Nimetön suunn.malli

Miten aloittaa podcastin tekeminen?

Kirjoittaja Laura Trémouille vastaa Bonfire Agencylla podcast-tuotannoista ja audiosisältöjen kehittämisestä.

Podcast-kenttä on kasvanut sekä Suomessa että maailmalla tasaisesti viime vuosien ajan. Uusia podcasteja syntyy laajalla skaalalla ja kuuntelukerrat lisääntyvät. Kiinnostus tätä formaattia kohtaan on siis suuressa nousussa, mikä näkyy myös meille podcast-tuottajille tulevien kysymysten määrässä.

Me saamme tasaiseen tahtiin kysymyksiä erilaisista podcastien tekemiseen liittyvistä asioista. Mietimme tiimin kanssa mikä olisi paras tapa jakaa vastauksia yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin, sekä ylipäänsä vinkkejä podcastaamiseen liittyvistä asioista ja todettiin, että markkinoilta puuttuu kokonaan Podcast podcasteista. No, ei puutu enää kauaa, sillä ensimmäiset jaksot tulevat ulos ensi tiistaina!

Podcast-sarjan ensimmäisellä kaudella käydään 10:ssä jaksossa läpi podcastaamisen eri vaiheita aina konseptoinnista jakeluun ja markkinointiin. Oma tavoitteeni tätä sarjaa tehtäessä oli, että jaksot kuunneltuaan kuka tahansa olisi saanut ainakin suurinpiirtein tarvittavat eväät oman podcastin aloittamiseen.

Ensimmäisissä jaksoissa käsitellään podcastin konseptointia, hostien ja vieraiden valintaa, käsikirjoittamista ja haastatteluihin valmistautumista. Kauden loppupuolen jaksoissa puhutaan äänityksistä, editoinnista, julkaisemisesta, markkinoinnista, kuuntelijoiden sitouttamisesta ja vaikuttavuuden mittaamisesta.

Uusi jakso julkaistaan joka tiistai ja on kuunneltavissa muun muassa Spotifyssa, Apple Podcastsissa, Google Podcastsissa ja Acastissa. Lisäksi jaksojen pohjalta kirjoitetut artikkelit tulee luettavaksi Bonfire Agencyn blogiin.

Mikäli sinulla herää kysymyksiä podcastin tekemiseen liittyen tai tulee mieleen aihe, jota toivoisit erityisesti podcastissa käsiteltävän, voit laittaa viestiä esimerkiksi LinkedInissä.

5 ensi askelta oman podcastin aloittamiseen

🔥 Valitse aihe. Aiheen tulisi olla intohimosi, jokin sellainen, josta jaksat puhua tunti tolkulla suu vaahdossa.

🔥 Määritä kohderyhmä. Kenen haluat podcastiasi kuuntelevan? Miksi he kuuntelevat, mitä saavat podcastista irti? Millaisissa tilanteissa podcastiasi kuunnellaan?

🔥 Määritä konsepti. Eli käytännössä, miten puhutaan? Kuinka pitkiä jaksoja? Onko mukana vieraita? Millainen sarja on tyyliltään (haastattelu vai keskustelu, rento vai asiallinen)? Millaisella äänimaailmalla kuuntelukokemusta rikastetaan?

🔥 Huolehdi hyvästä tekniikasta. Bookkaa studio tai hanki itsellesi kunnon laitteet äänitystä varten. Pelkällä mikrofonilla pääsee alkuun, mutta suosittelen myös hyviä kuulokkeita. Ja erityisesti jos keskustelijoita on useampi, myös tallentimelle on käyttöä. Periaatteessa podcastin voi aloittaa ihan vain läppärillä ja nappikuulokkeilla, mutta koska lopputuloksen äänenlaadulla on todella merkittävä vaikutus siihen, jaksetaanko podcastia kuunnella, suosittelen panostamaan hyvään äänitystekniikkaan. Lataa itsellesi lisäksi editointiohjelma ääniraitojen käsittelyä varten.

🔥 Julkaisu-, jakelu- ja markkinointisuunnitelma. Missä podcast julkaistaan, millä alustoilla se on kuunneltavissa ja kuinka varmistat, että kuulijat löytävät podcastisi?

 

Sitten vain hihat heilumaan.

 

Lataa myös Bonfire Agencyn ”Timanttisen yrityspodcastin ABC” -opas täältä. 

Ota yhteyttä

Laura Trémouille

Laura Trémouille

Projektipäällikkö | +358 40 848 5641 | laura.tremouille(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa