Bonfire Agency_tiimikuvat_kesäkuu_2021_59

Miten hyödyntää LinkedInia ajatusjohtajuuden rakentamisessa?

Ajatusjohtajuudesta ja sen rakentamisesta puhutaan paljon. Moni saattaa pohtia, olisiko itsestä ajatusjohtajaksi. Oikeastaan voisi summata, että kenestä tahansa voi tulla ajatusjohtaja. LinkedIn on hyvä kanava, jota kannattaa hyödyntää oman asiantuntijuuden vahvistajana. Miten sitten LinkedInistä saa parhaan hyödyn irti ja mitä ajatusjohtajuuden rakentaminen ammatillisessa somessa vaatii?

PIKAVOITTOJA EI OLE

Ajatusjohtajuuden rakentaminen vaatii sitkeyttä ja suunnitelmallisuutta. Ei riitä, että kirjoitat yhden erottuvan postauksen, vaan LinkedIn-näkyvyyden tulee olla jatkuvaa. Näin pidät toisten innostusta ja kiinnostusta yllä. Julkaista kannattaa säännöllisesti ja tehdä postaamisesta itselleen jopa viikoittainen rutiini. Joka päivä ei suinkaan tarvitse olla postaamassa vain postaamisen vuoksi; laatu on yhtä tärkeää kuin määrä.

Säännöllisyys on tärkeää myös siksi, että ihmisen tullessa tutuksi luodaan luottamusta. Ja luottamus on tärkeä osa ajatusjohtajuuden rakentamista. HubSpotin kansainvälisen tutkimuksen mukaan vertaisryhmän suosituksiin luotetaan huomattavasti enemmän kuin yrityksen suoraan mainontaan tai lehdistötiedotteisiin. Ajatusjohtaja voi hyvin olla tällaisen vertaisryhmän sisäinen suosittelija, jonka sanaan luotetaan. LinkedIn on ammatillinen kanava, jossa eri alojen ihmiset lukevat mielellään vinkkejä ja suosituksia toisilta oman alan ihmisiltä. Jos olet saavuttanut alallasi tietyn auktoriteettiaseman, sinun suosituksellasi on painoarvoa.

Henna Niiranen, Vincitin Head of DevOps&Platform Services, vieraili Bonfire-webinaarissa joulukuussa 2021 ja jakoi omia vinkkejään LinkedInin ja ajatusjohtajuuden suhteen:

”Ajatusjohtajuutta kannattaa hyödyntää erityisesti toimialalla, joka on hyvin kilpailtu. Esimerkiksi IT-alalla on paljon kilpailua siitä, kuka erottautuu. Ajatusjohtajuus on hyvä keino siihen! Lisäksi ihmisillä saattaa usein olla vääriä mielikuvia jostain yrityksestä tai mielikuva ei vastaa strategisia tavoitteita. Kun tätä halutaan kääntää, niin ajatusjohtajuuden rooli on iso”, Niiranen kertoo.

MISTÄ IHMEESTÄ POSTAAN?

Nyt tiedät muutaman syyn, miksi ajatusjohtajuuden rakentamiseen kannattaa panostaa myös LinkedInissä. Seuraava askel on tietenkin säännöllinen postausten teko. Postaamiseen LinkedInissä liittyy kuitenkin paljon pelkoja. Yleisimmin ne koskevat sitä, että ihminen pelkää nolaavansa itsensä tai työnantajansa ja kokee, ettei hänellä ole mitään uniikkia ja kiinnostavaa sanottavaa. Oikeasti jokaisella on varmasti valtavasti hyvää kerrottavaa. Meillä kaikilla on erilainen koulutustausta, työhistoria ja omat kiinnostuksen kohteet – toista samanlaista ei ole maailmassa! Kun mietit, mistä puhua, kannattaa olla avoin ja samaistuttava. Kun postaukseen samaistuu, keskusteluun on helpompi osallistua. Samaistumisessa tärkeää on tietynlainen avoimuus ja inhimillisyys. Uskalla avata rohkeasti myös vähän haastavampiakin asioita.

Yksi luulo on myös, ettei pienelle verkostolle kannata julkaista. Vaikka monipuolisen ja kattavan verkoston rakentaminen on yksi osa ajatusjohtajuutta, se todella on vain osa sitä. Älä lannistu, jos kontakteja on toistaiseksi vähän. Onnistuneet julkaisut ja keskustelujen avaukset ovat nimittäin loistava väylä päästä rakentamaan suurempaa verkostoa. Henna Niiranen muistutti Bonfire-webinaarissa myös, että verkoston kokoa tärkeämpää voi olla oikeanlainen verkosto: pienelläkin reachilla voi saavuttaa juuri itselle tärkeät tulokset ja kontaktit. Kasvata verkostoasi laittamalla connect-pyyntöjä saatetekstin kera. Kannattaa lisätä verkostoosi ainakin kaikki ne, jotka ovat reagoineet tai kommentoineet julkaisuusi. Siitä tiedät, että heillä on jo olemassa olevaa kiinnostusta ajatuksiasi kohtaan.

WHAT MAKES YOU TICK?

Jos postaamisen aloittaminen tuntuu edelleen vaikealta, kokeile tätä tehtävää:

1.Listaa 20 asiaa, jotka ovat sinulle tärkeitä. What makes you tick?

2.Valitse listasta TOP3 – teemaa; esimerkiksi kaksi ammatillista teemaa ja yksi vapaa-ajan teema. Nyt sinulla on ainakin muutama asia, joista haluat puhua ja joista sinulla on osaamista

3.Ala rakentaa näiden pohjalta postauksia, joissa jaat ajatuksiasi muille

Muiden tekemistä onnistuneista postauksista voi hakea itselleen potkua ja inspiraatiota. Älä kuitenkaan yritä kopioida ketään toista; ajatusjohtajuutta rakennetaan olemalla oma itsensä. Anna oman äänesi kuulua. LinkedInissäkin voi hyvin maustaa juttuja esimerkiksi huumorilla, jos se tuntuu itselle luontevalta. Sparraile, kysy vaikkapa kollegalta ennen julkaisua, miltä tietty teksti kuulostaa ja muista osallistaa muita mukaan keskusteluun kanssasi. Postaamisen lisäksi kannattaa osallistua rohkeasti muihin keskusteluihin – hae itseäsi kiinnostavia sisältöjä tietyn hashtagin avulla. Ajatusjohtaja ei seuraa keskusteluja sivusta, vaan liidaa niitä, myös LinkedInissä.

Ota yhteyttä

Laura Pääkkönen

Laura Pääkkönen

Johtaja, uudet liiketoiminnot ja konseptit | +358 45 6681 681 | laura.paakkonen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa