johanna keppo

Bonfiren podcastin 2.kausi on täällä!

 

Bonfiren podcastin 2.kauden ensimmäisessä jaksossa keskustellaan podcast-äänityksiin valmistautumisen merkityksestä, kun Johannan vieraaksi saapuu myynnin johtamisen, asiakkuusjohtamisen ja asiakaskokemuksen asiantuntija Minna Ruusuvuori. Minnalla on takanaan lähes 20 vuotta vaativissa myynnin ja markkinoinnin tehtävissä erilaisista digitalisaatio-, ohjelmisto- ja palveluyrityksissä. Tällä hetkellä hän työskentelee Chief Sales & Marketing Officerina Houston Inc- yrityksessä. Lisäksi hän hostaa Myyntijohtajan aamukahvilla -podcastia ja on mukana myös Menestys syntyy asiakaskokemuksesta -podcastissa, jota hän tekee yhteistyössä saman nimisen kirjan kirjoittajien kanssa.

Podcastilla on monia hyötyjä muihin sisältömuotoihin nähden, joista yksi on sen riippumattomuus ajasta ja paikasta. Podcast kulkee mukanasi kaikkialle, ja inspiroivia keskusteluja voi kuunnella niin lenkillä, kotitöitä tehdessä kuin autoa ajaessakin. Tämän takia podeilla tavoitetaan esimerkiksi kiireisiä yrityspäättäjiä, joilla ei välttämättä ole aikaa erilaisten sisältöjen lukemiseen.

Podcasteissa on useimmiten mukana käsiteltävään aiheeseen intohimoisesti suhtautuvia ihmisiä, ja kuuntelija pääsee osaksi näitä keskusteluja ikään kuin kärpäseksi kattoon. Siksi se on mainio tapa jakaa omia ajatuksiaan ja keskustelun aikana syttyviä oivalluksia.

“Podcasteihin on mahdollista jäädä koukkuun kuten TV-sarjoihinkin. Niitä on erityisen hieno kuunnella siksi, että keskusteluista kuuluu sydämen palo ja tunne”, Minna toteaa.

Tärkein työ tehdään ennen äänityksiä

Laadukkaan podcastin tekeminen vaatii paljon valmisteluja; esimerkiksi käsikirjoitus on mietittävä huolellisesti ennen äänitystä. Minna kertoo käyttävänsä itse yhden jakson valmisteluun yhden työpäivän verran aikaa.

”Ennen äänityksiä mietitään jakson juoksutus, teemat ja vieraiden rooli. Kysymykset kannattaa lähettää vieraalle etukäteen nähtäväksi ja mahdollisesti myös käydä ne yhdessä lyhyesti läpi”, Minna summaa.

Käsikirjoitus ja valmis kysymysrunko varmistaa, että punainen lanka pysyy mielessä. Täysin orjallisesti kysymyspatteristoa ei kuitenkaan tarvitse noudattaa.

”Hostin on osattava navigoida ihmisen kanssa keskustelua niin, että siitä syntyy eheä kokonaisuus. Eihän myyntitilanteessakaan tuijoteta orjallisesti valmiita kysymyksiä vaan keskitytään henkilön, jonka kanssa keskustellaan”, Minna muistuttaa.

Vieraiden taustojen selvittäminen on vieraan kunnioittamista

Käsikirjoituksen lisäksi myös vieraiden valintaan kannattaa satsata. Vieraille on osattava perustella, miksi juuri hänet halutaan keskustelemaan tietystä aiheesta. Minna suosii itse out of the box -ajattelua:

“Ei kannata valita ihmisiä, jotka ihan ensimmäisenä tulevat mieleen! Valitse vaikuttajia ja asiantuntijoita, jotka tarkastelevat asioita eri näkökulmista. Näin saadaan rikastettua aihetta ja teemaa monipuolisesti”, Minna kiteyttää.

Kun vieraat on valittu, heidän taustoihinsa on tutustuttava huolella. Erityisen huolellista taustatyötä vaaditaan myös teeman ollessa itselle vieraampi. Hostin ei kuitenkaan tarvitse olla jokaisen teeman asiantuntija, tärkeintä on innokkuus ja uteliaisuus.

”On äärimmäisen tärkeää ymmärtää, mistä kontekstista vieras tulee ja missä kontekstista hän asioita käsittelee”, Minna kertoo.

Tulevan keskustelun ilmapiiriin voi vaikuttaa jo ennen äänityksiä: rakenna luottamusta vieraaseen kertomalla hänelle ajoissa äänitysten aika ja paikka, podcastin konsepti ja tavoitteet. Mahdollista jännitystä voi poistaa myös varmistamalla jo ennakkoon, onko vieraalla jotakin aiheita, joista hän ei haluaisi puhua. Vierasta voi myös pyytää jättämään erilaiset kilisevät korut ja kahisevat vaatteet kotiin turhien häiriöäänten minimoimiseksi.

Äänityshetkeen on hyvä varata aikaa, jotta turha jännitys ja kiireen tuntu poistuu ennen äänityksen aloittamista. Vieraan kanssa voi vaihtaa rauhassa kuulumiset ja käydä kysymysrungon vielä kertaalleen läpi. Tunnelmaa kannattaa keventää niin paljon kuin mahdollista, jotta keskustelulle saadaan luonteva startti.

”Todella monelle äänitystilanne on jännittävä, mutta onneksi podcastia voidaan aina editoida. Keskustelun ei tarvitse mennä purkkiin kerralla”, Minna sanoo.

Panosta tekniikkaan ottamalla ammattilainen avuksi

Onnistuneeseen podcastiin tarvitaan toimivaa tekniikkaa. Kaikki lähtee äänentoistosta: tarkista, että käytössä on kohdennetut mikrofonit ja rauhallinen, kaikumaton tila. Ammattilainen osaa ottaa huomioon myös esimerkiksi sen, ettei käytössä ole natisevia tuoleja. Äänitykset onnistuvat myös etäyhteyksin ja ne ovat Minnan kohdalla räjäyttäneet pankin.

”Studion ja etäyhteyksien lisäksi olen ollut äänittämässä myös vieraiden olohuoneiden lattioilla, vaatekomerossa ja infrapunasaunassa”, Minna hymyilee.

Muista nämä, kun valmistaudut podcastin äänityksiin

1)    Mieti miksi ja kenelle jaksoa tehdään

2)    Valitse aiheeseen sopiva host ja vieraat

3)    Hostin roolissa ollessasi tutustu vieraan taustoihin huolella

4)    Käytä aikaa podcastin käsikirjoitukseen ja laadi käsikirjoitus vierasta kunnioittaen

5)    Panosta tekniikkaan ja poista häiriötekijät äänityshetkestä

Jos podcastit kiinnostavat, lataa Timanttisen yrityspodcastin ABC -opas tai ota yhteyttä!

Ota yhteyttä

Johanna Keppo

Johanna Keppo

Markkinointi- ja asiakkuuspäällikkö | +358 40 489 0070 | johanna.keppo@bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa