Maria Sillanpää, Bonfire Agency

Miten rakentaa ajatusjohtajuutta yrityspodcastin avulla?

Podcastien suosio Suomessa on kasvanut tasaisesti viime vuosien aikana. Radiomedian viime syksynä tekemän tutkimuksen mukaan jo yli kolmannes suomalaisista kuuntelee podcasteja. Podcastin suurin hyöty muihin sisältöformaatteihin verrattuna kuluttajan näkökulmasta on sen helppous. Podcastin kuuntelu ei vaadi keskittymistä ja huomiota tekstin tai videon tavoin, vaan sitä voi kuunnella muun tekemisen ohella, kuten autoa ajaessa, lenkkipolulla tai kotitöitä tehdessä. Podcasteja kuunnellaankin useimmiten jonkin yksinkertaisen tekemisen ohessa pääasiassa mobiililaitteilla. Monille podcast näyttäytyy ikään kuin vastalauseena nykyaikaiselle pikasisältökeskeiselle medialle, sillä podcastien parissa viihdytään jopa puoli tuntia kerrallaan.

Podcastin iso  ero formaattina esimerkiksi blogiartikkeleihin, on sen henkilökohtaisuus. Podcastissa keskustelun ollessa luontevaa kanssakäymistä, juontajat ja vieraat tulevat lähelle  kuuntelijaa. Audiosisällössä sisällöntuottajan persoona pääsee myös paremmin esiin, mikä edesauttaa henkilökohtaisemman siteen luomista ja sitouttamista.

 

Miksi yrityspodcastin suosio on kovassa kasvussa?

 

Podcast-aalloilla ei vielä tostaiseksi ole ruuhkaa, joten hyvällä podcast-sisällöllä on mahdollisuus erottua ja päästä asiakkaiden iholle. En keksi mitään muuta sisältöformaattia, jossa saisin potentiaalisen asiakkaani viettämään brändini parissa kerralla jopa 20-30 minuuttia.

Lisäksi podcastin avulla voidaan edistää brändimielikuvan muodostumista merkittävästi. Podcast mahdollistaa yrityksen henkilöstön esiin tuomisen aidommin ja persoonallisemmin puheen kautta, kuin esimerkiksi tekstimuodossa, ja näin yrityksestä luodaan helpommin lähestyttävää mielikuvaa.

 

Miten alkuun yrityspodcastin kanssa?

 

Ihan ensimmäiseksi suosittelen lähtemään liikkeelle kohderyhmän määrittelystä ja tavoitteiden asettamisesta. Miksi podcastia tehdään ja mitä sillä halutaan saada aikaan? Seuraavana tehdään sisältösuunnitelma. Mistä halutaan puhua, miksi, mistä näkökulmasta ja ketkä puhuvat? Kuka voisi olla riittävän karismaattinen ja asiantunteva podcast-host valitulle teemalle?

Jaksoja suunnitellessa kannattaa miettiä valmiiksi jakson alku. Kuinka herätetään kuulijan kiinnostus ja vangitaan huomio? Kannattaisiko aihepiirin näkyvimpiä vaikuttajia kutsua podcast-vieraiksi? On hyvä miettiä myös kuinka pitkiä jaksoja halutaan tehdä, jotta osaa suunnitella sisällön tarpeeksi kattavasti.

Sisältökalenterin tekeminen kannattaa myös. Tiheä ja ennalta tiedossa oleva julkaisuväli on hyväksi niin kuulijoiden sitouttamisen, kuin algoritmienkin kannalta. Seuraava pähkinä onkin sitten podcastin markkinointi eli tehdä suunnitelma siitä, miten kohderyhmäsi löytää podcastin pariin.

Timanttisen yrityspodcastin ABC -webinaaritallenne: Maria Sillanpää ja Laura Pääkkönen

Haluatko oppia lisää yrityspodcasteista ja niiden markkinoinnista? Katso Bonfiren perustajaosakkaiden Maria Sillanpään ja Laura Pääkkösen webinaaritallenne ”TIMANTTISEN YRITYSPODCASTIN ABC”,  jossa he jakavat parhaat vinkkinsä yrityspodcastien konseptoinnista, tuotannosta ja markkinoinnista. Mukana myös kolme esimerkki-casea B2B-podcastien osalta: Visman #Kasvu360 -podcast, Wärtsilän #Puhallus -podcast ja Goforen #Recoding -podcast.

 

No Comments

Post A Comment