Bonfiren podcast podcasteista: Martin Paasi ja Johanna Keppo

”Kuinka onnistunut podcast konseptoidaan, Martin Paasi?”

Bonfiren podcastin 2 kauden toisessa jaksossa keskustellaan toimivan podcast-konseptin rakentamisesta ja Johannan vieraaksi saapuu Suomen suosituimman yrityspodcastin eli Nordnetin #rahapodin toinen host, Nordnetin talousasiantuntija, Finnveran hallintoneuvoston jäsen ja Suomen Ekonomien puheenjohtaja Martin Paasi.  

Nordnetin rahapodin alkaessa seitsemän vuotta sitten podcast-tarjonta oli vielä huomattavasti vähäisempää kuin nykyisin. Paasi hostaa #rahapodia yhdessä kollegansa Miikka Luukkosen kanssa ja he keskustelevat taloudesta, säästämisestä ja sijoittamisesta. Suomen suosituimpiin podcasteihin kuuluu tällä hetkellä true crime, lifestyle ja viihdesarjoja, mutta #rahapodi on onnistunut pääsemään kymmenen suosituimman podcastin joukkoon ainoana yrityspodcastina ja sen suosituinta jaksoa on kuunneltu toista miljoonaa kertaa.
Kuuntele jakso tästä!

 

Hyvä ja harkittu podcast-konsepti kantaa pitkälle

Podcastin konseptoinnissa mietitään ensin tavallisesti podcast-sarjan kattoteema ja punainen lanka, joka yhdistää sarjan kaikkia jaksoja. Hyvä ja harkittu konsepti auttaa jaksojen käsikirjoitusta ja vieraiden valintaa. Se kantaa pitkälle. Martin kuitenkin paljastaa, että #rahapodissa heillä menee aikaa podcast-jaksojen suunnitteluun ainoastaan puoli tuntia viikossa, sillä uusi jakso julkaistaan joka viikko ja konseptointiin on ehtinyt kehittyä seitsemän vuoden aikana jo tietynlainen rutiini.

Konseptoinnissa on hyvä miettiä myös podcastin tavoitteet ja kohderyhmä eli miksi podcastia tehdään ja kenelle sitä tehdään. Paasi myöntää, että #rahapodissa tavoitteita ei olla mietitty tietoisesti. Hänen mukaansa kaikki yrityspodcastit tähtäävät tavalla tai toisella yrityksen tunnettuuden kasvattamiseen, brändikokemuksen syventämiseen ja seuraajamäärän kasvattamiseen.

Paasin mielestä podcastia ei saa suunnitella liikaa, sillä jos podcastista tekee liian hankalan ja silotellun, ei se vetoa kuulijoihin. Äänenlaatuun on hyvä panostaa, mutta podcastien sisällöstä saadaan autenttisempaa, jos sen sisältö on rosoisempaa. Ihmiset tarttuvat helpommin hvyään tarinaan kuin kirjaan, jossa on paljon kuvaajia ja taulukoita.

Menestyvä podcast vaatii pitkäjänteisyyttä

Paasin mukaan podcastien yksi eduista muihin sisältömuotoihin nähden on niiden pitkäkestoinen pito kuuntelijaan. Tällä tarkoitetaan sitä, että podcast-jakson kuuntelija kuuntelee jakson hyvin todennäköisesti loppuun asti. Hyvällä sisällöllä myös kuuntelijamäärä saadaan vähitellen kasvamaan.

Podcastien avulla on mahdollista tuoda yrityksen tärkeitä henkilöitä sekä yritykselle tärkeitä arvoja ja teemoja ihmisten tietoisuuteen. Paasi muistuttaa, että on tärkeää, ettei podcasteissa puhuta yrityksestä, vaan ennemminkin rehellisesti siitä kentästä, jossa yritys vaikuttaa. “Ketään ei kiinnosta kuunnella tunnin mittaista käsikirjoitettua mainosta”, Paasi toteaa.

“Podcast on osa strategiaa synnyttää liikennettä yrityksen kanaviin. Podcastien avulla voidaan synnyttää kaikki tiet johtavat Roomaan -tyyppistä ilmiötä, jolloin podcastin avulla saadaan lisättyä liikennettä yrityksen kotisivuille. Tämä tapahtuu helposti sosiaalisen median kanavien kautta”, Paasi muistuttaa.

Podcastin tekeminen vaatii pitkäjänteisyyttä, ja niiden on raivattava tiensä ihmisten tietoisuuteen. Tähän on varattava useampi vuosi. “Ei voi lähteä siitä, että tehdään neljä podcast-jaksoa kuukauden aikana ja katsotaan, miten kävi. Mitä enemmän jaksoja tehdään, sitä enemmän ihmisillä on kuunneltavaa ja sitä enemmän podcast saa kuuntelijoita.

Lisäksi tärkeää on toistuvuus eli se, että podcast ilmestyy samana viikonpäivänä. “Kun podcastilla päästään ihmisten henkiseen viikkosykliin kiinni, osataan podcastin uutta jaksoa odottaa ilmestyvän jonakin tiettynä päivänä ja kuuntelijoita on helpompi saada mukaan”, Paasi summaa.

Yrityspodcasteissa kuuntelijoiden laatu korvaa määrän

Yrityspodcasteissa kuuntelijoiden määrällä ei ole niin suurta merkitystä kuin kuuntelijoiden laadulla. Kuuntelijamääriin kiinnitetään kuitenkin helposti liikaa huomiota etenkin heti ensimmäisten jaksojen julkaisun jälkeen ja niitä pidetään podcastin onnistumisen ainoana mittarina. On hyvä muistaa, että yrityspodcastit keräävät tavallisesti noin 200-300 kuuntelijaa jaksoa kohden, jota voidaan pitää jo hyvänä kuulijamääränä etenkin rajatummassa B2B-kohderyhmässä.

Ihmisten löytäessä jaksojen luo, kuuntelevat he helposti kaikki julkaistut jaksot. Paasi kertoo, että Nordnetin #rahapodilla on kuuntelijoita, jotka ovat kuunnelleet podcastia jo ensimmäisen jakson julkaisusta lähtien eli seitsemän vuotta. Osa kuuntelijoista on löytänyt podcastin vasta myöhemmin, ja kuunnellut sitten kaikki julkaistut jaksot alusta loppuun.

“Podcastin luonne ja olemassaolon oikeutus tässä loputtomassa kanavien meressä on se, että podcastissa käydään rehellistä keskustelua, jossa osapuolet saavat olla eri mieltä ja jopa väärässä. Kaikki annetaan anteeksi kuulijoiden keskuudessa eli kuulijat palaavat kyllä seuraavan jakson pariin”, Paasi rohkaisee.

Myös yrityspodcastien kentällä löytyy nykyään kilpailua, ja Paasi kehottaakin erottautumaan podcastien sisällöllä. Yksi avain tähän on Paasin mukaan kaksi hostia, jotka ovat luonteeltaan mahdollisimman erilaisia.

Tärkeimmät asiat, jotka yrityksen pitäisi miettiä oman podcastin konseptoinnissa:

1.Valitse kattoteema, josta podcastissa halutaan keskustella.

2.Kirkasta podcastin tavoitteet ja mieti kohderyhmä, kenen haluat podcastiasi kuuntelevan.

3.Valitse host, jolla on substanssia kyseisestä teemasta. Jos haluat erottautua, valitse kaksi hostia, jotka ovat luonteeltaan mahdollisimman erilaisia.

4.Valitse vieraat, jotka ovat asiantuntijoita omilla toimialoillaan ja joilla on mahdollisimman laajat verkostot. He voivat jakaa podcast-jaksoja omissa kanavissaan, jolloin podcast saavuttaa enemmän ihmisiä.

On myös hyvä muistaa, että yrityspodcastejakin kuunnellaan tavallisesti vapaa-ajalla, kuten lenkillä ja kotitöitä tehdessä. Podcastin sisällön ei tarvitse olla pelkkää asiatykitystä, vaan myös jotain viihteellisiä elementtejä on hyvä olla mukana. Nauru saa kuulua ja tunteita saa ilmaista.

Jos haluat lisätietoa yrityspodcastien tuottamisesta, lataa Timanttisen yrityspodcastin ABC -opas tai ota yhteyttä!

Ota yhteyttä

Johanna Keppo

Johanna Keppo

Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö | +358 40 489 0070 | johanna.keppo@bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa