julia profiili

3 syytä siihen, miksi webinaareilla parannetaan B2B-yrityksen myyntiä

Webinaarit ovat varmasti tulleet useimmille tutuksi viimeisen puolentoista vuoden aikana, kun yritykset ovat siirtäneet livetapahtumiaan virtuaalisiksi. Webinaari on siis kuin seminaari, tapahtuma, paneelikeskustelu tai keskustelutilaisuus, mutta verkossa. Webinaari sopii kuitenkin perinteistä livetapahtumaa paremmin kiireisen asiantuntijan kalenteriin, sillä webinaariin siirtymiseen menee vain muutaman klikkailun verran aikaa, ja sen voi myös katsoa tallenteena silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Etäaikana webinaareista onkin tullut yhä tärkeämpi työkalu B2B-yritysten myynnille, ja siihen on erityisesti kolme tärkeää syytä.

Webinaari on loistava liidimagneetti

Webinaarin järjestäminen kiinnostavasta aiheesta on hyvä tapa houkutella potentiaalisia uusia asiakkaita yrityksen sisältöjen pariin. Webinaaria kannattaa markkinoida sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa tai LinkedInissä, maksetulla mainonnalla, jolloin on mahdollista kohdistaa mainontaa halutuille kohderyhmille, kuten kiinnostaville yrityksille. Facebook-mainonnassa on mahdollista luoda myös kohderyhmiä, jotka löytävät aivan uusia henkilöitä, jotka voisivat potentiaalisesti olla kiinnostuneita yrityksen sisällöistä ja palveluista. Webinaari-ilmoittautumisista kerätyt liidit ovat hyvä työkalu myynnille, ja liidit ovat myös tehokas mittari webinaarin myynnilliselle arvolle: jo muutaman viikon jälkeen pystytään näkemään, kuinka monta uutta myyntitapaamista saatiin webinaari-ilmoittautumisten pohjalta.

Webinaari sitouttaa kuulijat yrityksen pariin

Hyvä ja kiinnostava webinaari on yritykselle tehokas markkinoinnin ja myynnin työkalu. Jos webinaarin aihe on tarpeeksi kiinnostava, potentiaalinen asiakas saattaa viettää yrityksen parissa aikaa jopa useamman tunnin verran. Webinaarit kestävät yleensä vähintään 45 minuuttia, jolloin ihmiset viettävät aikaa yrityksen brändin kanssa pitkään. Kuitenkin, jotta potentiaalinen asiakas pysyy mukana ja hänelle jää vielä yrityksestä positiivinen kuva, on webinaarin oltava hyvin toteutettu sekä aiheen, keskustelijoiden että tekniikan osalta.

Webinaari mahdollistaa myös yrityksen ja yleisön välisen vuorovaikutuksen, sillä sekä puhuja että kuulija ovat läsnä tilanteessa. Sen avulla pystyy osallistamaan kuulijoita tehokkaasti esimerkiksi kysymysten avulla, ja asiantuntija pystyy vastaamaan kysymyksiin hetkessä. Tällaiseen dynamiikkaan ei pysty samalla tavalla esimerkiksi blogitekstissä tai podcastissa.

Webinaarilla rakennetaan ajatusjohtajuutta

Webinaari on hyvä työkalu yrityksen ajatusjohtajuuden rakentamiseen. Webinaarissa yrityksen asiantuntijat pääsevät tuomaan omia näkemyksiään esiin, ja samalla yritys voi profiloitua sille tärkeiden teemojen ympärille. Webinaari nostaa myös yrityksen asiantuntijoita esiin, mikä mahdollistaa sen, ettei yritys ole enää vain kasvoton toimija, vaan se muistetaan kiinnostavista asiantuntijoista ja heidän ajatuksistaan. Kun vertaillaan yritysten eri toimihenkilöiden luotettavuutta, kärkipaikkaa pitävät yritysten tekniset asiantuntijat. Tämä vuoksi on kannattavaa päästää yritysten asiantuntijat jakamaan näkemyksiään ja kokemuksiaan myös yrityksen ulkopuolelle. Yritysten brändit rakentuvat yksilöiden kautta, ja mitä useammassa roolissa yrityksen asiantuntijat rohkenevat viestimään ulospäin aidosti ja autenttisesti, sitä vaikuttavampaa viestintä on.

Lataa maksuton opas webinaareista!

Koska webinaarit ovat mielestämme tärkeä työkalu ajatusjohtajuuden rakentamiseen, koostimme maksuttoman oppaan ”5+1 askelta timanttiseen webinaariin”, jossa käydään läpi webinaarin tuottamisen tärkeimmät askeleet konseptoinnista ja sisällön suunnittelusta markkinointiin. Lataa opas, niin pääset alkuun webinaarien tuottamisessa!

Ota yhteyttä

Julia Rautiainen

Julia Rautiainen

Viestinnän suunnittelija | +358 40 535 6922 | julia.rautiainen(at)bonfire.fi

Jaa kirjoitus somessa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin