Näin teet yrityspodcastistasi ilmiön

Yrityspodcastin tuloksia analysoidessa kuulijaluvut ovat vain yksi mittari – ja silloinkin laatu on määrää tärkeämpää. Siitä huolimatta omaa yrityspodcastia voi ja kannattaa ilmiöittää. Yrityspodcastit ovat tehokas keino ajatusjohtajuuden rakentamisessa, ja mitä suuremmalle yleisölle oman podcastin saa leviämään, sen tehokkaammin ajatusjohtajuus rakentuu. Vaikka ilmiöt syntyvät useimmiten omalla painollaan oikealla hetkellä, yrityspodcastista voi aktiivisesti pyrkiä rakentamaan ilmiötä. Miten ja miksi se tehdään?

Kaiken takana on timanttinen konsepti

Jotta omasta yrityspodcastista voi realistisesti tavoitella kuumaa ilmiötä, kaiken taakse tarvitaan huolella pohdiskeltu konsepti ja koukuttava käsikirjoitus. Kun taustatyö on tehty huolella ja nauhalla on laadukasta keskustelua, ollaan jo otettu ensimmäinen askel kohti ilmiötä. Yrityspodcastille tärkeää on intohimoinen, sujuvasanainen ja persoonallinen host, joka näyttää rohkeasti oman palonsa podcastin teemaa kohtaan. Meillä Bonfirellä oman Ajatusjohtajat-podcastimme hostiksi hyppäsi liiketoimintajohtaja Oona Ikonen, jonka sydän sykkii ihmisten kanssa keskustelulle ja tietenkin itse ajatusjohtajuudelle! Ajatusjohtajat-podcastiin valittiin kymmenen vierasta, jotka kaikki ainutlaatuisella persoonallaan ja kovalla substanssiosaamisellaan maustavat jaksoista eheitä ja erilaisia kokonaisuuksia.

”Ajatusjohtajat-podcast syntyi halusta nostaa ajatusjohtajuuden hyötyjä esiin yritysjohdolle, markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille sekä tulevaisuuden johtajille eli opiskelijoille. Tavoite oli toki myös saada ihmiset ymmärtämään ajatusjohtajuus-termi paremmin. Lisäksi halusin tuoda esille nykypäivän liike-elämän näkökulmaa: vieraat ovat erilaisia ja maailmaa hyvin rohkeasti katsovia”, Oona pohtii.

Markkinoinnilla on iso osa ilmiön rakentamisessa. Karu nyrkkisääntö, jonka pohjalta markkinoinnin kanssa voi lähteä liikkeelle on, että uudella yrityspodcastilla on nolla kuulijaa – ja heitä täytyy löytää! Ajatusjohtajat-podcastissa hyödynnettiin monikanavaista sisältömarkkinointia eri muodoissa: podcastille luotiin visuaalinen ilme, jaksoista kirjoitettiin artikkelit ja toteutettiin jaksokohtaiset waveformit. Podcastin markkinoinnissa hyödynnettiin myös somekanaviin mainiosti sopivaa lyhyttä pystyvideota. Tällainen sisältö toimii hyvin myös ennakkomarkkinoinnissa. Hostin on hyvä jakaa podcastia omissa kanavissaan ja tuoda sitä aktiivisesti esille eri keskusteluissa. Samalla host voi myös kutsua muita ihmisiä keskustelemaan lisää podcast-jakson aiheesta esimerkiksi LinkedIn-postauksen avulla. Tällaista osallistumista voi hyvin myös pyytää vierailta: tarjoa tehdyt markkinointimateriaalit heidän käyttöönsä! Omaa jaksoaan jakamalla vieraat rakentavat lisäksi omaa ajatusjohtajuuttaan ja osaltaan luovat hyvää tunnettuutta podcastille. Vieraita valitessa on hyvä kiinnittää huomiota siihen, onko heillä jo olemassa olevaa seuraajakuntaa, joka voisi kiinnostua podcastista.

”Valitsin vieraat heidän tekojensa, osaamisensa ja voimakkaan äänen mukaan. Minulle oli aivan sama missä he ovat töissä tai mitä sukupuolta ja ikää he ovat. Painoarvoa annoin myös sille, että halusin nostaa esiin uusia nimiä”, Oona hymyilee.

Aloita ilmiöittäminen somessa

Ilmiötä on helppo synnyttää somessa: avaa siellä rohkeasti keskusteluja ja anna oman ajatusjohtajuutesi näkyä! Kun uudet kuulijat löytävät podcastin pariin, he usein kuuntelevat kaikki julkaistut jaksot ja parhaassa tapauksessa jakavat kuuntelusuosituksen omalle verkostolleen. Ja taas ollaan askel lähempänä yrityspodcast-ilmiötä!

Visuaalinen ilme kertoo jo yhdellä silmäyksellä podcastin tyylistä. Onnistunut visuaalinen ilme on yhtenevä, mieleenpainuva ja ammattitaidolla toteutettu.
Waveform on video, jossa still-kuvan päällä liikkuu ääniaalto ja taustalla soi kiinnostava pätkä podcast-keskustelusta. Waveformit toimivat hyvin somessa, joten siksi waveformin kannattaa olla napakan mittainen ja myös tekstitetty!

Yrityspodcastin ilmiöittäminen kannattaa, sillä samalla koko podcastin tavoitteiden saavuttaminen tehostuu. Jos tarkoituksena on vaikka työnantajamielikuvan tai tunnettuuden kasvattaminen, uudet kuulijamäärät tuovat aina mukanaan myös juuri sinun ”unelmakuulijoitasi”, jotka parhaimmillaan kiinnostuvat yrityksestä työnantajana tai mahdollisena palvelun tarjoajana. Yrityspodcasteja on myös jo sen verran runsaasti, että myös podcast-aalloilla tarvitaan erottumista. Kun yrityspodcastistasi lähtee keskustelua herättävä ilmiö, se toimii mainiona orgaanisena mainontana.

Kolme vinkkiä ilmiöittämiseen

1) Hio konsepti kuntoon. Mieti, kenelle podcastia tehdään ja kuka olisi sopiva henkilö vetämään podcastia. Hostilla on iso merkitys ilmiöittämisessä, sillä hän on samalla koko podcastin kasvot. Oona Ikonen muistuttaa, että podcastin valmisteluvaihe on työläs ja erityisesti käsikirjoittamiseen on varattava aikaa.
2) Markkinoi, markkinoi ja markkinoi. Tee monikanavaista markkinointia erilaisilla sisältömuodoilla. Hyödynnä irti kaikki, mitä yhdestä podcast-jaksosta saa ja tee myös erikseen materiaalia ennakkomarkkinointiin. Erikoista kyllä, mutta audiota on paras mainostaa kaikella muulla kuin audiolla. Siis kuvat, videot ja blogitekstit kunniaan!
3) Jatka keskustelua ja osallista siihen muita. Ilmiötä ei kukaan rakenna yksin, vaan siihen tarvitaan muiden apua. Kun keskustelu alkaa levitä somessa, muista osallistua siihen myös itse. Älä lopeta podcastin ilmiöittämistä viimeisen jakson julkaisuun vaan auta jaksoja pitämään elinkaari pitkänä.

 

Tehdäänkö sinunkin yrityspodcastistasi ilmiö? Me autamme sinua aina konseptoinnista ja käsikirjoituksesta markkinointimateriaalien tekoon! Yrityspodcasteihin pääset tutustumaan enemmän Yrityspodcast-aamupalallamme, lue lisää ja ilmoittaudu mukaan tästä!

Ota yhteyttä

Johanna Keppo

Johanna Keppo

Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö | +358 40 489 0070 | johanna.keppo@bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa