webinaarit

Miten webinaarit voivat vauhdittaa B2B-yrityksen myyntiä?

Elämme poikkeuksellista aikaa ja moni yritys on jo huomannut, että vanhat tavat tehdä myyntiä ja markkinointia eivät toimi entiseen tapaan. Ketterimmät ovat siirtyneet digitaalisiin kanaviin ja vieneet esimerkiksi live-tapahtumat verkkoon online-seminaareiksi tai webinaareiksi. Meillä Bonfirella webinaareja on hyödynnetty myynnin vauhdittajina jo pitkään.

Järjestimme viime viikolla oman webinaarin aiheesta “Webinaarit myynnin vauhdittajina”. Webinaarin asiantuntijoina olivat Meltwaterin markkinointijohtaja Senni Niemi sekä Bonfiren luova johtaja ja yhtiökumppanini Joonas Villanen.  Voit katsoa webinaarin talleenteena täältä tai lukea alta Sennin ja Joonaksen näkemykset webinaarien mahdollisuuksista myynnin vauhdittajana.

Senni Niemi ja Joonas Villanen

Kuvassa Meltwaterin Senni Niemi sekä Bonfire Agencyn Joonas Villanen

Mitkä ovat webinaarin vahvuudet markkinoinnin ja myynnin työkaluna?

Webinaareissa yrityksille on tärkeää etenkin uusien liidien saaminen webinaari-ilmoittautumisten kautta sekä olemassa olevien asiakkaiden sitouttaminen. Webinaareille voi olla monia erilaisia käyttötarkoituksia, mutta ehdoton vahvuus webinaarissa on Joonaksen mukaan sen luonne mediana.

“Webinaarissa sekä puhuja että kuulijat ovat läsnä tilanteessa. Sen avulla pystyy osallistamaan kuulijoita tehokkaasti esimerkiksi kysymysten avulla, ja asiantuntija pystyy vastaamaan kysymyksiin hetkessä. Tällaiseen dynamiikkaan ei pysty samalla tavalla muissa medioissa.”

Toinen vahvuus webinaareissa on niiden mahdollisuus sitouttaa kuulijat jopa useamman tunnin ajaksi sisällön pariin. Webinaarit kestävät yleensä vähintään 45 minuuttia, jolloin ihmiset viettävät aikaa yrityksen brändin kanssa pitkään.

“Kun tähän lisätään yleisön osallistaminen ja aktivointi, webinaarista tulee media, joka jää ihmisten mieleen tehokkaasti. Harvoin on mahdollisuus päästä näin ihmisten iholle yhden median avulla.”

 

Mitä teknisiä asioita pitää ottaa huomioon webinaaria järjestettäessä?

Joonas ja Senni ovat yhtä mieltä siitä, että on ensisijaisen tärkeää rauhoittaa tila, jossa webinaari pidetään, sillä taustamelu tekee äänestä raskaan kuunnella. Tärkeää on myös hyvä mikrofoni ja kuulokkeet. Kannattaa huomioida verkon kattavuus, sillä pätkivä ääni vaikuttaa negatiivisesti kuuntelukokemukseen. ”Vaikka videon laatu on tärkeä tekijä, on äänenlaatu vielä tärkeämpi, sillä huonoa ääntä ei jaksa kuunnella, mutta hyvä ääni pelastaa usein huonolaatuisen videon”, Senni muistuttaa.

Webinaarin alustaa miettiessä on Joonaksen mukaan hyvä kokeilla useita eri alustoja. Ensin kannattaa listata omat tarpeet webinaarin suhteen ja sitten tehdä merkintöjä siitä, mikä jossain alustassa toimii ja mikä ei. Näin saadaan selville, mikä alusta palvelee parhaiten omia tarpeita. Meillä Bonfirella on webinaarialustoina käytetty muun muassa WebinarJamia, Zoomia ja Vimeota.

 

Miten webinaareja kannattaa markkinoida?

Webinaareja on tärkeää sekä ennakkomarkkinoida että jälkimarkkinoida. Ennakkomarkkinoinnissa on tärkeää miettiä, keitä webinaarilla tavoitellaan. Mikä motivoi kohdehenkilöitä ilmoittautumaan webinaariin ja millaisten ongelmien kanssa he painivat. Tärkeää on myös hyvä otsikointi ja tiiserin rakentaminen. Perinteisiä ja toimiviksi havaittuja keinoja ovat Joonaksen mukaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa markkinointi, ja siellä sekä maksullinen mainonta että oman organisaation työntekijöiden osallistaminen webinaarin markkinointiin. Myös webinaarin mahdollinen ulkopuolinen asiantuntijavieras kannattaa osallistaa mukaan markkinointiin henkilökohtaisten somepostausten muodossa.

Senni korostaa erityisesti testauksen ja analytiikan merkitystä markkinoinnissa. Erilaisia markkinointitoimenpiteitä voi testata esimerkiksi ”tagittamalla” linkit, joilla webinaaria jaetaan. Näin tekemällä pystytään Google Analyticsin kautta seuraamaan, mitä kautta ihmiset rekisteröityvät webinaariin. Sennin mukaan myös Facebook-ryhmät toimivat yllättävän hyvin webinaarien markkinoinnissa. Vaikka postaukset ryhmissä eivät yleensä saa paljoa reaktioita, niin postausten kautta tulee kuitenkin analytiikan perusteella paljon rekisteröitymisiä.

Jälkimarkkinoinnissa Joonaksen mielestä on hyvä palastella sisältöä, eli jakaa sitä pienempiin osiin. Webinaarista voi tehdä esimerkiksi lyhyempiä, 30-40 sekunnin pituisia tiisereitä, joita voi jakaa somessa. Webinaarista on hyvä tehdä myös 1-2 blogipostausta, joista ohjataan lukijoita webinaaritallenteen pariin. Kaikki paikat kannattaa käyttää, ja olla myös luova palastelussa.

Onko webinaarin järjestäminen ajankohtaista organisaatiossasi? Tutustu tarkemmin webinaarien fasilitointipalveluihimme tai ota yhteyttä maria.sillanpaa(at)bonfire.fi / p. +358 500 903 298!

 

Ota yhteyttä

Maria Sillanpää

Maria Sillanpää

+358 500 903 298 | maria.sillanpaa(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa