Kirjoittaja Maria Sillanpää on B2B-vaikuttajamarkkinointitoimisto Bonfiren Agencyn markkinointijohtaja ja perustajaosakas. Kuvan otti valokuvaaja Johanna Kinnari. Erilaisia vaikuttajia seurataan ja heidän suosituksiinsa luotetaan kasvavalla innokkuudella. Oli kyse sitten lifestyle- tai asiantuntijaloggaajasta, teini- tai aikuistubettajasta, vaikuttajat ovat tänä päivänä hyvin tärkeitä medioita ja mielipidevaikuttajia meille kaikille. Viimevuotisesta Ping...

Kaupallinen yhteistyö. Väitän, että tuo sanapari tulee lisääntymään nopeasti B2B-yritysten viestinnässä muutamien seuraavien vuosien aikana. Myös B2B-yritysten markkinointipäättäjät ovat heräämässä tehokeinoon nimeltä vaikuttajamarkkinointi. Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys hyödyntää viestinnässään suurta kiinnostusta herättäviä henkilöitä, kuten bisnesvaikuttajia, bloggaajia, tubettajia tai julkisuuden henkilöitä. Käytännössä kaksi brändiä – vaikuttaja ja yritys –...

Tuloksellista vaikuttajamarkkinointia on tehty Suomessa jo vuosia B2C–brändit ja tubettajat edellä. Vahvojen henkilöbrändien ja oman toimialansa edelläkävijöiden vaikuttajien joukko on luonut otollista pohjaa laajentaa vaikuttajamarkkinointia myös B2B –maailmaan. Moninaiset vaikuttajat ovat tänä päivänä hyvin tärkeitä medioita ja mielipidevaikuttajia meidän jokaisen arjessa. Myös yritysten markkinointipäättäjät ovat alkaneet...