Podcast podcasteista banneri

Podcast podcasteista: Miksi tehdä yrityspodcast?

Tässä sarjassa Bonfiren podcast-tuotannoista vastaava Laura Trémouille käsittelee podcastin tekemisen eri vaiheita, kuten konseptointia, käsikirjoittamista ja markkinointia. Ensimmäisessä jaksossa Laura perustelee, mitä hyötyä podcastista voi yritykselle olla.

Podcastit eivät ole uusi sisältömuoto, mutta niiden suosio on kasvanut viime vuosien aikana merkittävästi. RadioMedia toteutti vuonna 2020 tutkimuksen, johon vastanneista yli 50 prosenttia oli kuunnellut podcasteja. Alle 29-vuotiaista vajaa 80 prosenttia kertoi kuuntelevansa podcasteja. Lisäksi yli 30 prosenttia vastaajista uskoi podcast-kuuntelunsa kasvavan tulevan kuuden kuukauden aikana.

Podcastien kautta kuuntelija on brändin parissa jopa puoli tuntia kerralla

Podcasteja kulutetaan paljon, sillä niiden kuunteleminen on helppoa. Podeja voi kuluttaa melkeinpä missä vaan ja milloin vaan – kunhan on vain puhelin ja ehkä kuulokkeet taskussa. Se ei vaadi samanlaista keskittymistä kuin esimerkiksi lukeminen tai videon katsominen, vaan sitä voi tehdä muun tekemisen ohella, kuten autolla ajaessa tai keittiötä siivotessa. Tämä sopii kiireiseen elämänrytmiin.

Yritysten näkökulmasta podcastien hyötyjä on se, että podcasteja kuunnellaan kerralla jopa 20-30 minuuttia. Se on pitkä aika viettää brändin parissa. Suuri osa podcastien kuuntelijoista on myös sitoutuneita, eli kun kuunnellaan yksi jakso, kuunnellaan todennäköisesti useampi. Podcastin kautta voidaan siis vahvistaa yrityksen paikkaa jo olemassa olevien sekä potentiaalisten asiakkaiden mielessä.

Podcast on mieleenjäävä ja erottuva keino tuottaa asiantuntijapuhetta

Podcastissa yrityksen ja sen henkilöstön äänet heräävät eloon eri tavalla kuin tekstisisällössä, kun äänenpainot tai esimerkiksi murteet pääsevät kuulumaan. Puhujien persoonat pääsevät ihan eri tavalla esiin ja tulevat näin tutuksi kuuntelijoille.

Kuunneltu asiantuntijasisältö voi jäädä kuuntelijalla paremmin mieleen, kuin asian lukeminen. Ääni nimittäin jättää erilaisen muistijäljen. “Ainakin ite muistan satavarmasti paremmin kuulleeni aiheesta puhuttavan podcastissa kuin lukeneeni siitä artikkelin”, Trémouille sanoo.

Podcasteissa eri teemoja voidaan myös käsitellä eri kulmista, kutsumalla studioon vieraita, joilla on vastakkaiset mielipiteet valitusta aiheesta. Dialogista tulee näin mielenkiintoista, kun erilaisia näkemyksiä päästään haastamaan aiheesta keskustellessa.

Podcast-aalloilla ei vielä toistaiseksi ole ruuhkaa ja siksi hyvällä yrityspodcastilla on mahdollisuus erottua ja jäädä mieleen.

Podcastin avulla kehitetään yrityksen brändimielikuvaa

Podcastissa voidaan tuoda esiin henkilöitä ja näiden osaamista, tarjoaa podcast lisäksi hyvän keinon brändimielikuvan kehittämisen. Podcastin ei tarvitse tai aina edes kannata liittyä suoranaisesti yrityksen liiketoimintaan vaan se voi olla esimerkiksi keino tuoda esiin yritykselle tärkeitä asioita – on se sitten yhteiskuntavastuun, henkilöstön hyvinvoinnin tai vaikkapa yrityskulttuurin näkökulmasta.

Esimerkiksi Visman Kasvu360-podcastissa keskustellaan erilaisista yritystoiminnan kasvuun liittyvistä aiheista ja teema valittiin siksi, että Visman potentiaalisista asiakkaista suurin osa on yrittäjiä, joille oman yrityksen kasvattaminen on varmasti lähellä sydäntä.

Podcastin aloittamista ei kannata lykätä

Jos mietit yrityspodcastin aloittamista, isoin moka on vitkuttelu. Podcastaamisen, kuten minkä tahansa muun sisällöntuotannon, oppii parhaiten tekemällä. Tärkeintä on vaan päästä alkuun.

Jos kiinnostuit yrityspodcastin tekemisestä, lataa itsellesi Timanttisen yrityspodcastin ABC -opas, josta löytyy kattavasti infoa alkuun pääsemiseksi.

Mikäli sinulla herää toiveita jaksojen teemoista tai kysymyksiä ihan mistä tahansa podcastaamiseen liittyvästä, Lauralle voi laittaa viestiä esimerkiksi LinkedInissä. Laura vastailee kysymyksiin suoraan, mutta nostaa niitä myös mukaan tuleviin jaksoihin.

Kuuntele myös sarjan seuraava jakso: Kuinka konseptoidaan hyvä podcast?

Jaa kirjoitus somessa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin