oona ikonen

Mitä hyötyä ajatusjohtajuudesta on yrityksille?

Bonfire Agencyn marraskuun webinaarissa keskusteltiin ajatusjohtajuudesta ja social sellingistä. Aiheesta keskustelivat myyntivalmentaja Sani Leino yhdessä Bonfire Agencyn liiketoimintajohtaja Oona Ikosen ja toimitusjohtaja Maria Sillanpään kanssa. Lue tästä webinaarin tärkeimmät opit ajatusjohtajuuteen ja social sellingiin liittyen!

Oona Ikonen kuvaa ajatusjohtajuutta statukseksi, joka saadaan ympärillä olevalta verkostolta merkkinä suunnannäyttäjyydestä ja innovatiivisen rohkeista kannanotoista. Ajatusjohtajuudessa korostuu edelläkävijyys sekä vaikuttava viestintä. Sosiaalinen myynti taas tarkoittaa liiketoiminnan tukemista sosiaalisten kanavien ja suhteiden avulla.

Ajatusjohtajuudelle tällä hetkellä on korkeampi kysyntä kuin koskaan, koska informaatiota tulee joka tuutista. Esimerkiksi toimitusjohtajilla on niin kova kiire, että heidän täytyy miettiä, keitä kuunnellaan; Leinon mukaan päättäjillä ei ole koskaan aikaa myyjille, mutta aikaa löytyy oman alansa ajatusjohtajille ja tunnetuille ammattilaisille.

”Keskimäärin toimarit ottavat yhden uuden tapaamisen per kuukausi. Ratkaisun tekeminen on helpompaa, jos kyseinen henkilö on nähty avaamassa keskusteluja, vaikka LinkedInissä. Jos olet jo todistanut, että sinulla on jotakin painavaa sanottavaa, niin vastapuoli tietää ennakkoon ajan käyttämisen olevan investointi.”

Mitä hyötyä ajatusjohtajuudesta on yrityksille?

Viimeisen vuoden aikana kysyntä ajatusjohtajuusvalmennuksille on kasvanut räjähdysmäisesti. Ajatusjohtajat ovat ihmisten mielissä ja näin yritys voi päätyä verkostonsa jäsenten top-of-mindiin jo ennen, kuin potentiaalinen asiakas on edes ymmärtänyt tarpeen tehdä yhteistyötä tietyn yrityksen kanssa. Samalla myös työnantajamielikuva paranee, kun työkulttuuria ja asiantuntijoiden osaamista tuodaan rohkeasti esille.

Ajatusjohtajuus näkyy parhaimmillaan myös liikevaihdollisena kasvuna: et joudu kilpailutuksiin vaan sinut on ikään kuin jo valittu kumppaniksi, kun tarve syntyy.

”Koko ajan on vaikeampi saada ihmisten huomiota, joten investoinnit kannattaa aloittaa jo nyt.
Epävarmoina aikoina työkalut ajatusjohtajuuden rakentamiseen ja sosiaaliseen myyntiin ovat tärkeämpiä kuin koskaan”, webinaarin puhujat painottavat.

Ajatusjohtajuuden rakentamisessa on ehdottomasti oltava oma aito itsensä – ethän itsekään jaksa lukea sosiaalisesta mediasta päälle liimattua sisältöä.

”Ole kokonainen itsesi ja näytä puoli, johon muut voivat samaistua. Samaistumispinta on tärkeää niin ajatusjohtajuudessa kuin social sellingissä. Sen kautta luodaan tunne, että kyseinen henkilö on jo tuttu”, Ikonen summaa.

Missä ja miten ajatusjohtajuutta rakennetaan?

Somekanavista LinkedIn on tällä hetkellä ylivoimainen, mitä ajatusjohtajuuden rakentamiseen ja social sellingiin tulee. Miten LinkedInissä sitten erottuu joukosta? Jälleen kerran korostuu oman persoonan tuominen ammatillisen sisällön rinnalle.

”Kun näyttää itsestään jotain aitoa, ihmiselle jää visuaalinen muistijälki, että ainiin, tää oli tämä tyyppi!” Sillanpää kuvailee.

Kaiken tekemisen tulisi pohjautua siihen, että aihe on sinulle itsellesi tärkeä ja merkityksellinen. Tuo tällaiseen keskusteluun mukaan jotain sellaista, jota haluaisit itse lukea. Jos tuntuu, ettei tietystä teemasta vielä puhuta tarpeeksi, avaa itse asiasta uusi keskustelu ja kutsu muita mukaan vaihtamaan ajatuksia kanssasi!

Sani Leino muistuttaa, ettei ajatusjohtajuuden rakentamiseen riitä ns. sunnuntaisomettelu vaan tarvitaan pitkäjänteistä, tuloksellista tekemistä. Kirkasta itsellesi ensin omat tavoitteesi ja lähde sitten tavoittelemaan rutiinia, joka nivoutuu kivuttomasti arkeesi. Kaiken takana on suunnitelmallisuus. Miten paljon aikaa postausten tekoon sitten tarvitaan? Ikonen antaa asiasta käytännön vertauksen:

”Alku vaatii aikaa, kuten kuntosalilla, kun etsitään paikkoja ja laitteita. Alku on aina hankalampaa, mutta sitten helpottuu! Kun syntyy rutiini, saat hyvää palautetta ja huomaat tuloksia, alatkin jo odottaa keskustelujen avaamista.”

Ikonen, Leino ja Sillanpää kannustavat Linkkarin aktiiviseen käyttöön, sillä kanavan henkilökohtaisuus vetoaa. Puhelimitse ei toimareita tavoita ja sähköpostit taas jäävät helposti kasvottomiksi ja etäisiksi. Lopuksi Leino heittää haasteen;

”Tee 100 puhelua ja tee sama viesti kohdennetusti LinkedInissä. Jos puhelin voittaa, niin tarjoan lounaan!”

Ota yhteyttä

Oona Ikonen

Oona Ikonen

Liiketoimintajohtaja, ajatusjohtajuuspalvelut | +358 40 555 5543 | oona.ikonen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa