vieraalla on mukava olo. Projektitiimimme on sparraillut hostin kanssa jo etukäteen ennen äänityksiä, jotta tilanne on mahdollisimman luonteva. Alkuun tuottaja kyselee osallistujilta yleisiä kysymyksiä tarkistaen samalla äänenlaadun. Tämän jälkeen päästään itse podcastin äänitykseen, jonka host aloittaa sovittuun tapaan. Keskustelua käydessä on hyvä muistaa, että kömmähdyksiä ei tarvitse pelätä, sillä materiaalia voidaan editoida sekä tarvittaessa äänittää kohtia uudelleen. Tuottajan vastuulla on ohjeistaa osallistujia äänityksen aikana ja tarvittaessa tehdä muutoksia. Koko äänitystilanne voidaan tuottaa myös täysin etänä, jolloin studiota ei tarvita vaan osallistujat osallistuvat kukin omilta tietokoneiltaan haluamastaan lokaatiosta.

Äänitysten jälkeen me Bonfirella huolehdimme jaksojen editoinnista ja lähetämme ne aina myös asiakasyritykselle kommentoitavaksi, jonka jälkeen edessä on enää julkaisu. Podcastin markkinoinnin suosittelemme aloittamaan jo hyvissä ajoin ennen julkaisua ja jatkamaan sitä myös julkaisun yhteydessä. Näin saavutetaan parhaat tulokset, jotka totta kai käydään yhdessä läpi podcastin julkaisun jälkeen.

Helppoa, eikö? Voit tutustua tarkemmin podcastin suunnitteluun, toteutukseen ja markkinointiin lataamalla Bonfiren Timanttisen yrityspodcastin ABC -oppaan. 

Aurinkoa syksyyn!

// Henna Lahtinen, asiakkuuspäällikkö
henna.lahtinen(a)bonfire.fi
+358 40 508 0314

Jaa kirjoitus somessa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin