Maria Sillanpää – Bonfire Agency

Ajatusjohtajuus poikkeusajassa – viisi askelta toimialasi suunnannäyttäjäksi

Kirjoittaja Maria Sillanpää on Bonfire Agencyn perustajaosakas. Kuvan otti Jani Utriainen.

Juuri nyt elämme hyvin poikkeuksellista aikaa ja moni yritysjohtaja toimii erityisen kovan paineen alla. Näin epävarmassa ajassa yrityksen avainhenkilöiltä kaivataan entistä läpinäkyvämpää viestintää ja rohkeaa suunnannäyttäjyyttä. Sanat eletään todeksi arvoihin pohjaavien tekojen ja päätösten kautta.

Olen ihaillen seurannut viime viikkoina Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Mikael Pentikäisen viestintää ja sitä, kuinka määrätietoisesti hän on eri foorumeilla ajanut yrittäjien asiaa koronakriisin aiheuttamassa talousahdingossa. Pentikäinen on yksi niistä henkilöistä, jotka jäävät positiivisesti mieleen tämän kriisiajan ajatusjohtajana.

Kuluvien viikkojen aikana monessa yrityksessä johtajat joutuvat keskittymään ensisijaisesti kriisiviestintään, mutta kun nostetaan katsetta hieman eteenpäin, on aika keskittyä niihin viestinnällisiin toimenpiteisiin, jotka rakentavat suunnannäyttäjyyttä myös pidemmällä aikavälillä. Uskon, että tulevaisuuden liiketoiminnassa menestyvät ne yritykset ja henkilöt, jotka onnistuvat rakentamaan visionsa ja arvojensa ympärille vahvaa ajatusjohtajuutta.

 

Millaista sisältöä ajatusjohtajalta odotetaan?

 

Tulevaisuuden ajatusjohtajalta vaaditaan muun muassa rohkeaa ja visionääristä ajattelua, hyvää kuuntelutaitoa sekä avointa keskustelua omilla kasvoilla ja vahvasti kantaa ottaen. Seuraamalla toimialasi trendejä ja kehittämällä jatkuvasti omaa osaamistasi, pystyt olemaan askeleen edellä kilpailijoitasi myös viestinnällisesti. Samalla pystyt tarjoamaan verkostollesi ajankohtaista ja arvoa tuottavaa sisältöä.

Käydessä läpi esimerkiksi LinkedIn -uutisvirtaa, on helppo huomata, että moni johtaja ja asiantuntija on sortunut jakamaan liian geneeristä ja kädenlämpöistä sisältöä. Ajatusjohtajuus ei rakennu sillä, että toimit yhtenä uutena jakelukanavana yrityksesi markkinointiviestintätiimin tuottamille sisällöille ilman omia henkilökohtaisia näkemyksiä aiheesta.

Visma Enterprisen toimitusjohtaja Jukka Holm on mielestäni kiteyttänyt ajatusjohtajuuden ytimen hienosti:

“I thought that everything I post, needs to have ”corporate  approved” stamp on it. Things started to happen when I got over my fears and changed my perspective. I had to realize that social media is a platform where you  need to take it to a personal level.”

Jukka on hyvin oivaltanut sen, että johtajuusviestintä sosiaalisessa mediassa ei voi olla pelkkää korporaatiosisältöjen jakelua. Hänen LinkedIn -seuraajansa ovat ensisijaisesti kiinnostuneita hänen omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan IT-yrityksen johtajana. Näin ollen vain pieni osa Jukan julkaisuista liittyy suoraan Visman tuotteisiin ja palveluihin.

 

Viisi askelta ajatusjohtajuuteen

 

Ajatusjohtajuus -valmennuksissa ja workshopeissamme käymme yritysten avainhenkilöiden kanssa askel askeleelta läpi toimenpiteitä ajatusjohtajuuden rakentamiseksi. Tyypillisesti lähdemme liikkeelle seuraavista vaiheista:

 

  1. MÄÄRITÄ TAVOITTEET – MITÄ HALUAT SAAVUTTAA?
    • Esim. asiakasyhteydenotot ja myynti, urakehitys, verkostojen kasvattaminen, seuraajien sitouttaminen, tunnettuus, lehtijutut, puhujakutsut.

 

  1. LAITA DIGITAALINEN JALANJÄLKESI KUNTOON
    • LinkedIn, Twitter, Instagram, Facebook, YouTube-profiilit…
    • Huom. laadukkaat kasvokuvat joka kanavassa!

 

  1. VALITSE KANTAVA TEEMASI JA ALOITA BLOGI, VLOGI TAI PODCAST
    • Valitse kanavat ja sisältömuodot omien vahvuuksiesi pohjalta.
    • Julkaise arvoa tuottavaa sisältöä yleisöllesi, ajankohtaista tietoa, inspiraatiota, toimialasi trendejä, tutkimuksia.
    • Omat kasvot, persoona ja mielipiteet rohkeasti esiin näissä!

 

  1. AKTIVOIDU OMAN ALASI SOMEKESKUSTELUISSA
    • Seuraa kaikkia oman alasi keskeisiä vaikuttajia.
    • Vähintään kerran viikossa kussakin kanavassa: jaa oma postaus, blogi tai video…
    • Kasvata verkostoasi aktiivisesti. Huom. ammatilliset Facebook-ryhmät ja niiden verkostoitumisketjut ovat erinomainen paikka seuraajamäärien kasvattamiseen.
    • Joka päivä: lue läpi uutisvirtasi, tykkää kahdesta, kommentoi yhtä.

 

  1. ALOITA JO TÄNÄÄN.
    • Done is better than perfect!

 

Toivottavasti onnistuin tällä kirjoituksella ja näillä vinkeillä sytyttämään edes pienen kipinän rohkeammalle ja henkilökohtaisemmalle asiantuntijaviestinnälle. Annetaan kasvojemme, persooniemme ja mielipiteidemme näkyä, eikä sorruta kädenlämpöiseen viestintään.

Aurinkoa ajatusjohtajuuden polulle!

// Maria

Jaa kirjoitus somessa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin