Miten podcastia markkinoidaan, William von der Pahlen?

Bonfiren podcastin 2 kauden neljännen jakson aiheena on podcastin markkinointi ja julkaisu. Jaksossa keskustellaan muun muassa siitä, miten podcastia kannattaa markkinoida ja lisäksi käydään läpi muutamia huomionarvoisia julkaisuun liittyviä tipsejä. Johannan vieraaksi saapuu nuori, rohkea ja palkittu sarjayrittäjä, sijoittaja, useamman kasvuyrityksen perustaja, sparraaja, tunnetun Futucast-podcastin perustaja ja toinen hosteista William von der Pahlen.

Kuuntele jakso tästä!

William mainitsee podcastien olevan tehokas tapa kohdentaa sisältöä jollekin tietylle kohderyhmälle. “Median muotona podcast on erittäin tervetullut tämmöisen vilskeen keskelle, missä media perustuu enenevissä määrin siihen, että saadaan klikkejä ja mahdollisimman paljon liikennettä omaan mediaan”, William pohtii.

Tämän vastapainoksi podcastit, joissa tehdään hidasta sisältöä, ja joissa vieraat pääsevät ääneen ovat todella tervetullut muutos mediakentälle. William kertoo, että Futucast on saanut hyvää palautetta, koska he ovat oikeasti antaneet vieraan puhua.

“Olen itse iloinen, että podcastit ovat myös Suomessa alkaneet nostaa päätään ja saavuttaneet kunnon media-aseman. Ne ovat hieno keino yrityksille tuoda esille omaa ajatusjohtajuuttaan ja tehokas tapa kohdentaa sisältöä jollekin tietylle kohderyhmälle”, William pohtii.

Viisi ja puoli vuotta sitten podcastit olivat Williamille vielä aivan tuntematon sisältömuoto. Futucast sai alkunsa siitä, että Williamin parina Futucast-podcastissa nykyisin toimiva Isak haastatteli Williamia. Haastattelun sujuessa mallikkaasti William ehdottikin Isakille, että Isak kutsuisi mukaan vähän tärkeämpiäkin vieraita. He pohtivat, että podcast voisi olla hyvä sisältömarkkinoinnin muoto heille ja sen avulla he voisivat saada kontakteja eri yritysten edustajiin. Tänä päivänä Futucastia on tehty jo lähes 300 jaksoa ja viimeiset 2,5 vuotta sitä on julkaistu 2 jaksoa viikossa.

PARAS TAPA MARKKINOIDA PODCASTIA ON TEHDÄ UUSIA JAKSOJA

Myös podcastit tarvitsevat markkinointia. Jotta uudelle podcastille saataisiin kuuntelevia korvia, ei sen markkinointia kannata odotella ensimmäisen jakson julkaisuun asti. Podcastista kannattaa julkaista teasereita jo hyvissä ajoin, esimerkiksi viikko-pari ennen ensimmäisen jakson julkaisua. Ennakkomarkkinoinnissa toimivat esimerkiksi behind the scenes -tyyppiset videot tai kuvat studiosta.

Uudesta podcastista olisi hyvä saada heti nousujohteinen trendi. Ilman suurta budjettia tai valtavia kanavia yrityspodcastin ensimmäiset jaksot eivät tavallisesti kerää paljon kuulijoita, mutta tärkeintä onkin kerryttää jatkuvasti kuulijamääriä. ”Ylivoimaisesti paras tapa markkinoida podcastia on julkaista uusia jaksoja ja lisää sisältöä säännöllisesti”, William korostaa.

Sosiaalisessa mediassa yksi hyvä keino markkinoida podcasteja ovat esimerkiksi waveformit. Ne ovat mp4-muotoisia videoita, joissa podcastin kansi- tai jaksokuvan päälle lisätään ääniraita ja kuuntelija pääsee kuuntelemaan noin 30 sekunnin pätkän podcast-keskustelusta. Waveformit sijoitetaan joko somekanavien feediin tai storyyn. Sieltä ohjataan linkillä yrityksen omille kotisivuille ja podcastin omalle laskeutumissivulle, josta kaikki podcastjaksot löytyvät. Waveformeihin kannattaa aina lisätä tekstitys.

Sama sisältö on helppoa tuottaa kolmeen eri formaattiin, jolloin mahdollinen sisällön kuluttajayleisö kasvaa. Eri formaatit ovat hyviä myös sisällön saavutettavuuden kannalta. Kaikki eivät voi kuunnella podcastia juuri sillä hetkellä, kun sen löytävät. Siksi onkin tärkeää, että heillä on mahdollisuus myös lukea jakson sisältö. Hakukoneet pitävät tekstisisällöistä, joten artikkeli auttaa podcastia sijoittumaan niiden tuloksissa paremmin.

Podcastin voi kuvata myös videoformaattiin, sillä moni katsoo mielellään podcast-keskusteluja videoina YouTubessa. Podcasteista voidaan tehdä myös esittelyvideo, jossa host kertoo podcastin punaisesta langasta ja paljastaa mahdollisesti hieman jaksojen aiheita sekä kertoo mukana olevista vieraista. Tätä kannattaa hyödyntää erityisesti ennakkomarkkinoinnissa. Myös videot kannattaa tekstittää saavutettavuuden varmistamiseksi.

Podcastin markkinointi tapahtuu parhaiten hostin ja vieraiden kautta sekä tekemällä lisää jaksoja. Myös maksullista mainontaa voidaan tehdä harkiten. “LinkedIn on varmasti yrityspodcasteille ylivoimaisesti paras kanava yhteisön ollessa jo siellä valmiina”, William pohtii.

TikTok kanavana on myös varteenotettava vaihtoehto podcastin markkinoinnissa. TikTokilla on paljon eri ikäisiä käyttäjiä ja sen algortimi mahdollistaa sen, että videot saattavat vuorokaudessa tavoittaa useita kymmeniä tuhansia näyttökertoja. Futucastillakin on oma TikTok-tilinsä, ja vaikka kaikki videot eivät kerääkään huimia näyttökertoja, niin jotkut niistä toimivat hyvin ja tuovat podcastille lisää kuuntelijoita. William kannustaa markkinoimaan podcastia kaikilla yritykselle relevanteilla kanavilla. “Futucastissa ei hyödynnetty videoformaattia heti alusta alkaen, mikä oli virhe”, hän pohtii.

HOSTILLA JA VIERAILLA MERKITTÄVÄ ROOLI PODCASTIN MARKKINOINNISSA

Hostin ja vieraiden rooli yrityksen podcastin markkinoinnissa on äärimmäisen tärkeä. Kun he jakavat podcastia omissa kanavissaan, saa podcast heidän verkostojensa kautta helposti lisää kuuntelijoita. Jaksot, joissa hostin roolissa tai vieraana on sosiaalisessa mediassa aktiivisesti mukana oleva henkilö, keräävät helposti enemmän kuuntelijoita. Jos henkilö on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, saa hän myös helposti omista kanavistaan ohjattua liikennettä podcastin pariin. “Podcastissa hostina tai vieraana olleen henkilön julkaisuja klikataan herkemmin kuin yksittäistä podcast-mainosta”, William toteaa.

Vieraita voi myös kannustaa jakamaan podcastia omissa kanavissaan. “Tee vieraille podcastin jakamisesta helppoa. Voit kirjoittaa vieraalle viestin, jossa kiität häntä vierailusta podcastissasi. Samalla voit muistuttaa vieraalle, mistä asioista keskustelitte. Näin kynnys jakaa podcastia madaltuu”, William neuvoo.

Tunnettu host tai vieras on hyvä tapa rakentaa podcastille yleisöä, mutta se ei kuitenkaan voi olla ainut syy podcastissa esiintyvien henkilöiden valintaan. Täytyy olla myös substanssia aiheesta, josta podcast-jaksossa keskustellaan.

PODCASTIEN JULKAISU KANNATTAA ALOITTAA MUUTAMALLA JAKSOLLA

Julkaisualustana Anchor alkaa olla standardi ja se on integroitu Spotifyhin. Anchorista podcast siirtyy RSS-syötteen avulla eri kuuntelualustoille, kuten esimerkiksi Spotifyhin, SoundCloudiin ja Apple Podcastiin. “Podcastin on hyvä olla niillä alustoilla, joilla kuuntelijoiden uskotaan olevan”, William muistuttaa.

Julkaisua varten kuuntelualustalle tarvitaan podcastin neliön mallinen kansikuva sekä esittelyteksti. Kansikuvassa voi olla esimerkiksi hostin kuva ja yrityksen logo. Lisäksi usein laaditaan myös jaksokohtaiset kuvat erikseen, joihin voidaan lisätä podcastin jaksojen vieraiden kuvat.

“Podcastia olisi hyvä julkaista 2-3 jaksoa heti alkuun, jotta podcastille saataisiin luotua liikennettä. Esimerkiksi Apple Podcasts -lista perustuu uusiin kuulijoihin, ei kuuntelumääriin. Jos julkaiset heti useamman jakson, on podcastillasi helpompi päästä Apple Podcast Chartin kärkeen”, William painottaa.

Toinen Williamin vinkki on, että kannattaa välttää yksinoikeudella julkaisua: “Ei kannata mennä yksinoikeudella millekään alustalle etenkään yrityspodcastilla. Futucast julkaistiin alunperin yksinoikeudella Suplassa, eikä se saanut yhtään kuuntelukertaa”, William muistelee.

Podcastin kuuntelumääriä seurataan usein tarkasti, mutta niitä ei kannata pitää ainoana onnistumisen mittarina. Yrityspodcastien tapauksessa on hyvä muistaa, että kuuntelijoidan määrää tärkeämpää on ehdottomasti kuuntelijoiden laatu eli se, että podcast on tavoittanut juuri oikean, tavoitellun kohderyhmän.

Jos haluat lisätietoa yrityspodcastien tuottamisesta, lataa Timanttisen yrityspodcastin ABC -opas tai ota yhteyttä!

Mikäli sinulla herää kysymyksiä mistä tahansa podcastaamiseen liittyvästä, voit laittaa Johannalle viestiä vaikka LinkedInissä.

Ota yhteyttä

Johanna Keppo

Johanna Keppo

Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö | +358 40 489 0070 | johanna.keppo@bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa