Viestinnän asiantuntija Elina Olander

Maksumuurit mullistavat podcastmaailman – mitä tämä tarkoittaa yrityspodcasteille?

Kirjoittaja on Bonfire Agencyn tuotanto- ja viestintäkoordinaattori Elina Olander.

Podcastit ovat saavuttaneet suuren suosion ja ne ovat tulleet jäädäkseen. Myös monissa yrityksissä on huomattu podcastin mahdollisuudet viestintäkanavana. Samalla kuulijat odottavat kuitenkin yrityspodcasteilta jotain ihan muuta kuin puisevaa bisnesjargonia ja markkinointipuheita. Uusin trendi podcastmaailmassa on podcastpalvelu PodMe Premium, jossa osa palvelun sisällöstä on maksumuurin takana. Syyskuun alussa lanseerattu palvelu toimii muiden suoratoistopalveluiden tavalla – maksamalla kuukausimaksun saat käyttöösi koko palvelun sisällön.

Mitä ”podcastien Netflix” tarkoittaa yrityspodcasteille?

Tehdään yksi asia selväksi: toistaiseksi kaikki maksumuurin taakse siirtyneet podcastit ovat kuluttajille suunnattua lifestyle-sisältöä. Vaikka maksumuurin taakse siirtyminen ei ole realistinen mahdollisuus yrityspodcasteille, se ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö tästä muutoksesta voisi saada merkittävää hyötyä.

Podcasteja kuunnellaan RadioMedian vuoden 2020 Podcast-tutkimuksen mukaan siksi, että kuulija haluaa viihtyä tai oppia jotain uutta. Yrityspodcastit tarjoavat mainion mahdollisuuden syventää oman alansa osaamista ja seurata alan asiantuntijoiden keskustelua. Kuitenkin selkeästi viihdettä tarjoavien kuluttajapodcastien siirtyessä maksumuurin taakse, yrityspodcasteilla on erinomainen tilaisuus alkaa tuottaa kiinnostavaa sisältöä myös uudenlaisten kuulijoiden korville. Jopa 74% tutkimukseen vastanneista nosti viihtymisen tärkeimmäksi syyksi kuunnella podcasteja, joten viihdettä kaipaavia kuulijoita on runsaasti vapaana markkinoilla.

Maksullisten podcastpalveluiden taival on vasta alussa, joten vielä on vaikeaa arvioida, kuinka moni kuulija todella on valmis maksamaan podcasteista. Siksi yrityspodcastien kannattaa iskeä nyt, ja lisätä jaksoihinsa sellaisia elementtejä, joita kuulija jää kaipaamaan suosikkipodcastinsa muuttuessa maksulliseksi. Podcast on huippusuosittu mediasisältö, ja maksumuurien takia kuulijat etsivät vanhojen suosikkiensa rinnalle uutta kuunneltavaa, johon pääsee tutustumaan maksutta.

Miten yrityspodcast viedään uudelle tasolle?

Jos yrityspodcastit ovat tähän asti pärjänneet vain puhtaalla asiasisällöllä, niin nyt niiltä aletaan viimeistään kaivata rohkeutta ja riskinottoa. Teetimme keväällä 2021 Yrityspodcast-tutkimuksen, jonka kohderyhmänä olivat yrityspäättäjät. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista koki yrityspodcastin herättävän positiivisia mielikuvia yrityksestä. Kuulijoiden asenne yrityspodcasteja kohtaan on siis hyvin myönteinen, joten nyt on oikea aika olla edelläkävijä ja lähteä työstämään omaa yrityspodia yhä houkuttelevampaan suuntaan!

Haastavista ja vaikeistakin aiheista voi luoda sisältöä, jossa uuden oppimisen rinnalla lisäksi rentoudutaan ja viihdytään. Voisiko podcastin host lisätä omaan ulosantiinsa huumoria, kannattaako jaksoihin lisätä loppukevennyksiä ja vastaavaa leikittelyä? Jos keskustelun sävyn vieminen selvästi rennompaan suuntaan tuntuu turhan rajulta muutokselta, niin jo äänimaailmaa muuttamalla podcastiin saadaan hetkessä lisää persoonallisuutta ja yllätyksellisyyttä. Erilaiset ääniefektit ja musiikkijinglet ovat loistava tapa tauottaa keskustelua, joka muuten saattaisi venyä pitkän puuduttavaksi!

Yrityspodcasteissakin on mahdollista luottaa yhden hostin sijasta useampaan hostiin. Tällöin heidän roolituksensa voi luoda uudenlaista rakennetta jaksoihin ja tuoda kiinnostavampaa kerronnallisuutta. Jos toinen host roolitetaan rautaiseksi ajatusjohtajaksi, toinen host voi edustaa täysin erilaista linjaa ja tulla kyselemään niitä ”tyhmiäkin” kysymyksiä, joita kuulija omassa päässään pohtii. Näin ammattimainenkin sisältö on mahdollista toteuttaa niin, että asiantuntijan puhuessa toiselle asiantuntijalle myös maallikkokin ymmärtäisi. Yrityspodcastiinkin on mahdollista tuoda tarinankerrontaa, eikä ainoa mahdollinen rakenne ole perinteinen haastatteluasetelma.

Kuinka sitten konseptoidaan Yrityspodcast 2.0? Lataa Timanttisen yrityspodcastin ABC-opas ja ota yhteyttä, niin ideoidaan yhdessä podcastkonseptianne eteenpäin!

Ota yhteyttä

Elina Olander

Elina Olander

Viestinnän suunnittelija | +358 40 707 4137 | elina.olander(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa