”Mitä rohkeammin olen oma itseni, sitä enemmän se kiinnostaa yleisöä” – Ajatusjohtaja Anni Marttinen

Ajatusjohtajat-podcastin uudessa jaksossa Bonfire Agencyn Oonan vieraana on feministi ja ekonomisti Anni Marttinen. HS Visio on kutsunut Marttista talouselämän tuoreeksi esikuvaksi ja hän uskookin, että ihmisen täysi potentiaali saadaan parhaiten esiin hyväksyvässä ilmapiirissä. Marttinen toimii tällä hetkellä Sosten pääekonomistina ja aiemmin hän on vaikuttanut esimerkiksi Euroopan keskuspankissa, jossa hän sai pankkiirit twerkkaamaan. Kolmannen jakson teemana on ymmärrettävä talouspolitiikka, tulevaisuuden työelämä sekä äärimmäinen uskallus olla oma itsensä.

Mikä teki sinusta ajatusjohtajan, Anni Marttinen?

”Oma ajatusjohtajuuteni on lähtenyt opiskeluajalta. Koin, että valtavirran taloustiede ei huomioi tarpeeksi tasa-arvoa tai ilmastokysymyksiä. Halusin, että taloudesta puhuttaisiin eri tavalla. Valmistuessani ei ollut hirveästi roolimallia, jota olisin voinut katsoa ylöspäin ja siksikin representaatiota täytyy vielä eteenpäin”, Marttinen kuvailee ajatusjohtajuuttaan.

Marttinen on vienyt ajatusjohtajuuden TikTokiin asti: hän tekee sisältöä tajuttavasta talouspolitiikasta. Aiemmin hän oli ollut esillä aktiivisesti myös Instagramissa. Marttinen kokee olevansa esiintyjä, joten some on hänelle luonteva tapa tehdä omaa viestintää. Työpaikatkin ovat antaneet Marttiselle vihreää valoa somettamiselle:

”Saattaa olla, että nykyiseen työpaikkaani minut haluttiin juuri ajatusjohtajuuden rakentamisen vuoksi”, Marttinen huomauttaa.

Marttisen yksi intohimoaiheista on feministinen taloustiede. Termi on kehitetty jo 80-luvulla ja Marttisen mukaan tämän hetken modernissa maailmassa feministinen taloustiede pyrkii vastaamaan kysymyksiin epätasa-arvosta ja ilmastokriisistä.

”Feministisen talouspolitiikan avulla voidaan tehdä sukupuolitietoista budjetointia. Tällöin aina budjetoidessa laskettaisiin jokaiselle budjettimäärärahalle vaikutusarviointi, millä tämä vaikuttaa eri väestöryhmiin. Tätä tehdään ympäri maailmaa eikä Suomessa olla ihan vielä siellä, missä voisimme olla”, Marttinen antaa esimerkin.

Marttinen painottaa, että myös yrityspäättäjien tulisi kiinnostua feministisestä talouspolitiikasta ja hän onkin pitänyt Suomen suurimmille toimitusjohtajille esitelmän aiheesta.

”Jos yritystoiminnassa ei huomioida tasa-arvoa tai ilmastoasioita, olet jäänyt junasta. Tulevaisuuden kuluttajat haluavat, että yritys jakaa saman arvomaailman. Nuoret eivät enää usko mitään viherpesua, heitä ei huijata. Vaikutus ulottuu kuluttajapuolesta myös tuleviin työntekijöihin ja sijoittajiin”, Marttinen summaa.

Mistä löytyy äärimmäinen uskallus olla oma itsensä?

Anni Marttinen uskoo, että ihmisten paras potentiaali saadaan esille hyväksyvässä ilmapiirissä, jossa ihminen osaa ja uskaltaa olla oma itsensä.

”Kaikki kulminoituu omaan itsetuntemukseen ja itseluottamukseen. Puhun usein omasta sisäisestä lapsesta: mitä halusit tehdä 5-vuotiaana, millainen olit silloin? Voi olla, että kapitalistinen maailma tulee leikkaamaan meiltä pois sen aikaisia piirteitä. Ja tämähän ei kosketa vain naisia!” Marttinen kertoo.

Perinteisessä pankkimaailmassa ihmisille yleensä ei anneta juuri tilaa olla pehmeitä, herkkiä tai feminiinejä. Marttinen on siksi aiemmin koittanut esittää tähän sopivaa roolia, mutta se ei toiminut ollenkaan:

”Olen 5-vuotiaalle Annille velkaa onnellisen elämän. Kun aloin olla työpaikalla oma itseni, muutkin tykkäsivät siitä ja itse työhön vapautui uutta aikaa ja energiaa. Ei tarvinnut enää miettiä, voinko laittaa liilan puvun päälle tai uskallanko itkeä ja nauraa”, Marttinen sanoo.

Vastavalmistuneena ja uraansa aloittelevana Marttinen saattoi kokea omana itsenään olon vaikeaksi. Kuitenkin viime vuosien aikana hän on huomannut, että olemalla rohkeasti oma itsensä voi inspiroida ihmisiä. Se on myös kiinnostanut ihmisiä: työnantajia, mediaa, ystäviä, perhettä ja erityisesti Marttista itseään.

Marttinen tekee taloudesta trendikästä

Marttiselta kysytään usein, mitä täytyy opiskella ja tehdä, jotta pääsee tekemään hänen kanssaan samoja asioita. Marttinen raivaa siis jo nyt omalla tekemisellään tietä tulevaisuuden työelämän muotoutumiselle. Sen kautta hän on myös tuonut Suomeen kansainvälisen ReThinking Economics -järjestön, jonka yhtenä päätarkoituksena on uudistaa taloustieteen opetusta.

Marttista kiinnostaa lisäksi tulevaisuuden työelämä ja hän tekeekin omalla ajatusjohtajuudellaan taloudesta trendikästä. Oppi, jonka hän haluaisi jakaa tulevaisuuden yritysjohdolle kuuluu seuraavasti:

”Jokaisen asiantuntijan ja työntekijän tulee antaa olla oma itsensä. Heihin ja heidän itseohjautuvuuteensa pitää luottaa ja antaa vapautta itseilmaisulla, joka vapauttaa potentiaalia ja energiaa. Myös tasa-arvoasioiden olisi oltava yrityksen toiminnan ytimessä.”

Anni Marttinen muistuttaa, että me kaikki olemme ihmisiä, joissa on monia eri puolia. Kaiken takana on inhimillisyys: työelämässäkin pitää saada näyttää esimerkiksi herkkyyttä. Marttinen pitää herkkyyttä suurena rohkeutena ja voimavarana.

”Ihmisyys kolahtaa meihin. Oman häämekkoni suunnittelija haluaa esimerkiksi omassa toiminnassaan tuoda esille herkkyyttä. Se todella toimii, koska hänen palveluitaan käyttävät haluavat samaistua sekä brändiin että palveluntarjoajaan”, Marttinen jakaa konkreettisen esimerkin saavutettavissa olevista hyödyistä.

Hyviä ohjeita riittää myös taloustieteen alan opiskelijoille! Marttinen kannustaa opiskelijoita haastamaan rohkeasti opetettavia asioita ja vaatimaan kannanottoja tiettyihin aiheisiin. Monet opiskelijat toivoisivat, että opetuksessa huomio kiinnittyisi esimerkiksi myös ilmastoasioihin. Jos näin ei käy, opiskelija voi äärimmillään jopa vaihtaa omaa pääainettaan. Näin ei Marttisen mukaan pitäisi olla.

”Opiskelijan ei pitäisi lähteä tunnilta vaan opettajia pitäisi haastaa. Se ei tietenkään ole vain opiskelijan vastuulla, vaan opettajien tulee pysytellä ajan tasalla keskusteluissa”, Marttinen painottaa.

Marttisen haaveissa tulevaisuuden työelämä siintää joustavana sekä ihmisten erilaiset kyvyt ja mahdollisuudet huomioivana. Hänen toiveensa on, että jokainen voisi työskennellä milloin ja missä haluaa. Samalla työelämä mahdollistaisi harrastamisen ja perheen perustamisen.

”Työntekijät ovat onnellisia, kun on muutakin elämää kuin työ. Työ rakentuu muun elämän ympärille, ei päinvastoin!”

Milloin teit viimeksi jotain rohkeaa, Anni Marttinen?

”Minua jännitti ihan hirveästi, kun olin Sitran kestävän talouden johtamiskurssilla, johon pyydetään kahdesti vuodessa ihmisiä suunnittelemaan kestävän talouden hallitusohjelmaa. Minut valittiin valtiovarainministeriksi ja vaikka kyseessä oli leikkisimulaatio, olimme kaikki todella tosissamme! Teimme hallitusohjelman ja minun piti mennä pitämään asiasta puhe. Se jännitti ihan sikana. Olin silloin tosi tyytyväinen itseeni ja pidän tätä rohkeana vetona.”

 

10 erilaista ajatusjohtajaa, 10 erilaista rohkeutta! Suomen ensimmäisen ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agencyn liiketoimintajohtaja Oona Ikosen sydän sykkii ihmisille ja keskusteluille ja nyt hän kutsuu Sinut mukaasi tutustumaan kymmeneen erilaiseen ajatusjohtajaan. Ajatusjohtajat-podcast kertoo kymmenen erilaisen rohkean edelläkävijän tarinan ja luvassa on myös keskustelua ajatusjohtajuuden vaikutuksesta liike-elämään. Joko olet liekeissä? Uusi jakso julkaistaan joka tiistai!

Ota yhteyttä

Oona Ikonen

Oona Ikonen

Liiketoimintajohtaja, ajatusjohtajuuspalvelut | +358 40 555 5543 | oona.ikonen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa